Ford Galaxy

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Galaxy

Minivany to auta, które w swoich rozmiarach mają pomieścić jak największą ilość bagażu oraz pasażerów. Typ ten był szczególnie popularny w Europie na koniec XX i przez pierwszą dekadę XXI wieku. Dziś minivany znikają z rynku między innymi w związku z ogromną popularnością crossoverów i z każdym rokiem w salonach znajdziemy coraz mniej modeli tego typu. Jednym z niewielu wciąż sprzedawanych minivanów jest Ford Galaxy.

Ford Galaxy – historia modelu

Pierwsza generacja Ford Galaxy jest owocem współpracy pomiędzy Fordem, a koncernem Volkswagen w ramach której powstał ten minivan klasy średniej. Bliźniacze do Forda Galaxy modele to Volkswagen Sharan i hiszpański Seat Alhambra i auto jest bardzo podobne do tych sprzedawanych z logiem Volkswagena i Seata. Samochody mają bardzo zwartą, jednobryłową budowę o gwałtownym spadku w miejscu rozpoczęcia klapy bagażnika.

Ford Galaxy do produkcji trafił w 1995 roku. W pierwotnej formie był on budowany do 2000 roku, gdy doszło do faceliftingu modelu. Modernizację przeszedł każdy z bliźniaczych modeli. Galaxy w jej wyniku nieco wyodrębnił się wizualnie od aut Volkswagena i Seata poprzez nowe reflektory i atrapę chłodnicy. Elementy te nawiązują do klasycznego przedstawiciela klasy średniej, czyli Forda Mondeo.

Druga generacja Forda Galaxy zaprezentowana została w 2006 roku. Ford zdecydował się przy tej okazji zakończyć współpracę z Volkswagenem i nowy model jest już samodzielnym tworem marki, który korzysta z rozwiązań Forda Mondeo. Bryła nie zmieniła zbytnio swoich kształtów, lecz szyba opada w niej pod lekkim kątem, a nie idzie wraz z linią boczną nadwozia. Reflektory nabrały bardziej agresywnych kształtów, a cała generacja przyniosła też wykorzystanie lepszych materiałów. Ford Galaxy II otrzymał facelifting w 2010 roku, lecz zmiany w nim zawarte były czysto kosmetyczne.

Największe zmiany miały miejsce w 2015 roku. Wtedy dość tradycyjnie, czyli po około 10 latach od premiery poprzedniej. Samochód znów nie zmienił się zbytnio pod względem bryły i dokonano w nim kosmetycznych zmian wizualnych, tak by nowy Ford Galaxy pasował do obowiązujących trendów. Ponadto zaktualizowano wyposażenie poprzez dodanie nowych elementów, które poprawiają bezpieczeństwo i umilają podróżowanie. Co ciekawe model ten nie jest jedynym minivanem klasy średniej z Forda, gdyż jest on spokrewniony z nieco mniejszym modelem S-Max.

W 2019 roku ponownie zaktualizowano model tym razem poprzez spore zmiany wizualne, a także unowocześnienie wyposażenia, systemów bezpieczeństwa oraz gamy silnikowej, która stała się bardziej odpowiednia przy nowoczesnych normach emisji spalin.

Ford Galaxy – dane techniczne i wymiary

Ford Galaxy wymiary

Ford Galaxy trzeciej generacji jest długi na 4848 milimetrów, a jego szerokość wynosi 1916 milimetrów. Wysokość sięga 1747 milimetrów, a rozstaw osi mierzy 2850 milimetrów. Masa własna minivana to od 1708 do 1841 kilogramów, a zbiornik paliwa pomieści od 64 do 68 litrów. Bagażnik ma pojemność 300 litrów, lecz poprzez złożenie trzeciego rzędu powiększa się ona do 700 l. Złożenie dwóch rzędów pozwala na uzyskanie aż 2339 litrów pojemności. Samochód otrzymał pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.

Ford Galaxy – gama silnikowa

Aktualnie pod maską Forda Galaxy znajdziemy tylko jednostki wysokoprężne bądź hybrydowe. Te pierwsze to silniki 2.0 EcoBlue o mocy 150, lub 190 koni mechanicznych. Wersja 2.0 EcoBlue Twin-Turbo generuje aż 240 KM. Hybrydowy silnik 2.5 działa na olej napędowy i generuje 190 koni mechanicznych.

Ford Galaxy – ceny nowych i używanych modeli

Za nowego Forda Galaxy w promocyjnej cenie wyprzedażowej zapłacimy 135 tysięcy złotych. Najbogatsza wersja kosztuje jednak aż ponad 200 tysięcy. Jeszcze droższy jest ten model w wypadku zasilania poprzez jednostkę hybrydową. Za hybrydowego Forda Galaxy możemy zapłacić od 188 do prawie 220 tysięcy złotych.

Rynek aut używanych jest pełen minivanów Forda. Za auta z pierwszej generacji zapłacimy od kilku maksymalnie około 15 tysięcy złotych. Budowane bez wsparcia Volkswagena egzemplarze drugiej generacji to już koszt od niecałych 10 do nawet 75 tysięcy. Najnowszy Ford Galaxy na rynku wtórnym osiąga ceny rzędu co najmniej 50 tysięcy. Za niektóre modele można zapłacić jednak nawet i 140 tysięcy złotych.