Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford GT
Niesamowity samochód, który wyprzedzał swoje czasy i bił na głowę inne supersamochody. O walce Forda z Ferrari w wyścigach długodystansowych nakręcono nawet film, co tylko pokazuje, jak legendarnym autem jest Ford GT. Pierwotna edycja z lat 60. XX wieku jest absolutną ikoną motoryzacji oraz motorsportu. Nowoczesne wcielenie tego auta jest zaś próbą odzwierciedlenia, jak niewiarygodne było to auto. Niezależnie jednak, o jakim okresie mówimy, Ford GT jest jednym z najcudowniejszych supersamochodów w historii.
Ford GT – historia modelu
Cała historia pierwszego wcielenia Ford GT kręci się wokół sportów motorowych i ogromnej rywalizacji pomiędzy Henry Fordem II a Enzo Ferrarim. Właściciel amerykańskiego giganta motoryzacyjnego bardzo chciał wykupić Ferrari i było naprawdę blisko, by porozumienie zostało koniec końców osiągnięte. Założyciel jednej z najwspanialszych włoskich marek w historii w ostatniej chwili wycofał się z negocjacji, chcąc utrzymać suwerenność marki.
Henry Ford II w ramach rewanżu uznał, że jeżeli nie może mieć Ferrari, zrobi wszystko, by pokonać Włochów na torze. Tak właśnie rozpoczął się imponujący wyścig technologiczny, który był rozstrzygany na obiektach na całym świecie. Najważniejszą areną było jednak Circuit de la Sarthe, gdzie od kilkudziesięciu lat odbywa się 24-godzinny wyścig Le Mans.
Tworzenie nowego konkurenta dla Ferrari trwało latami, lecz w 1964 roku światło dzienne ujrzał naprawdę zjawiskowy samochód – Ford GT40. Oczywiście skrót GT oznacza „Grand Touring”, zaś liczba 40 odnosi się do wysokości auta, która wynosi 40 cali (1016 mm). W tamtym okresie Ferrari nie miało sobie równych w wyścigach długodystansowych, wygrywając od 1960 roku wyścig we Francji sześć razy z rzędu.
Ford GT40 bardzo mocno ewoluował przez swój cały żywot i dobre kilka lat był dopieszczany, by móc rzucić w końcu rękawicę Ferrari. Mark I oraz Mark II były samochodami udanymi, lecz nie na tyle, by mieć jeszcze szanse na wygrywanie z Włochami. Mark III został wypuszczone na drogi publiczne, zaś Mark IV było wersją, która w końcu zdołała spełnić swoje przeznaczenie. W 1966 roku Ford dopiął swego – GT40 pokonało Ferrari i wygrało 24-godzinny wyścig Le Mans. W kolejnych latach uczynił to jeszcze trzykrotnie.
Najmocniejszą jednostką używaną w wyścigach było ogromne 7-litrowe V8. Do obrotu cywilnego dopuszczono zaś dwa słabsze jednostki – także V8, lecz o pojemności 4.2 lub 4.7 litra. Osiągi nadal robiły kolosalne wrażenie – mniejszy silnik potrafił wykrzesać z siebie 355 koni mechanicznych, po pozwalało osiągnąć pierwszą setkę w czasie 3.8 sekundy.
Ford GT – edycje współczesne
W 2002 roku Ford zaskoczył wszystkich tworząc nowe wcielenie modelu GT. Były to samochody, które garściami czerpały ze swojego pierwowzoru, szczególnie w kwestii wyglądu. Jednostka również była naprawdę potężna – 5.4 V8 potrafiło wydobyć z siebie 558 koni mechanicznych, co pozwalało na przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 3.9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 330 km/h.
Aktualnie w produkcji znajduje się druga generacja nowego Forda GT, która także odnosi sukcesy w wyścigach endurance. Samochód prezentuje się wręcz futurystycznie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Bez ogródek samochód ten można nazwać jeżdżącym dziełem sztuki.
Ford GT – dane techniczne
Ford GT to klasyczny super samochód ze standardowymi dla tego gatunku wymiarami – 4762 mm długości, 2004 mm szerokości oraz 1110 mm wysokości. Dzięki zastosowaniu sporej ilości aluminium i włókna węglowego, masa pojazdu wynosi 1521 kilogramów. Choć nadal nie jest to mało, odpowiednie rozłożenie wagi obniżyło trochę środek ciężkości, nie zaburzając właściwości jezdnych.
Ford GT – silnik
Sercem najnowszego Forda GT jest 3,5-litrowy silnik V6 Ecoboost, który jest w stanie wygenerować zawrotne 656 koni mechanicznych mocy. Pozwala to na rozpędzenie auta do 100 km/h w zaledwie trzy sekundy, a do 200 km/h – tylko w 10 sekund. To wręcz przerażające osiągi.
Ford GT – dostępność na rynku
Jak pewnie możecie się domyślić, znalezienie Forda GT dostępnego do kupienia w Polsce graniczy z cudem. Pojedyncze klasyczne egzemplarze można znaleźć na specjalistycznych aukcjach, lecz ceny GT40 mogą spokojnie przekraczać 700 000 złotych, a niektóre egzemplarze sprzedawane są nawet za półtora miliona... dolarów. Za najnowszego Forda GT trzeba zaś zapłacić co najmniej pół miliona dolarów (prawie 2 miliony złotych).