Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Hyundai H1
Hyundai H1 – opis, dane techniczne, silniki, cena
Samochody dostawcze lub wany były potrzebne na drogach już od momentu, gdy motoryzacja zaczęła na dobre rozkwitać. Pojazdy zdolne przewozić ładunki, służyć w logistyce lub w branży kurierskiej, a także posiadające możliwość przewiezienie wielu osób naraz były, są i będą wybierane niezależnie od panującej na rynku mody. Niewiele pospolitych modeli może bowiem zaoferować to, co poczciwe wany czy auta typu MPV. Jednym z przedstawicieli tego nurtu jest Hyundai H1.
Hyundai H1 – geneza i historia modelu
Hyundai H1 po raz pierwszy został ukazany światu w 1997 roku. Stworzony został w trzech wersjach nadwozia – jako wan, minibus oraz pickup. W tym ostatnim przypadku był on jednak przez koreańską markę sprzedawany jako model Libero, choć jeśli chodzi o podzespoły i płytę podłogową był dosłownie tym samym samochodem, co omawiane dziś H1. Pierwsze wcielenie tego auta dzieliło również wiele części z Mitshubishi Delicą, JAC-iem Refine oraz innym samochodem marki Hyundai – Porterem.
Hyundai H1 planowo miał trafiać wyłącznie na rynek południowokoreański, lecz ostatecznie pokuszono się o wypuszczenie tego auta w całej południowo-wschodniej Azji oraz na niektórych rynkach europejskich. Nie ma w tym ruchu raczej nic dziwnego – H1 był niezwykle uniwersalnym autem. Poza zadaniami typowo cywilnymi, nierzadko był on również wybierany przez firmy taksówkarskie do przewozu bagaży lub większej liczby osób, a także można było go zobaczyć w niektórych częściach globu w akcji jako karetka.
Hyundai H1 posiadał nie tylko wiele możliwości dostosowania pod wszelkie wymiary, ale również niezwykle bogatą gamę silnikową, która składała się z wielu silników napędzanych różnymi paliwami. Znajdziemy tu zarówno czyste benzyniaki, jak i diesle czy wersje z fabryczną instalacją gazową.
W Chinach auto to było produkowane od 2002 do 2015 roku, a więc zarówno weszło na ten rynek z opóźnieniem, jak i było sprzedawane o wiele dłużej niż w innych partiach globu. Samochody trafiające do Państwa Środka otrzymywały inne silniki – nie można było tam kupić wersji z wbudowaną instalacją lubiącą się z gazem ziemnym, lecz za to dostępnych było więcej motorów na benzynę.
Druga generacja Hyundaia H1 produkowana jest od 2007 roku i jest ona dystrybuowana na cały świat. W wielu państwach występuje jednak pod innymi nazwami. Przykładów jest wiele – w Malezji będzie się ona nazywać Hyundai Starex Royale, w Australii nie znajdziemy H1, a iLoad, podczas gdy Meksykanie mogą kupić nie Hyundaia, tylko RAM-a i nie H1, a H100. Innymi nazwami na ten model są również Grand Starex, H300, Huiyi czy i800. Spore zamieszanie, prawda?
Hyundai H1 drugiej generacji – dane techniczne i wymiary
Nowszy z dwójki Hyundaiów H1 charakteryzuje się większymi gabarytami w stosunku do poprzednika – 5125-5150 mm długości, 1920 mm szerokości oraz 1925-1935 mm wysokości sprawiają, że H1 świetnie sprawdza się zarówno jako rodzinny wan, zdolny pomieścić kilka osób i sporą liczbę bagaży, jak i minibus przeznaczony dla przeróżnych firm transportowych.
Hyundai H1 drugiej generacji otrzymał również pewne odświeżenie stylistyczne i nabrał bardziej europejskich i amerykańskich rys. W szczególności widać to po wersji poliftowej, która w pewnych miejscach może nawet lekko przypominać Toyotę Hiace. Podczas liftingu odświeżono również wystrój wnętrza oraz dodano system info-rozrywki.
Hyundai H1 – gama silnikowa i spalanie
W gamie silnikowej Hyundaia H1 drugiej generacji na naszym europejskim rynku znajdziemy wyłącznie jeden silnik diesla – 2.5-litrowe CRDi, które w zależności od wersji oferuje 136 lub 170 koni mechanicznych. Do jego obsługi możemy wybrać 5-stopniową lub 6-stopniową skrzynią manualną albo 4-stopniowego lub 5-stopniowego automatu.
Zmniejszenie spalania silników diesla było jednym z najważniejszych celów Hyundaia. Pierwotnie jednostki te potrafiły spalić nawet 8,5 litra oleju napędowego po przejechaniu 100 kilometrów. Po liftingu wartość tę zredukowano do 8 litrów/100 km.
Hyundai H1 – ceny
Wraz z końcem 2021 Hyundai H1 z powodu malejącego zainteresowania stanie się historią. Nie możemy już zakupić nowego egzemplarza, zatem jedynym wyjściem są poszukiwania na rynku wtórnym. Ceny tego auta rozpoczynają się od 15 tysięcy w przypadku pierwszej generacji i potrafią sięgnąć nawet 70-90 tysięcy złotych w przypadku najnowszych egzemplarzy od rocznika 2016 wzwyż.