Fiat Tipo

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Fiat Tipo Cross

Jeżeli jakiś model osiąga sukces, producent będzie chciał zrobić wszystko, by zarobić na aucie jak najwięcej. Fiat Tipo zdecydowanie może być zaliczany do właśnie takiej grupy. Ten świeżo wyglądający włoski samochód podbił serca kierowców w całej Europie, a sporą rzeszę fanów znalazł także i w Polsce. Wiele wersji nadwozia, szeroki wybór silników, stosunkowo niska cena oraz wiele pochlebstw z uwagi na niską awaryjność sprawiły, iż Fiat naprawdę mocno inwestuje w tę linię. Idealnym tego przykład jest Fiat Tipo Cross – aktualnie jeden z najpopularniejszych wariantów tego kompakta z Włoch.

Fiat Tipo Cross – historia modelu

Mówiąc o Fiacie Tipo Cross, nie możemy nie powiedzieć kilku słów o bazowej wersji auta z Półwyspu Apenińskiego. Fiat Tipo zadebiutował pierwotnie w 2015 roku na trzech europejskich rynkach – włoskim, hiszpańskim oraz francuskim. W Polsce na nowego kompakta od Fiata musieliśmy zaś poczekać do 2016 roku.

Fiat Tipo z miejsca podbił serca nie tylko fanów motoryzacji, ale także osób szukających dla siebie przystępnego, nowego samochodu. Małe koszty eksploatacji, kusząca niska cena egzemplarzy nawet wprost z salonu, solidne utrzymywanie wartości na rynku wtórnym, przestronne wnętrze i mnogość opcji do wyboru dały naprawdę świetne połączenie, które pozwoliło Fiatowi Tipo na wskoczenie do czołówki najlepiej sprzedających się aut w Europie i zagoszczenie tam na długi czas.

Fiat zdecydował się na uproszczenia swojej gamy i jednym modelem zastąpił za jednym zamachem trzy auta – Brawo, Lineę oraz Stilo. W żaden sposób nie wpłynęło to jednak na markę. Wręcz przeciwnie – Tipo sprzedaje się rewelacyjnie i widać, że w jego projektowanie włożono naprawdę wiele pieniędzy.

Choć na rynku znajduje się od sześciu lat, Fiat wcale nie zamierza jeszcze kończyć swojej przygody z pierwszą generacją Tipo. Bardzo prawdopodobny jest scenariusz, w którym to następca pierwszego wcielenia tego kompakta pojawi się na rynku dopiero w 2024 roku. Może on jednak prezentować się wtedy zupełnie inaczej i w tym momencie do tej historii wkracza właśnie Fiat Tipo Cross.

Ta wersja pojawiła się na rynku w 2020 roku wraz z faceliftingiem Fiata Tipo. Jest to odmiana nawiązująca, na co zresztą wskazuje nazwa, do crossoverów – większy prześwit, podwyższone nadwozie, specjalne nakładki na nadkola i przemodelowane zderzaki mają pomóc Fiatowi Tipo Cross na radzenie sobie w trudniejszym terenie.

Co jednak najciekawsze, ta wersja Tipo jest aktualnie jedną z najchętniej wybieranych – od 2020 roku Cross odpowiada za około 40 procent wszystkich sprzedanych aut z tej linii modelowej. Nic więc dziwnego, że szefostwo Fiata rozważa stworzenie drugiej generacji Tipo właśnie jako crossovera. Patrząc na wyniki sprzedażowe, miałoby to jak najbardziej sens.

Fiat Tipo Cross – dane techniczne i wymiary 

fiat tipo corss wymiary

Fiat Tipo Cross pod względem wymiarów różni się trochę od innych wersji nadwoziowych włoskiego bestsellera. W kwestii długości najbliżej jest mu do hatchbacka (4386 mm), lecz jest szerszy niż wszystkie inne rodzaje Tipo (1802 mm). Jest również najwyższym wariantem (1556 mm), a rozstaw kół jest rzecz jasna taki sam jak w reszcie wersji z uwagi na korzystanie z tej samej płyty podłogowej i wynosi on 2638 mm.

fiat tipo corss wymiar

Fiat Tipo Cross posiada wiele wersji wyposażenia, które oferują całkiem ciekawe udogodnienia. Możemy na przykład wyposażyć nasze auto w zestaw systemów bezpieczeństwa, aktywny tempomat, cyfrowe zegary, obszycia ze skóry, ekran dotykowy do sterowania systemami info-rozrywki czy automatyczną klapę bagażnika. Opcji jest jednak rzecz jasna dużo więcej.

Fiat Tipo Cross – gama silnikowa

Jeżeli poszukujecie benzynowego silnika do swojego Tipo Crossa, Fiat jest w stanie zaoferować wam turbodoładowaną jednostkę o pojemności jednego litra i mocy 100 koni mechanicznych. Istnieje również opcja dobrania jednego z dwóch turbodoładowanych motorów Multijet – 1.3 o mocy 95 KM lub 1.6 o mocy 130 KM.

Fiat Tipo Cross – ceny

Fiata Tipo Cross wprost z salonu będziemy w stanie kupić z silnikiem benzynowym i w najgorszej wersji wyposażenia już za 87 600 złotych. Sama zmiana na jednostkę o pojemności 1.6 litra podbije koszt auta do co najmniej 99 600 złotych.