Historia Hyundai - koreański gigant
Z roku na rok na polskich drogach możemy zauważać coraz to więcej samochodów marki Hyundai. Pojazdy te są ekonomiczne, dobrze skonstruowane i nie mogą powstydzić się swojej urody. Jak się można jednak domyślić, początki firmy nie były takie łatwe. Jak to się wszystko zaczęło? Czym charakteryzuje się historia Hyundai? Kto za tym wszystkim stoi? Przekonajmy się!
Powojenne początki
Marka start zanotowała w roku 1947, kiedy to swoje przedsiębiorstwo założył Chung Ju-Young. Jego firma o nazwie Hyundai Engeenering and Construction była największym ówczesnym koncernem budowlanym, zlokalizowanym w Korei Południowej. Na pierwsze motoryzacyjne działania trzeba było jednak poczekać aż 20 lat. Dopiero w roku 1967 w ramach świetnie funkcjonującego koncernu, który działał pod nazwą Hyundai Group, został wyodrębniony zupełnie nowy oddział. Mowa oczywiście o Hyundai Motor Company, który swoim klientom oferował właśnie samochody.
Owocna współpraca z Fordem
Hyundai doskonale wiedział, że bez współpracy z obiecującym i doświadczonym partnerem nie będzie w stanie szybko osiągnąć sukcesu na motoryzacyjnym rynku. W związku z tym już dwa lata od rozpoczęcia działania firmy rozpoczęła ona, kooperacje ze słynnym Fordem. Dzięki podpisanej umowie przedsiębiorstwo mogło rozpocząć produkcję własnych modeli na licencji amerykańskiego producenta. Pierwszym samochodem, jaki został zaprezentowany przez koreańską marką został model Cortina. Wraz z rokiem 1985 nadszedł koniec współpracy z Fordem, jednak przez cały okres jej trwania Hyundai prężnie pracował nad swoimi własnymi pojazdami. Tym samym w trakcie 55. targów motoryzacyjnych odbywających się we włoskim Turynie w roku 1974, światło dzienne ujrzał Hyundai Pony. Było to pierwsze auto, które koreański producent w pełni samodzielnie zbudował. Już rok później był on dostępny w ofercie. Równie niedługo trzeba było czekać na sukces tego pojazdu. Był on na tyle wielki, że marka postanowiła rozpocząć produkcję innych modeli.
Pierwszy eksport
Nie jest tajemnicą, że koreański rynek nie należy do największych i Hyundai doskonale o tym wiedział. Apetyt marki rósł w miarę jedzenia, dlatego firma już roku 1975 rozpoczęła eksport swoich pojazdów. Pierwszym samochodem, który wyjechał poza granice Korei był oczywiście wcześniej wspomniany Hyundai Pony. Do jakich krajów trafił? Zamówienie na pierwsze pięć pojazdów, które w późniejszym czasie były wykorzystywane jako taksówki pochodziło z... Ekwadoru oraz Gwatemali. Mimo tego, że są to dość niecodzienne kraje, to Hyundai stale piął się w górę na światowym rynku motoryzacyjnym. W roku 1982 rozpoczęto produkcję drugiej generacji słynnego Pony, a już dwa lata później powstała ogromna fabryka zlokalizowana w Ulsan. Na tamte czasy był to największy tego typu zakład, z którego rocznie wyjeżdżało około 1 500 000 samochodów. W 1986 roku Hyundai dotarł także do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaprezentował model Excel.
Hyundai w Europie
Na Stary Kontynent Hyundai trafił dopiero w roku 1978, kiedy to na targach w Brukseli zostały zaprezentowane jego samochody. Niedługo potem w Holandii oraz Belgii powstały pierwsze przedstawicielstwa koreańskiej marki. W Europie Hyundai nie cieszył się jednak zbyt dużą popularnością, a to dopiero w latach 80. i 90. udało mu się przekonać do siebie klientów. Co ciekawe, już w roku 1995 Stary Kontynent okazał się największym eksportowym rynkiem dla Hyundaia.
Istotne momenty dla koreańskiej marki
Lata 1999 i 2000 były niezwykle ważnymi momentami dla koreańskiego giganta. Początkowo Hyundai w 51 procentach przejął swojego największego lokalnego przeciwnika, czyli Kia, a niedługo potem w Seulu został założony koncern Hyundai-Kia Automotive Group. Z kolei rok później, kiedy miało miejsce zupełne wyodrębnienie ze struktur konglomeratu słynnego Hyundai Group, marka postanowiła nawiązać współpracę z DaimlerChrysler. To niemiecko-amerykańskie przedsiębiorstwo zostało właścicielem 10 procent akcji Hyundaia. Współpraca jednak nie niosła zbyt dużych korzyści zarówno dla jednej, jak i drugiej strony, dlatego w roku 2004 została zakończona. Bardzo istotnym momentem dla Hyundai był również rok 2000, kiedy to marka w końcu trafiła na chiński rynek.
Ugruntowana pozycja Hyundaia
Nowe milenium przyniosło wiele dobrego dla Hyundaia. Marka wraz z Kią z roku na rok stawała się coraz większym graczem na rynku motoryzacyjnym. Najważniejsze było jednak to, że Koreańczycy nie skupiali się tylko i wyłącznie na wielkości swojej sprzedaży. W dalszym ciągu rozwijali oni swoje samochody, a także dążyli do modernistycznych rozwiązań. W ofercie producenta mogliśmy znaleźć zarówno auta osobowe, jak i dostawcze, terenowe oraz autobusy. Co więcej, bezawaryjność, jaka cechowała Hyundaia przysporzyła mu wiele dobrego, gdyż przekraczała ona oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.
Sprawdź dostępne model Hyundaia na samochody.pl