Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Hyundai Veloster
Sportowe kompakty są bardzo rzadko spotykane w dzisiejszych czasach. Niewielu producentów oferuje modele o dokładnie takim przeznaczeniu. Hyundai jednak wyłamuje się z tych ram i w ten sposób powstał sportowy hatchback o bardzo osobliwej stylistyce, którym jest Hyundai Veloster. Auto jest budowane od 2011 roku, a trzy lata temu zadebiutowała jego druga generacja.
Hyundai Veloster – historia modelu
W 2007 roku Hyundai podczas targów motoryzacyjnych w Seulu zaprezentował bardzo ciekawy projekt. Był to model Veloster Concept. Jego nazwa powstała w wyniku połączenia słów velocity, co po angielsku oznacza prędkość oraz roadster. Na debiut właściwego modelu trzeba było jednak poczekać aż cztery lata. Dopiero w styczniu 2011 roku Hyundai zadebiutował swój nowy sportowy model Veloster. Auto korzysta z języka stylistycznego Fluidic Sculpture, lecz jest on nieco zmodyfikowany i ma w sobie futurystyczne nuty.
Veloster zwraca na siebie uwagę szczególnie poprzez projekt tylnej części nadwozia. Tam klapa bagażnika i zderzak ma na sobie bardzo liczne przetłoczenia, a całość zdobi podwójny wydech z atrapą dyfuzora pod spodem. Bryła ma nawiązywać do aut coupe, lecz całe auto ma kształt hatchbacka. Bagażnik nie jest łatwo dostępny, gdyż jego klapa zaczyna się bardzo wysoko, co sprawia problemy z pakowaniem tam niewymiarowych rzeczy. Nie to jednak jest istotą Velostera, a bycie interesującym autem sportowym. To na co każdy zwróci uwagę to asymetryczność. Z lewej strony swoje drzwi posiada jedynie kierowca. Po drugiej stronie jednak znajdziemy nie jedną, a dwie pary drzwi, przez co można łatwiej dostać się na tylną kanapę.
Auto otrzymało również swoją jeszcze mocniejszą wersję o przydomku Veloster Turbo. Jej znakiem rozpoznawczym są większe końcówki wydechu, specjalne felgi, a także szary, matowy lakier.
W styczniu 2017 roku zadebiutowała druga generacja Velostera. O ile z przodu auto prezentuje się standardowo dla marki i ma sporych rozmiarów grill w sześciokątnym kształcie tak z tyłu i profilu wciąż wyróżnia się już na pierwszy rzut oka. Wciąż znajdziemy asymetrycznie umieszczone drzwi oraz nietypowy tył, który jednak stał się nieco bardziej cywilizowany i jego przetłoczenia wyglądają bardziej estetycznie.
Veloster II otrzymał również swoją wyczynową wersje Veloster N. Jest ona częścią nowego projektu marki, która chce by większość modeli posiadała swój model z tej serii o lepszych od reszty osiągach i specjalnym designie, którego częścią jest charakterystyczne malowanie w barwach dywizji N, która w marce zajmuje się sportowymi projektami takimi jak starty w WRC. Veloster II w przeciwieństwie do poprzednika nie jest jednak oferowany w Europie, gdzie rolę sportowego hatchbacka może z powodzeniem pełnić Hyundai i30 N.
Hyundai Veloster – dane techniczny
Pierwszy Veloster jest długi na 4220 milimetrów, a jego szerokość wynosi od 1790 do 1805 mm. Wysokość auta sięga 1400 mm, a rozstaw osi mierzy 2650 mm. Masa własna to minimum 1100 kilogramów, lecz niektóre wersje ważą nawet do 1400 kg. Auto otrzymało pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP i ma bagażnik o pojemności 320 litrów. Drugi Veloster jest minimalnie większy, gdyż jego długość to 4240 mm. Szerokość, wysokość i rozstaw osi nie uległy zmianie. Auto jest za to cięższe od poprzednika, ponieważ masa własna wynosi od 1235 do 1475 kilogramów.
Hyundai Veloster – jednostka napędowa
Podstawową wersję Hyundaia Veloster pierwszej generacji napędza wolnossący silnik 1.6 GDI o mocy 140 KM. Wytwarza on 167 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pod maską Velostera Turbo znajdziemy ten sam silnik, lecz wyposażony w turbosprężarkę, więc ma on oznaczenie 1.6 T-GDI. Dysponuje on mocą rzędu 186 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 265 Nm.
Hyundai Veloster – ceny używanych modeli
Hyundai Veloster jest autem sportowym, więc siłą rzeczy nie jest szeroko dostępny na rynku wtórnym. Nie oznacza to jednak, że nie można go znaleźć. Najtańsze egzemplarze kosztują około 25 tysięcy złotych. Ceny osiągają pułap około 40 tysięcy. Wersję turbo zakupimy za 45 do mniej więcej 60 tysięcy złotych.