Hyundai Getz

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Hyundai Getz

Małe hatchbacki były na początku XXI wieku najpopularniejszym typem samochodów na rynku. Nie bez powodów przez wiele lat na szczycie list sprzedażowych trzymały się takie auta, jak Renault Clio czy Toyota Yaris. Oczywiście fotel lidera ten segment musiał koniec końców oddać SUV-om oraz crossoverom, lecz hatchbacki stworzone do miasta nadal są niezwykle popularnym wyborem wielu osób, w tym młodych kierowców, którzy chcą nauczyć się prawdziwej jazdy w małym, zwrotnym aucie. Czy do takich osób może trafiać Hyundai Getz?

Hyundai Getz – historia modelu

Premiera modelu Getz odbyła się w 2002 roku, a więc do ogromnego wzrostu znaczenia południowokoreańskiej marki na rynku globalnym była wtedy jeszcze daleka droga. Widać to zresztą po samym samochodzie. Aktualnie Hyundai produkuje jedne z najciekawszych aut pod względem designu, podczas gdy wtedy tworzył on pod tym względem dość przeciętne, nie wyróżniające się niczym samochody.

Nadrabiać trzeba było w innych miejscach. O ile sam wygląd zewnętrzny nie powala, wnętrze auta jest już dość ciekawe. Zegary wyglądały naprawdę ciekawie, tak samo zresztą jak zakrzywiona deska rozdzielcza i środkowa konsola, w niektórych wersjach lekko przekrzywiona w kierunku kierowcy, by ten miał do niej lepszy i bezpieczniejszy dostęp podczas jazdy. To był zdecydowanie jeden ze sporych atutów tego małego hatchbacka od Hyundaia.

Koreańczycy bardzo chcieli, by Getz podbił serca Europejczyków i model ten był w naszym regionie szczególnie mocno promowany. Choć Hyundai nie ustanowił żadnej fabryki na Starym Kontynencie, sam projekt auta został stworzony w nowym wtedy ośrodku badań i rozwoju w niemieckie Russelsheim. Wybór miejscowości nie był przypadkowy – jest ona ważnym punktem na motoryzacyjnej mapie Europy ze względu na fakt, że dokładnie w tym mieście swoją siedzibę ma marka Opel.

Modele Getza z pierwszych lata produkcji nie były bez skazy, a za największą bolączkę uchodziła wdzierająca się w podłogę i karoserię rdza. Ten element, a także ogólny wygląd auta poprawiono w 2005 roku przy okazji liftingu mieszczucha od Hyundaia. Rok później zaś na rynku pojawił się model Getz Cross, który był stylizowany na swoistego crossovera. Pod tym względem Hyundai nieco wyprzedził swoje czasy, choć patrząc na wyniki sprzedażowe tej wersji i jej dostępność na rynku wtórnym, taki wariant został chyba wypuszczony trochę za wcześnie.

Sporym atutem Hyundaia Getza było również bezpieczeństwo, które w tamtym okresie w małych hatchbackach nie zawsze stało na najwyższym poziomie. W teście Euro NCAP południowokoreański samochód zdołał jednak zdobyć cztery na pięć gwiazdek, co było naprawdę solidnym rezultatem.

W 2011 roku Hyundai był w trakcie swojej rewolucji modelowej. Do swoich aut zaczęto dopisywać literkę i, tworząc nazewnictwo alfabetyczno-numeryczne. To oraz chęć rozpoczęcia podboju Europy od zera sprawiło, że Hyundai Getz wraz z końcem 2011 roku poszedł ostatecznie w odstawkę. Jego miejsce w gamie marki z Seulu zajął o wiele bardziej udany model, jakim jest produkowany do dzisiaj Hyundai i20.

Hyundai Getz – dane techniczne

Hyundai Getz posiadał całkiem standardowe jak na samochód segmentu B wymiary – 3810-3825 mm długości w zależności od wersji, 1665 mm szerokości oraz 1490 mm wysokości. Samochód ten nie ważył także za wiele. Jego masa własna wynosiła od 950 do 1100 kilogramów. Bagażnik posiadał akceptowalną pojemność 255 litrów, która mogła zostać powiększona po złożeniu tylnej kanapy do 977 litrów.

Hyundai Getz – gama silnikowa

Hyundai Getz posiadał całkiem szeroką ofertę silnikową. Jeżeli chodzi o diesla, mogliśmy wybrać jeden z dwóch motorów o mocy 1.5 litra (80 lub 88 koni mechanicznych). Gama benzynowa składała się zaś z jednostek o wielkości 1.1 (66 KM), 1.3 (82 KM), 1.4 (97 KM) oraz 1.6 litra (105 KM).

Hyundai Getz – ceny na rynku aut używanych

Hyundai Getz jest naprawdę tanim samochodem, który będzie nadawać się idealnie jako pierwsze w życiu auto dla młodego kierowcy. Jego średnia cena oscyluje w granicach 5-8 tysięcy złotych. Najmocniejsze i najlepiej wyposażone egzemplarze powinny zaś kosztować nie więcej niż 12 000 złotych.