eco samochody

Które samochody są tańsze w zakupie i użytkowaniu – elektryczne czy hybrydowe?

Samochody hybrydowe, elektryczne i inne pojazdy napędzane paliwem alternatywnym to coraz popularne wybory z wielu powodów. Są one zazwyczaj bardziej wydajne pod względem zużycia paliwa niż ich odpowiedniki i są zdecydowanie lepsze dla środowiska.

Jednak jeśli mamy przed sobą wybór na którą opcję zdecydować się – auta hybrydowe czy elektryczne, warto rozeznać się również w tym, które są bardziej ekonomiczne zarówno w zakupie jak i w późniejszym użytkowaniu.

Auta hybrydowe a elektryki

Główną różnicą między nimi jest oczywiście jednostka napędowa. W samochodach hybrydowych mamy zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. W przypadku krótkich tras, na przykład po mieście, można jeździć wyłącznie na silniku elektrycznym, a w razie potrzeby nadal można korzystać z mocy silnika spalinowego. Większość pojazdów hybrydowych jest w stanie pracować na samej energii elektrycznej na krótkich dystansach lub przy niskich prędkościach - jest to znane jako "hamowanie regeneracyjne". Pomaga to naładować pakiet akumulatorów, aby można go było użyć później, gdy jest to potrzebne.

Samochód elektryczny wykorzystuje silnik elektryczny zamiast silnika spalinowego do generowania mocy - nie wymaga żadnego paliwa. Większość pojazdów elektrycznych nie korzysta z hamowania odzyskowego, jak robią to hybrydy – zamiast tego mają systemy ładowania odzyskowego, które pozwalają im ładować się podczas jazdy.

Które auta są tańsze – elektryki czy hybrydy?

Zacznijmy od plusów elektryków i hybryd, a z nich wyłoni nam się również kwestia cen. Przede wszystkim auta elektryczne są wyposażone w silniki, które są właściwie bezgłośne i nie generują żadnych drgań, dzięki czemu tego typu samochody oferują niesamowity komfort podróżowania. W przypadku hybryd największym plusem jest to, ze możemy korzystać z silnika elektrycznego, który na przykład przy hamowaniu odzyskuje energię, a gdy tylko wyczerpie się, automatycznie zaczyna działać silnik spalinowy. Mamy tu zatem dwa w jednym. I w całej konstrukcji silników tkwi różnica w cenie.

Elektryczne auta są dużo prostsze w budowie – ich silniki są znacznie mniej skomplikowane niż spalinowe, ponieważ składają się z jednej części, czyli rotora. Za to układ napędowy w hybrydach jest skomplikowany dużo bardziej niż w elektrykach. Można by zatem zakładać, że złożoność budowy silników i ilość elementów wpływa na wyższą cenę produkcji samochodów hybrydowych, jednak nie do końca tak jest.

Auta hybrydowe są dostępne na rynku od dłuższego czasu, technologia ich produkcji jest już wdrożona praktycznie w każdej marce, w przeciwieństwie do aut elektrycznych. Poza tym złożoność silnika to nie wszystko – ważne są również dodatkowe komponenty i ich ceny. Do budowy baterii do elektryków wykorzystywane są drogie pierwiastki, przez co koszt produkcji znacznie wzrasta. Do tego dochodzą późniejsze ceny utrzymania – tu znowu tańsze są auta hybrydowe, które są już znane chociażby mechanikom. Elektryka natomiast trzeba koniecznie oddać do autoryzowanego serwisu, Na koniec dochodzi nam cena paliwa i prądu. Analizując wszystkie dane to właśnie hybrydy są dużo tańsze zarówno w zakupie jak i w późniejszym użytkowaniu.