Lancia Voyager - jaki silnik wybrać?
Lancia Voyager to coraz popularniejszy rodzinny van przeznaczony przede wszystkim na dłuższe trasy. Która wersja silnikowa będzie lepszym wyborem?
Lancia Voyager to siostrzana konstrukcja dla modelu Chryslera o tej samej nazwie. Jej bardziej znany brat zza Oceanu jest obecny na rynku od blisko 15 lat i cieszy się opinią niezawodnego, dużego auta z mocnymi silnikami. Podobnie jest w przypadku Lancii, której właściciele cenią przestronne wnętrze, solidne wykonanie oraz doskonałe przystosowanie do pokonania długich tras.
Nie inaczej jest z silnikami, które w miejskim ruchu mogą wykazywać pewne wady, ale podczas pokonywania długich odcinków na pewno okażą się dobrym wyborem. Co jednak warto wiedzieć o gamie silnikowej Lancii Voyager? Która wersja jest szczególnie godna uwagi? Czy którychś jednostek – ze względu na awaryjność lub kosztowną eksploatację – należy unikać? Na te pytania odpowiadamy poniżej.
Lancia Voyager. Które wersje silnikowe są godne polecenia?
Na europejskim rynku Lancia Voyager dostępna jest w dwóch wersjach silnikowych. Pierwsza to benzyniak V6 o pojemności 3,6 litra. Drugi to natomiast 2,8-litrowy diesel. Wśród kierowców i mechaników lepszymi opiniami cieszy się ten pierwszy. Za jego wyborem przemawiają już same parametry techniczne. Oferuje wprawdzie nieco niższy moment obrotowy (344 Nm), ale rozwija znacznie większą moc – potrafi „rozbujać się” aż do 283 koni mechanicznych.
Argumentami za kupnem Lancii Voyager w wersji z silnikiem benzynowym są również bardziej bezawaryjna (tak przynajmniej wynika z doświadczeń dotychczasowych właścicieli modelu) praca oraz niższe koszty eksploatacji. Wynikają one przede wszystkim z rzadszych wizyt w serwisach. Spalanie w przypadku benzyniaków jest natomiast wyższe i dla drugiej generacji Voyagera wynosi około 15 litrów na sto kilometrów. Na plus przemawia również dobra współpraca z instalacjami LPG.
Lancia Voyager z silnikiem diesla. Co warto wiedzieć o jednostce wysokoprężnej?
Voyagery w wersjach z silnikami diesla cieszą się mniejszym uznaniem, ale nie sposób powiedzieć, że będą złym wyborem. Jak już wspomniano wcześniej, mają mniejszą moc (163 konie mechaniczne), ale nadrabiają to wyższym (360 Nm) momentem obrotowym. Cechują się nieco gorszymi osiągami (benzyniaki mogą rozpędzić się do setki w 8,5 sekundy), ale ich zaletą jest z całą pewnością mniejsze spalanie (nawet 8,5 litra).
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny w Lancii Voyager ma nieco gorsze opinie niż jednostka benzynowa, ale mimo wszystko uchodzi za konstrukcję dość solidną i mało awaryjną. Jego użytkownicy zwracają uwagę również na większą hałaśliwość oraz niższą kulturę.