Lexus ES - jaki silnik będzie najlepszy?
Lexus ES to samochód osobowy, produkowany od 1989 roku przez koncern Toyota Motor Corporation. Model ten zastąpił podobny pod względem wymiarów wariant GS, który przez wiele lat również znajdował się w ofercie marki. Obecnie w sprzedaży znajduje się siódma generacja Lexusa ES, będąca zarazem pierwszą dostępną na całym świecie. Gama silnikowa modelu jest bardzo zróżnicowana, ze względu na obecność kilku linii produktowych.
Silniki Lexus ES 250, 350 oraz 300 h
Lexus ES 250 posiada czterocylindrowy silnik benzynowy z napędem na wszystkie koła o mocy 203 KM oraz pojemności 2,5 l. Jego zaletą jest fakt, że obecność napędu AWD nie wpływa na komfort jazdy, pojemność bagażnika, zwrotność czy poziom hałasu w kabinie. W wersji Lexus ES 350 znajduje się jednostka V5, natomiast warianty ES 300 h dysponują hybrydowym napędem. Modele Lexus ES 350 oraz 300 h występują wyłącznie w konfiguracji z napędem na przednie koła. Jednostki czterocylindrowe oraz V6 korzystają z ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów.
Parametry silników dla Lexusa ES siódmej generacji
W wersji z siódmej generacji, Lexus ES dostępny jest w wariancie z silnikiem 3,5 litrowym V6 oraz 2,5-litrowym L4 z napędem hybrydowym. Obie jednostki zapewniają bardzo dobre osiągi. Wariant z pojedynczym układem napędowym oraz połączonym silnikiem benzynowym i elektrycznym charakteryzuje się wysoką mocą całkowitą. Występuje też wersja z pojedynczą skrzynią biegów. Przyspieszenie do 100 km/h osiągane jest w 8,9 sekundy. W przypadku jazdy z normalną prędkością, skrzynia biegów działa wydajnie. Układ napędowy pracuje natomiast cicho i płynnie. W przypadku mocnego przyspieszenia, jednostka czterocylindrowa zmuszona jest do wejścia na wysokie obroty i nieco spada jej wydajność. W konfiguracji hybrydowej zastosowano bezstopniową automatyczną skrzynię biegów CVT.
Silnik Lexus ES 300 h
Model 300 h z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 178 KM oraz wspomaganym silnikiem elektrycznym 120 KM posiada całościowo moc 219 KM. Zdaniem producenta, średnie zużycie paliwa w tym przypadku wynosi 4,7 l na 100 km. Lexus ES 300 h spala jednak nawet 6,4 l/100 km, co i tak stanowi bardzo dobry wynik. W trudnych warunkach, zasięg jazdy na silniku elektrycznym jest mocno ograniczony. Do jego wad należy ponadto hałaśliwość oraz szarpanie przy załączaniu, co niweluje nieco możliwość dostosowania obrotów do prędkości auta. Rozwiązanie to przypomina nieco pracę klasycznych automatów, dzięki czemu niweluje problemy charakterystyczne dla bezstopniowych skrzyń.