Na czym polega fenomen Toyoty Corolli?
W historii motoryzacji pojawiło się wiele modeli, które okazały się z pewnych względów kultowe. Jednym z takich jest Toyota Corolla. Ten samochód budzi jedne z najlepszych skojarzeń z możliwych, gdyż większość osób uważa go za wzór niezawodności. Jak jednak powstał i na czym polega fenomen Toyoty Corolli?
Toyota Corolla – historia modelu
Japońskie marki samochodów osobowych oferują wiele modeli, które są obecne na rynku od nawet pół wieku. Jednym z takich aut jest Toyota Corolla, która debiutowała naprawdę dawno temu, a dokładniej w roku 1966. Wtedy zaprezentowany został nowy samochód, który był największym konkurentem Datsuna 1000. Model ten był jednym z najbardziej przełomowych w historii Toyoty. Dzięki Corolli japoński producent stał się drugim najbardziej popularnym importerem aut w USA, a sama fabryka, która powstała specjalnie z myślą o budowaniu egzemplarzy tego modelu była pierwszą, w której pracą sterował komputer.
Pierwotnie Toyota Corolla była samochodem z segmentu B. Miała ona napęd na tył i pierwsze jej generacje były długie na około 4 metry. Zmiany w modelu zaczęły się pojawiać od piątej generacji oznaczonej skrótem E80. W niej dostępny był między innymi napęd na przód, a samo auto stało się nieco większe. Z tej generacji modelu pochodzi również kultowa Toyota Corolla GT AE86.
Kompletna rewolucja w historii modelu to jego szósta generacja oznaczona kodem E90. W niej po raz pierwszy auto nie było oferowane z napędem na tył i na wzór zachodnich kompaktów Toyota Corolla była dostępna z napędem na przednią oś lub z napędem AWD. Kolejna siódma generacja była produkowana w latach 1992-1997 i auto wciąż miało sportowy charakter. Znacznie lepiej znana Polakom jest jednak ósma odsłona Corolli. Auta z tej generacji są do dziś często spotykane w Polsce czy to jako 3-drzwiowy hatchback czy też w formie 5-drzwiowego liftbacka.
Najbardziej kultowa jest jednak dziewiąta generacja tego samochodu. To właśnie przez nią model Corolla jest uznawana za prawdziwy wzór niezawodności i dzięki temu do dziś osiąga świetne wyniki sprzedażowe na całym świecie. Debiut IX generacji oznaczanej kodem E120 oraz E130 miał miejsce w 2001 roku.
Toyota Corolla E120 – symbol trwałości
Fenomen dziewiątej generacji tego modelu jest naprawdę ciekawym zjawiskiem. Na pierwszy rzut oka Corolla IX nie wyróżnia się, gdyż ma bardzo stonowany design, który nie jest ani kontrowersyjny ani krzykliwy podczas gdy poprzednie generacje potrafiły mieć sportowy pazur. Kluczem do fenomenu Corolli E120 jest oczywiście jej niezawodność. Czy jednak naprawdę tak jest?
Japońskie auta są uznawane zawsze za jedne z najbardziej solidnych na całym świecie. Nie inaczej jest z autami Toyoty, wśród których pod tym względem najczęściej wymieniana jest Corolla. Część sukcesu to z pewnością sama konstrukcja auta, która jest dosyć prosta i korzysta ze sprawdzonych, niezawodnych mechanizmów.
Jak się okazało bardzo duży wpływ na sukces Corolli IX miało również to, że znany z napędów hybrydowych po prostu regularnie usuwał nawet najmniejsze usterki. Miało to miejsce podczas wizyt w serwisie i często właściciel nie był nawet informowany o obecności problemu. W ten sposób szczególnie te egzemplarze, które były serwisowane w autoryzowanej stacji obsługi Toyoty zyskały miano pancernych, gdyż wszelkie elementy, które mogły doprowadzić w przyszłości do awarii były naprawiane.
Czy obecnie Corolla wciąż jest znakiem niezawodności?
Obecne wyniki sprzedażowe jasno pokazują jak mocną marką stała się Toyota Corolla. Japoński samochód regularnie znajduje się w czołówce sprzedaży między innym w naszym kraju i do dziś cieszy się ogromną popularnością. Obecnie w sprzedaży znajduje się już dwunasta generacja kultowego kompakta, która zadebiutowała w 2018 roku i zastąpiła Toyotę Auris, czyli tak naprawdę model Corolla, który był po prostu oferowany pod taką nazwą w Europie.
Podstawą sukcesu obecnej Toyoty Corolli jest przede wszystkim gama silnikowa, w której znajdziemy dobre i sprawdzone jednostki hybrydowe oferujące naprawdę niezłą moc i dynamikę, a także bardzo niskie spalanie w mieście i na trasie.