Najnowsze trendy stylistyczne w motoryzacji
Wygląd samochodów zmienia się niezwykle regularnie, gdyż zmiany w tej kwestii zachodzą prawie co kilka lat i są dość znaczące. Pomimo tego, że każda marka posiada swój język stylistyczny w rzeczywistości auta te są jednak dość podobne. Jak wyglądają najnowsze samochody?
Zmiany w wyglądzie aut przez lata
To jak bardzo zmieniła się motoryzacja można zauważyć po prostu obserwując auta z przełomu XX i XXI wieku, a następnie patrząc na te samochody, które pochodzą z końca pierwszej dekady XXI wieku. To wtedy trzeba powiedzieć, że doszło do największego przełomu w kwestii designu i wykształciły się fundamenty pod dzisiejsze języki stylistyczne. Spory udział w tej sprawie mają też najbardziej popularne typy nadwozi.
Jeszcze na początku XXI wieku królowały takie samochody jak hatchbacki, sedany oraz kombi. Sporą popularnością cieszyły się również minivany, czyli auta, których celem było wygospodarowanie jak największej przestrzeni z jak najmniejszego nadwozia. Od wtedy wiele się jednak zmieniło.
Obłe i krągłe kształty praktycznie odeszły do lamusa i spotykamy je głównie w pojedynczych modelach. Tak samo pożegnać się praktycznie można z minivanami, a coraz mniej produkuje się kombi i sedanów, gdyż auta tego typu są regularnie wycofywane z rynku. Na nim pozostają głównie hatchbacki, limuzyny oraz SUVy i crossovery.
Aktualne trendy
Dzisiaj samochody prezentują się, co oczywiste bardzo nowocześnie. Dominują przede wszystkim ostre linie i przetłoczenia, a coraz częściej spotykamy bardzo duże grille, które szokują tak jak w nowym BMW M3. Częstą praktyką jest również dodawanie atrap dyfuzorów oraz atrap końcówek wydechu, które najczęściej są kwadratowe, a w rzeczywistości za nimi znajdziemy standardową rurę skierowaną ku dołowi, po to by zminimalizować emisję spalin na testach.
Bardzo popularna jest jednak inna rzecz. Mowa tu o niesamowitym powiększaniu aut. Samochody stają się coraz większe z każdą generacją, czy to przez faktyczne zwiększenie ich rozmiarów, czy też w wyniku tego, że ich nadwozia są konstruowane tak, by sprawiać wrażenie jak największych. To widać szczególnie w SUVach czy też crossoverach.
Najbardziej popularne typy nadwozia
W tym momencie zdecydowanie królują SUVy i crossovery. Wśród aut nowych, to właśnie ten typ zdominował konkurencję i przełamał wieloletnią hegemonię hatchbacków, która wydawała się nie do ruszenia. Wynikało to z faktu, że najczęściej kupujemy auta miejskie i hatchbacki, gdzie zawsze była to domena hatchbacków. Teraz jednak crossovery mogą rywalizować w tej samej klasie i jednocześnie oferować więcej przestrzeni, co sprawia, że są one znacznie chętniej kupowane.
SUVy to tak zwane samochody sportowo-użytkowe, które charakteryzują się podwyższonym prześwitem, napompowanym nadwoziem i czasem terenowymi wstawkami. Czasy, w których SUVami były auta budowane na ramię z właściwościami terenowymi odeszły jednak do lamusa, gdyż typowy SUV lub crossover to auto miejskie lub kompaktowe z napędem na przód, które jest zbudowane tak, by dobrze prezentować się i wygodnie przemieszczać na miejskich ulicach.
Kolejna rzecz typowa dla stylistyki nowych samochodów to fascynacja coupe. Przejawia się ona tym, że samochodów stylizowanych na coupe jest cała masa i w ten sposób powstało nadwozie typu liftback, czy też SUV Coupe. Autami coupe inspirują się również projektanci wielu crossoverów.
Ciekawe języki stylistyczne w dzisiejszej motoryzacji
Na pierwszy ogień pójdzie jeden z najbardziej konserwatywnych wyborów. A może po prostu wyprzedził on swe czasy i do dziś jest aktualny? Mowa o filozofii KODO – dusza ruchu wprowadzonej do swych aut przez Mazdę od 2012 roku. Od prawie, że dekady wszystkie samochody marki z Japonii korzystają z tej filozofii i efekt tego jest naprawdę niezły. Mazda to przede wszystkim ruch. Jej nadwozia posiadają dużo dynamiki nawet gdy stoją w miejscu, a ten efekt osiąga się poprzez dość agresywne poprowadzenie linii czy też przetłoczenia.
Ciekawie prezentują się inne auta ze wschodu, lecz przeniesiemy się w tym celu z wyspy na położony bardzo blisko półwysep. Mowa o półwyspie koreańskim, skąd pochodzi Hyundai. Nowa filozofia Hyundaia otrzymała nazwę Sensuous Sportiness i pokazuje w jakim kierunku chce iść ta marka. Auta mają być rasowe, agresywne i sportowe.
To jak swoje auta chce budować Hyundai widać na kilku przykładach. Za taki może posłużyć najbardziej typowe dla marki auto obok modelu i30, czyli mały mieszczuch w postaci Hyundaia i20. W oczy rzuca się on przez przetłoczoną maskę, zderzak z wlotami powietrza, którego centralną część zajmuje ogromny, ciemny grill z wielkimi reflektorami LED po bokach. Reflektory są z kolei ostro zakończone i nadają agresywnego wyglądu. Mniej więcej taką stylistykę prezentuje teraz każdy Hyundai i trzeba przyznać, że jest to ogromny krok do przodu.
Jednym z ciekawszych producentów samochodów jest także oczywiście BMW. Bawarczycy generują w ostatnich latach ogromne emocje, a wszystko za sprawą charakterystycznych grilli, które od lat przybierają formę dwóch nerek w centralnej części pasa przedniego. Teraz aktualnie rosną one do niewyobrażalnych rozmiarów i w BMW M3 zajmują na przykład cały pas przedni od jego góry, gdzie mamy znaczek i reflektory, prawie po sam spód. Wygląda to kontrowersyjnie, ale taka jest nowa motoryzacja. Przełamuje wszelkie reguły do tej pory ustalone, a samo auto w całości wygląda wręcz futurystycznie. Udało się to dzięki bardzo agresywnym przetłoczeniem, wlotom powietrza w zderzaku i sportowej sylwetce, która jest dziś bardzo pożądana przez producentów, szczególnie w aucie sportowym.
Dokąd zmierza stylistyka?
To w jakim kierunku pójdą samochody jest pewną niewiadomą. Aktualnie wychodzą coraz to nowe samochody elektryczne i to one niejako pokazują jak to może wyglądać za parę lat. Elektryki są często dość nietypowe, wyraźnie odróżniają się od samochodów spalinowych poprzez użycie reflektorów i lamp w futurystycznych kształtach, masy przetłoczeń, zaślepienie grilla, a także inne dodatki, które wskazują na to, że są to samochody elektryczne.