NIO ET5 Touring – elektryczne kombi, jakiego jeszcze nie było
Chińska firma Nio powstała w 2014 i jeszcze niedawno była uważana za wschodzącego producenta samochodów elektrycznych. Obecnie coraz mocniej “rozpycha się”, zarówno na rodzimym, jak i zagranicznym rynku.
Świadczy o tym, chociażby rozpoczęcie pod koniec 2023 roku sprzedaży w pełni elektrycznego kombi w Europie o nazwie Nio ET5 Touring. Innymi popularnymi produktami producenta dostępnymi w Europie, w tym w Polsce są SUV EL6 czy sedan ET5.
Co wyróżnia Nio? Zdecydowanie innowacyjna koncepcja wymiany baterii “PowerSwap”, o czym więcej poniżej. Nio ET5 Touring to z drugiej strony 5-miejscowe kombi o mocy 490 KM i deklarowanym zasięgu do 590 km, które łączy w sobie praktyczność z nowoczesnym napędem elektrycznym. Oto więcej informacji o modelu.
Ile kosztuje Nio ET5 Touring w Polsce i jakich ma rywali?
Oficjalne ceny w Polsce za wersję podstawową zaczynają się od 285 900 zł - z baterią 75 kWh, oraz 327 900 zł - z baterią 100 kWh. Można także dokupić m.in. pakiet Comfort za 7000 zł, inteligentny szklany dach za tę samą cenę, asystenta NOMI za 2800 zł, czy lakier metalik za 7800 zł.
Jeśli chodzi o konkurencję, to trzeba przyznać, że samochodów rodzinnych typu kombi jest coraz mniej. Tym bardziej w przypadku 100% elektryków. A jest to chyba najbardziej przystępna opcja, jeśli chodzi o przewożenie dzieci. Kombi mają więcej przestrzeni ładunkowej niż popularne SUV-y, zużywają mniej paliwa i zwykle są tańsze.
W tym segmencie elektryków do wyboru jest: Opel e-Astra Sports Tourer, a także znacznie droższe Porsche Taycan Sport Turismo. W podobny segment celuje również BMW i5 Touring, które rywalizuje z ET5 Touring o miano najlepszego elektrycznego kombi klasy premium w Europie.
Na czym polega technologia wymiany baterii “PowerSwap” od Nio?
Jest to innowacyjne rozwiązanie wprowadzone przez Nio, które pozwala na błyskawiczne wymienienie rozładowanego akumulatora na w pełni naładowany w dedykowanej stacji wymiany baterii. Zamiast czekać na naładowanie akumulatora, kierowca może w ciągu kilku minut (średnio ok. 3-5 minut) wymienić baterię na nową. Proces jest w pełni automatyczny. Nie trzeba nawet wysiadać z samochodu.
Obecnie istnieje 2700 takowych stacji na świecie, w tym 30 w Europie (Holandia, Niemcy, Norwegia, Szwecja). W Polsce takiej stacji jeszcze brak.
Jakie osiągi ma Nio ET5 Touring?
Elektryk dysponuje mocą 360 kW (490 KM) i momentem obrotowym wynoszącym 700 Nm, przenoszonym na wszystkie cztery koła. Dzięki tym parametrom ET5 Touring pozostaje dynamiczny, nawet przy pełnym załadunku.
Jaki zasięg ma Nio ET5 Touring?
Zasięg według standardu WLTP wynosi 590 km w przypadku baterii 100 kWh, oraz 456 kilometrów, jeśli zainstalowana jest bateria 75 kWh. To plasuje go w tym samym przedziale, co BMW i4, Polestar 2 i Tesla Model 3.
Niemniej jednak w praktycznych warunkach, kierowcy zgłaszają zużycie prądu na poziomie 24 kWh na 100 km (z uwzględnieniem strat na ładowaniu). Przekłada się to na realny zasięg odpowiednio: około 448 km, oraz 312 km.
Prędkość ładowania tego kombi
Nio ograniczyło prędkość ładowania do 180 kW, aby chronić żywotność baterii, ale liczba ta jest nadal konkurencyjna w tym segmencie rynku. Od 0 do 80 % elektryk ładuje się w około 33 minuty.
Jak jeździ się tym elektrykiem?
Maksymalne osiągi doświadczyć można w trybie Sport+, w którym auto przyspiesza od 0 do 60 km/h w cztery sekundy (według producenta). Najwyższa deklarowana prękość to z kolei 200 km/h.
Mimo sportowych aspiracji Nio ET5 Touring pozostaje komfortowym i użytecznym samochodem turystycznym, idealnym na co dzień. Jedynym zauważalnym mankamentem jest sporadyczna utrata komfortu zawieszenia, które z pewną sztywnością tłumi poprzeczne nierówności drogi.
Systemy wspomagające jazdę działają znakomicie. Zautomatyzowana jazda uruchamiana przyciskiem na kierownicy jest wspierana czytelną grafiką na cyfrowym zestawie wskaźników oraz asystentem głosowym Nomi. Oprogramowanie samochodu, czas reakcji i rozdzielczość ekranu stoją na bardzo wysokim poziomie.
Design Nio ET5 Touring
Wnętrze - minimalistyczne, ale niezwykle komfortowe
Jakość materiałów stoi na wysokim poziomie. Jednak detale, takie jak np. nieco chybotliwa plastikowa dźwignia zmiany biegów, plastikowe wykończenie lusterka wstecznego, czy pokrywy bagażnika, nie są starannie wykonane.
Standardowo, wnętrze jest zdominowane przez duży centralny ekran dotykowy. Ten model Nio ma 12,8-calowy ekran główny i dodatkowy wyświetlacz sprawiający funkcję “zegarów”. Brak jest jakichkolwiek elementów fizycznych (oprócz przełączników okien).
Fotele są bardzo wygodne z doskonałą regulacją (jeśli potrafisz opanować ekran, aby to zrobić), a pasażerowie z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca.
Auto nie ma ogromnego bagażnika. Pojemność to tylko 450 litrów (zaledwie 64 litry więcej niż w sedanie ET5). Jest on zatem o prawie 100 litrów mniejszy niż w tańszym Peugeota E-308 SW kombi, czy w Volkswagenie ID.7 Tourer.
Design zewnętrzny - ze sportowym zacięciem, inspirowany konkurencją i z dużą ilością czujników
Kombi Nio niewiele różni się od sedana ET5. Długość wynosi 4,80 metra, a wysokość 1,50 metra. Zmodyfikowany jednak tył z ostro sportowym wykończeniem. Elektryk ten do złudzenia przypomina Porsche Cayenne czy Teslę Model 3. W oczy rzuca się kilka rasowych sportowych akcentów, takich jak czerwone zaciski hamulcowe, czy duży tylny dyfuzor.
Ten model Nio odróżnisz tłumu, dzięki trzem czujnikom LiDAR, które znajdują się na przedniej szybie. Czujniki te wspierają funkcję zautomatyzowanej jazdy o nazwie “Nio Pilot”.
Dodatkowo zewnętrzne dwie kamery sprawiają, że samochód wygląda, jakby miał małe rogi, co jest całkiem trafne, ponieważ funkcje wspomagania jazdy często pikają bez powodu, w bardzo irytujący sposób.