Volvo EX90 – nowa definicja luksusowego SUV-a elektrycznego
Volvo nie wypuszcza samochodów z segmentu dużych SUV-ów zbyt często. Pierwszy był model XC90, wprowadzony na rynek w 2002 roku. W tym roku pojawił się jednak sukcesor. Mianowicie w pełni elektryczny EX90. I choć elektryk ten miał najpierw trafić na rynek pod koniec 2023 roku, potem w pierwszej połowie 2024, to na stan z grudnia 2024 roku EX90 jest w końcu dostępny u polskich dealerów.
Volvo EX90 to robiący furorę na drogach, siedmiomiejscowy rodzinny SUV. Pod maską ma imponujące 510 KM i przyspiesza do setki w 4.9 sekundy - czyli szybciej niż Honda Civic Type R.
Model ten spełnia potrzeby osób poszukujących elektryka: klasycznego, luksusowego, przestronnego, wygodnego w prowadzeniu. Do tego naszpikowany jest ultra nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa i technologią opartą na komputerze pokładowym od Nvidia. Oto więcej informacji o samochodzie. Dowiedz się, co zmienia ten model w ofercie Volvo i jak wypada na tle konkurencji.
Co nowego w Volvo EX90?
Wszystko. Po pierwsze, samochód bazuje na nowej platformie SPA2, stworzonej specjalnie dla elektryków Volvo. Wkrótce pojawi się ona także w nadchodzących modelach: C40 Recharge i XC40 Recharge. Nowością jest też łączność 5G i wbudowane usługi Google. Co ciekawe, samochód sam się aktualizuje.
Na pierwszy plan wysuwają się również systemy bezpieczeństwa czynnego, nazwane Safe Space Technology. Jest to pierwszy model Volvo z nowym czujnikiem lidarowym na dachu samochodu, który skanuje obiekty w odległości do 250 metrów, w celu uniknięcia kolizji. Działa on nawet w ciemności, współpracując z kamerami i innymi czujnikami.
Oprócz unikania kolizji, system ten posiada funkcj:
- Pilot Assist - system sam dobiera prędkość i koryguje jazdę. Jest także w stanie samemu zmienić pas.
- Rozpoznawanie stanu i zachowania kierowcy - np. zamykanie oczu. Wtedy wysłany zostanie komunikat o zrobieniu sobie przerwy.
- Wykrywanie obecności pasażerów – dzięki czemu kierowca nie zapomni o psie czy dziecku w aucie.
- Park Pilot Assist - pomaga w znalezieniu miejsca parkingowego przy jeździe poniżej 16 km/h.
- Ostrzeganie przed otwarciem drzwi - aby uniknąć niechcianych wypadków.
- Kamery 360 stopni - która daje obraz z lotu ptaka.
Cena Volvo EX90
Sprawdza się tu stereotyp mówiący o tym, że ceny elektryków na Zachodzie są zbyt wygórowane. Mianowicie, za Volvo EX90 w podstawowej wersji trzeba w Polsce wyłożyć 399 900 zł.
Dla porównania ceny konkurencyjnych modeli to: KIA EV9 - 323 900 zł, BMW iX - 378 300 zł.
Zasięg, pojemność baterii i szybkość ładowania w Volvo EX90
Volvo EX90 to ciężki samochód, ale według producenta, powinien być w stanie przejechać do 627 kilometrów na jednym ładowaniu.
Przy masie ponad 2,7 tony nie można jednak oczekiwać, że Volvo EX90 będzie oszczędnym samochodem lub tanim w eksploatacji. W praktyce wielu użytkowników auta zgłasza, że średnio na jednym 1 kWh są w stanie przejechać 4,8 km, co przekłada się na 532 km zasięgu.
Duży samochód (a ten pięciometrowy samochód ma ponad 2,5 tony) potrzebuje dużo mocy, dlatego w każdym z EX90 zamontowano solidny akumulator o pojemności 111 kWh z dwoma silnikami; jednym z przodu i jednym z tyłu.
Dostępne jest szybkie ładowanie o mocy 250 kW. Jak twierdzi Volvo, EX90 jest w stanie naładować się w 10-80 procentach wokoło pół godziny.
Co ciekawe, obsługiwane jest ładowanie dwukierunkowe. Oznacza to, że EX90 jest w stanie zasilać inne urządzenia elektryczne, czy nawet dom w czasie przerwy w dostawie prądu.
Design i wnętrze w Volvo EX90
Bryła samochodu opiera się na udanej drugiej generacji XC90. Z drobnymi zmianami, ponieważ całkowicie elektryczny EX90 ma “czystszy” przód z nowoczesnymi światłami „Thor's Hammer” do jazdy dziennej tego samochodu. Tył również jest typowy dla Volvo, z zestawem tylnych świateł LED, które rozciągają się aż do linii dachu.
Jeśli chodzi o wnętrze, to zespół projektantów Volvo stworzył oszałamiająco uproszczone wnętrze, które jest “chłodne” i nowoczesne, ale nie kosztem funkcjonalności. Wykorzystano materiał noszący nazwę Nordico.
Kabina jest niezwykle jasna, dzięki ogromnemu panoramicznemu szyberdachowi. Wokół jest mnóstwo uchwytów na kubki, punktów ładowania USB i schowków.
Jednym z najbardziej imponujących aspektów jest perfekcyjne tłumienie hałasów. Osiągnięto to m.in. dzięki zawieszeniu pneumatycznemu. Samochód z łatwością “pływa” po asfalcie. Jest to także zasługa szkła laminowanego, które dodatkowo chroni przed promieniowaniem UV.
Przestrzeń bagażowa przy wszystkich siedzeniach jest przyzwoita - wynosi 310 litrów. Dwa tylne siedzenia składają się lub podnoszą elektrycznie, a po ich opuszczeniu uzyskuje się 655 litrów przestrzeni.
Technologia, system stereo i system informacyjno-rozrywkowy
Główną atrakcją wewnątrz EX90 jest 25-głośnikowy system audio marki Bowers & Wilkins, z dźwiękiem przestrzennym Dolby Atmos - jest naprawdę rewelacyjny.
Sterowanie większością funkcji EX90 odbywa się za pomocą 14,5-calowego ekranu dotykowego. Nawet trzeba go użyć do regulacji lusterek w drzwiach i położenia kierownicy, czy otwarcia schowka. Dostępne jest jednak pokrętło do sterowania dźwiękiem, czy systemami wspomagającymi. Dostępny jest także wyświetlacz HUD.
Niektórzy mogą uważać, że trzeba używać ekranu dotykowego do zbyt wielu rzeczy, ale ponieważ jest on obsługiwany przez Google, sterowanie głosowe działa dobrze.
Volvo EX90 na tle konkurencji - czy warto?
Konkurentów jest niewielu. Na myśl przychodzi luksusowy SUV Mercedes EQS, ale z wątpliwą dynamiką i wyglądem i ceną przekraczającą 600 000 zł.
Interesującą pozycją może być Kia EV9. Obecnie o prawie 100 000 zł tańszą EX90, ale z podobną wydajnością baterii/ ładowania. Kia jest podobnie skonfigurowana pod kątem komfortu, ale brakuje jej nieco “luksusu”.
Warto pamiętać także o mniejszych elektrycznych SUV-ach, które mogą być interesującą alternatywą, choć nie oferują siedmiu miejsc. Mowa na przykład o Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq iV, czy Renault Scenic E-Tech.