Od kiedy ogłoszenia pojawiły się w internecie?
Niegdyś samochody kupowano głównie na giełdach i w komisach oraz poprzez ogłoszenia umieszczane w gazie, czy też kartki przyklejane na samochodach, których właściciele zdecydowali się na sprzedaż. Rozwój internetu sprawił jednak, że sposób wystawiania samochodu na sprzedaż niesamowicie się zmienił i stare rodzaje umieszczania ogłoszeń są już praktycznie niewykorzystywane. Większość osób sprzedaje swoje samochody poprzez internet. Kiedy doszło do tej zmiany?
Stare sposoby sprzedaży samochodów
Zanim ogłoszenia motoryzacyjne pojawiły się w internecie trzeba było sobie jakoś radzić. W latach 60., 70. oraz 80. kwitły giełdy samochodowe. Funkcjonowały one wbrew państwu, które chciało kontrolować sprzedaż samochodów osobowych, lecz powstrzymanie tego zjawiska było praktycznie niemożliwe. Giełdy samochodowe dzisiaj są praktycznie wymarłe, lecz kiedyś to na nich kwitło życie społeczne, dokonywano niekoniecznie legalnych interesów oraz obracano ogromnymi ilościami gotówki.
Pierwsze warszawskie giełdy był zlokalizowane na przykład pod mostem Poniatowskiego. Import prywatny był bardzo często spotykany i do każdego rejonu trafiały różne samochody. Na wybrzeżu częściej można było spotkać auta z zachodu sprowadzane drogą morską, na śląsku można było liczyć na najwięcej samochodów i najlepsze ceny, a giełdy funkcjonowały również w innych dużych miastach takich jak Poznań, Kraków czy tez Wrocław. Swego rodzaju pustynią był za to wschód kraju, gdzie mało osób sprowadzało i sprzedawało samochody. Giełdy samochodowe zaczęły tracić swoje znaczenie pod koniec XX wieku i te, które przetrwały do dziś są zaledwie cieniem dawnych miejsc.
Oprócz giełd samochodowych królowały także wszelkiego rodzaju gazety, które chętnie wystawiały ogłoszenia motoryzacyjne. Odbywało się to naturalnie za opłatą, a zainteresowanie było na tyle duże, że kolejki miały po kilka godzin, a czas oczekiwania na pojawienie się ogłoszenia w prasie wynosił od dwóch do nawet pięciu tygodni w zależności od wysokości uiszczonej opłaty.
Internetowa rewolucja
Pojawienie się, a następnie spopularyzowanie internetu zmieniło praktycznie każdy aspekt naszego życia. Społeczne granice wynikające z odległości dzielącej poszczególne miasta, kraje, a nawet kontynenty zaczęły zanikać i dziś przez internet zakupimy nawet samochód znajdujący się daleko za Oceanem w Stanach Zjednoczonych.
Rewolucja w sprzedaży samochodów odbyła się wraz z wejściem do Unii Europejskiej. Niektóre portale zajmujące się udostępnianiem w internecie ogłoszeń motoryzacyjnych pojawiły się już w 2004 roku, czyli momencie wejścia do UE. Wtedy rozwój internetu zaczął regularnie przyspieszać i dostęp do niego miała coraz większa liczba Polaków. Wraz z internetem rozwijał się także import samochodów z zagranicy. Polacy importowali setki tysięcy aut rocznie, a rekordowo w ciągu roku nad Wisłę trafił nawet ponad milion samochodów. Portale z aukcjami i ogłoszeniami motoryzacyjne rozwinęły się niezwykle szybko i dziś stanowią główny sposób poszukiwania własnych czterech kółek i nie wygląda na to, że w najbliższej przyszłości ma się to zmieniać.
Więcej możesz doczytać tutaj: Jak dodać ogłoszenie w Internecie żeby było wiarygodne?