łańcuch rozrządu

Kiedy trzeba wymienić pasek lub łańcuch rozrządu?

Układ rozrządu jest jednym z najważniejszych w całej jednostce napędowej. Steruje on pośrednio dopływem właściwej mieszanki do cylindrów oraz usuwaniem spalin, a także napędza pompę wody i oleju. Jego awaria sprawia, że silnik nie ma możliwości właściwej pracy i może uszkodzić się wraz z całym układem rozrządu. Dlatego serwis rozrządu, który jest dość kosztowny uznaje się za czynność eksploatacyjną, którą należy wykonywać w regularnych odstępach czasu.

Czym jest rozrząd i jakie są jego rodzaje

Układ rozrządu to jeden z najważniejszych w każdym z silników. Różni się jednak pomiędzy poszczególnymi jednostkami napędowymi. Rozrząd dzielimy według tego, czy używa paska, a może łańcucha, ale też skomplikowania, gdyż zdarzają się niezwykle rozbudowane układy stosowane na przykład w autach z silnikiem w widlastej konfiguracji cylindrów, ale też bardzo proste układy stworzone z kilku elementów w najprostszych silnikach rzędowych o niewielkiej liczbie cylindrów.

W najprostszych samochodach zewnętrzną część układu spotykamy najczęściej na bocznej stronie jednostki napędowej i jest ona dobrze widoczna w silnikach, które mają sporo wolnego miejsca pod maską. Tak prosto nie zauważymy jednak układu korzystającego z łańcucha zamiast paska, gdyż jest on zabudowany wewnątrz silnika w celu ochrony.

Jak często należy wymieniać pasek lub łańcuch?

Wszystko zależy od jednostki napędowej. Producenci najczęściej podają zalecany okres wymiany zarówno w kilometrach jak i latach. Niektóre jednostki są jednak niezwykle awaryjne i mają tendencję do na przykład pękania paska. Wtedy mechanicy sami zalecają skrócenie proponowanego przez producenta okresu pomiędzy wymianami o nawet połowę. Dzięki temu ryzyko bardzo kosztownej awarii znacznie spada.

łańcuszek rozrządu

Rozrząd oparty na łańcuchu jest znacznie bardziej trwały. Większość producentów twierdzi, że nie wymaga żadnej obsługi i starczy na całe życie silnika, czyli do nawet pół miliona kilometrów przebiegu. Nie oznacza to jednak, że zawsze będzie on niewymieniony przez życie silnika. Serwis będzie potrzebny w wypadku wyraźnych objawów wskazujących na jego niewłaściwą pracę. Ponadto niektóre silniki charakteryzuje mniejsza jego trwałość i wymiana potrzebna jest przy już 100 tysiącach. Zdarzały się nawet przypadki, że samochody osobowe lub samochody dostawcze o niewielkim wieku wyposażone w młode, fabrycznie nowe jednostki, które były jeszcze niedopracowane doświadczały awarii łańcucha już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

Jak droga jest wymiana paska lub łańcucha rozrządu?

Rozrząd oparty na pasku swą mniejszą trwałość odpłaca tańszą naprawą. Koszt wymiany całego kompletnego rozrządu opartego na pasku to nierzadko kwota podobna do tej potrzebnej na wymianę samego łańcucha. Ceny nie są jednak niskie i należy przygotować co najmniej 600 złotych. Za części samochodowe wymagane do wymiany łańcucha zapłacimy od około 400 do kilku tysięcy złotych. Do tego należy doliczyć sowitą opłatę za robociznę, gdyż zmiana łańcucha rozrządu oznacza konieczność demontażu sporej ilości komponentów, a także wymiany filtra wraz z olejem oraz płynu chłodniczego.

 

Więcej możesz doczytać tutaj: Czy i ile może ubyć oleju w silniku?