Porównanie Audi Q7, BMW X5 i Mercedesa GLE – ceny zakupu, koszty eksploatacji i utrata wartości po 3 latach
Audi Q7, BMW X5 oraz Mercedes GLE to trzy auta, które często stoją obok siebie we wszelakich porównaniach. Wynika to przede wszystkim z tego, że plasują się w tej samej klasie, a mianowicie w klasie wyższej z segmentu premium, a do tego są budowane przez rywalizujących niemieckich producentów. Jak na swoim tle wypadają te trzy spore SUVy?
Audi Q7 – historia
Audi Q7 jest najmłodszym z trzech niemieckich SUVów klasy wyższej. Model ten zaprezentowano w roku 2005 podczas targów we Frankfurcie. Jego pierwsza generacja nie była tak popularna w swojej klasie, lecz wraz z debiutem drugiej w 2015 roku Audi udało się odnieść nieco sukcesów w tym segmencie. Mówiąc o Audi Q7 trzeba pamiętać o tym, że samochód ten posiada wielu krewniaków. Auto to jest bowiem konstrukcyjnie powiązane w pewnym stopniu z takimi autami jak Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, a także Bentley Bentayga.
BMW X5 – historia
BMW swojego SUVa w klasie wyższej wypuściło jako drugie z największych niemieckich producentów klasy premium. Model X5 debiutował bowiem w 1999 roku. Auto wtedy było w dużej mierze oparte na technologiach Land Rovera, który został przejęty przez BMW. Od początku Bawarczykom zależało jednak na tym, by po pierwsze nie był on nazywany jako SUV tylko SAV, czyli Sport Activity Vehicle, a także na tym by samochód ten miał charakter prowadzenia do tych z sedanów marki.
Aktualnie w sprzedaży znajduje się już czwarta generacja tego samochodu. Z każdą z nich Bawarczycy przesuwali granicę tego jak duży może być SUV klasy wyższej i dzięki temu na pokładzie BMW X5 nowej generacji swobodnie może przemieszczać się nawet siedem osób.
Mercedes-Benz GLE – historia
Sam model GLE w teorii jest najmłodszy ze wszystkich trzech porównywanych SUVów, gdyż zadebiutował w roku 2015. W rzeczywistości jednak jego historia sięga 1997 roku, a w roku 2015 doszło jedynie do zmiany nazwy modelu ML, która wiązała się z wprowadzeniem nowej polityki nazewniczej SUVów oraz crossoverów oferowanych przez Mercedesa. Mercedes ML będący protoplastą modelu GLE to naprawdę ciekawe auto, które posłużyło między innymi do stworzenia ostatniego papamobile używanego przez polskiego papieża Jana Pawła II.
Audi Q7 vs BMW X5 vs Mercedes GLE – ceny zakupu
Najtańszy model w wersji podstawowej to BMW X5. Ceny tego SAVa od BMW zaczynają się bowiem od dokładnie 299 900 złotych brutto. W tej cenie kierowcy otrzymują auto z jednostką oznaczaną jako 25d, która zapewnia 231 koni mechanicznych mocy maksymalnej i przyspieszenie do setki rzędu 7.5 s. Auto posiada napęd na cztery koła, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 7,1 do 8,5 litra na 100 kilometrów.
Pośredni wybór pod względem cenowym to Audi Q7. SUV z Ingolstadt w podstawowej wersji kosztuje 319 200 złotych brutto. Korzysta on z silnika oznaczonego jako 45 TDI, więc również mamy do czynienia z jednostką wysokoprężną. Zapewnia ona dokładnie tyle samo, bo 231 KM mocy, lecz lepsze jest przyspieszenie do 100 km/h wynoszące 7.1s. Gorzej wypada za to spalanie będące w cyklu mieszanym na poziomie 7,8-8,5 litra na 100 kilometrów.
Najdroższy ze wszystkich niemieckich SUVów klasy wyższej jest segment premium Mercedes GLE. Jego bazowa cena jest co prawda niewiele większa od Audi Q7, gdyż wynosi ona 322 600 złotych brutto. Za taką cenę otrzymujemy jednak lepszy silnik. Jest nim jednostka wysokoprężna wspierana przez niewielki silnik elektryczny, czyli mowa tu o układzie typu MHEV zwanym też miękką hybrydą. Moc samej spalinówki to 272 KM, a elektryczna jednostka zapewnia dodatkowe 20 koni mechanicznych mocy. Spalanie w cyklu mieszanym to około 6,8 litra na 100 kilometrów, a przyspieszenie do setki zajmuje zaledwie 6.8 sekundy.
Wniosek jest taki, że Mercedes może i w podstawowej wersji kosztuje najwięcej, lecz zapewnia najlepsze parametry pod względem działania układu napędowego. Dodatkowo za darmo można otrzymać pakiet wyposażenia zewnętrznego z linii AMG. BMW jest najtańsze, lecz okupuje to mniejszą mocą i gorszym przyspieszeniem. Audi to z kolei opcja pośrednia, która daje do dyspozycji niezłe przyspieszenie, lecz patrząc na cenę tego auta i propozycji Mercedesa to wcale nie jest ona tak atrakcyjna.
Audi Q7 vs BMW X5 vs Mercedes GLE – oceny użytkowników
Oceny użytkowników Audi Q7 nie wskazują na zbyt wiele słabych stron. Na najniższą ocenę zasłużyły jednak koszty eksploatacji, które i tak są oceniane lepiej niż w autach z tego segmentu. Kierowcy chwalą sobie przede wszystkim komfort wnętrza, a także właściwości układu jezdnego.
Kierowcy, którzy mieli okazję korzystać z BMW X5 najnowszej generacji z kolei wskazują już pewne usterki. Mowa tu głównie o układzie elektrycznym, który ma być wadliwy. Oprócz tego dobrze oceniają oni komfort użytkowania, a także wrażenia z jazdy, szczególnie gdy mowa o jednostkach napędowych i całym układzie jego przeniesienia. Nieźle wypadają także koszty utrzymania, szczególnie na tle Audi Q7, które zasłużyło sobie na ocenę o 0,4 gorszą w skali od 1 do 5.
Co ciekawe najgorsze oceny ze wszystkich aut zebrał Mercedes GLE. Na tle konkurencji w segmencie ponadprzeciętną ocenę uzyskała tylko skrzynia biegów, system wentylacji oraz ogrzewania, a także bezawaryjność gdy chodzi o poważne usterki. Ponadto Mercedes GLE posiada najgorszą ocenę pod względem łatwości utrzymania, a także stosunku jakości do ceny. Kierowcy zwracają uwagę przede wszystkim na takie usterki jak te dotyczące układu elektrycznego.
Audi Q7 vs BMW X5 vs Mercedes GLE – podsumowanie
Trudno jest wybrać jednoznacznego zwycięzcę tego zestawienia. Wedle ocen użytkowników rywalizację wygrywa BMW z niewielką przewagą nad Audi, podczas gdy Mercedes do tej dwójki już nieco traci. Patrząc z kolei na statystykę dotyczącą tego ile osób kupiłoby ponownie ten samochód to wyniki są zupełnie odwrotne i kolejność to Mercedes GLE, Audi Q7, BMW X5. Prawda jest taka, że mówimy o trzech dobrych autach, które w swojej klasie zajmują czołowe pozycje i bardzo często czynnikiem decydującym przy wyborze będzie osobista sympatia do danej marki.