Prognozy cen paliw na 2022 rok - co składa się na cenę paliw?
Ceny paliw w ostatnich miesiącach to temat poruszany niezwykle często i nie ma co się temu dziwić. Liczby przy dystrybutorach pod koniec 2021 roku i na początku 2022 roku potrafiły wskazywać naprawdę wysokie kwoty i sytuacja ta trwa do teraz. Obecnie paliwa kosztują naprawdę dużo i to wszystko pomimo tego, iż obniżono podatek VAT nałożony na nie, a także akcyzę. Jakie są prognozy cen paliw na ten rok i co składa się na cenę podstawowych paliw takich jak benzyna 95 i olej napędowy?
Jak wyglądały ceny paliw w ostatnich miesiącach?
Wzrost cen paliw po raz pierwszy zaczął być mocno widoczny oraz dotkliwy w 2021 roku. Jeszcze w wakacje paliwo miało z dzisiejszej perspektywy wręcz świetną cenę i benzynę oraz olej napędowy dało się zatankować nawet za około 5 złotych za litr. W następnych miesiącach ceny zaczęły jednak dynamicznie rosnąć. Swój najwyższy pułap osiągnęły w grudniu, gdy potrafiły przekroczyć 6 złotych za litr w wypadku benzyny i oleju napędowego oraz wynosiły nawet 3,40 zł gdy mowa było o LPG. Wtedy jednak zareagował polski rząd, który obniżył pod koniec grudnia akcyzę na paliwo tym samym obniżając ceny o około kilkanaście do kilkudziesięciu groszy w zależności od rodzaju paliwa.
Dobra sytuacja znów nie potrwała długo, gdyż tuż po obniżce akcyzy paliwa ponownie zaczęły drożeć. Ceny co prawda były wciąż mniejsze niż przed obniżką, lecz niebezpiecznie zbliżały się do tego samego poziomu. Wtedy polski rząd ponownie zareagował. Tym razem za pomocą ustawy, która obniżyła ceny paliwa brutto za pomocą zmniejszenia podatku VAT nakładanego na benzynę, olej napędowy i LPG z 23 do 8%.
Ruch obniżenia VATu jakkolwiek nie był dobry dla zwykłych obywateli, tak niewiele zmienił przedsiębiorstwom, które przecież za paliwo płacą cenę netto. Z tego powodu inflacja wcale nie wyhamowała i paliwa ponownie zaczęły drożeć. Nie osiągały jednak ogromnych poziomów. No przynajmniej do końca lutego.
24 lutego rozpoczęła się rosyjska inwazja w Ukrainie, której efektem w Polsce był pokaz tego, jak łatwo jest uwierzyć w nieprawdziwe informacje. Wielka część kierowców ślepo rzuciła się do dystrybutorów przez nieprawdziwą informację mówiąca o tym, że bez Rosji nie będziemy mieli ropy, a do tego wojsko będzie konfiskować paliwo. Efektem tego były wręcz absurdalne podwyżki, które nie miały końca i paliwo osiągało nawet poziom 7 złotych w przypadku benzyny i prawie 8 złotych, gdy mowa o oleju napędowym. LPG wróciło z kolei do poziomu 3,40 zł, a nawet i wyżej gdyż w najgorszym momencie kosztowało nawet ponad 3,70 zł za litr.
Aktualnie sytuacja nieco się poprawia. Benzyna kosztuje już mniej niż 6,50 zł/l, olej napędowy także spada powoli poniżej 7 zł/ l. Nieco gorzej jest z LPG, które zatrzymało się w okolicach 3,70 zł/l. Wciąż jednak mamy do czynienia z ogromnymi cenami, które są znacząco wyższe niż jeszcze pod koniec lutego. Co jednak wpływa na takie ceny? Kiedy najlepiej tankować samochody?
Główne składowe ceny paliwa
Cena paliw jest naprawdę złożona i składa się na nią wiele przeróżnych opłat, podatków, marż i nie tylko. Podstawa to oczywiście koszt zakupi ropy naftowej. Do tego należy dodać następnie marżę producenta paliwa, którym w Polsce jest najczęściej PKN Orlen oraz Lotos. Teraz pora na mniej przyjemną część. Na paliwo wpływa bowiem w dużej mierze akcyza, a także opłata paliwowa. Razem stanowią one nawet około 40% końcowej ceny paliwa. Nie można również zapominać o podatku VAT, który wynosi aktualnie 8%, lecz zapewne wróci do poziomu 23% jeszcze w tym roku. Sama marża stacji paliw jest zazwyczaj bardzo niewielka, gdyż każdej z nich zależy na przyciągnięciu klientów. Jej wkład w cenę paliwa wynosi zazwyczaj jedynie kilka do maksymalnie kilkunastu groszy na litrze.
Zobacz także: Czy są dostępne nowe samochody z LPG?
Jak wygląda przyszłość cen paliw w Polsce?
Na ten moment prognozowana jest stabilizacja gdy mowa o cenach paliw. Wynika to z tego, że co prawda hurtowe ceny spadają, ale paliwo było sprzedawane z bardzo niską marżą przez operatorów detalicznych, by przyciągać klientów w tych czasach, gdy paliwo osiągało swe rekordowe ceny. Dlatego na ten moment nie ma co spodziewać się większych obniżek. Możliwy jest jednak spadek cen LPG, który ma miejsce zawsze na okres wiosenno-letni z racji na mniejsze zapotrzebowanie na gaz propan/butan do ogrzewania domów.
W przyszłości sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze. Trzeba pamiętać o tym, że obniżka podatku VAT jest jedynie tymczasowa i najprawdopodobniej podatek ten wróci do swojej normalnej stawki już niebawem. Nieco większe szanse są na pozostanie akcyzy na tej wysokości, co teraz by zminimalizować poziom podwyżki po powrocie normalnej stawki podatku VAT.
Dodatkowo nie można zapominać, że sytuacja na światowych rynkach jest bardzo niepewna. Z racji na embargo Unii Europejskiej na Rosję cena za baryłkę to aż 120 dolarów. Do tego problemy występują z ewentualnymi alternatywnymi dostawcami takimi jak Aramco. Zakłady tej arabskiej firmy petrochemicznej były bowiem w ostatnich tygodniach bombardowane przez ruch Huti. Jeden z ataków miał nawet miejsce podczas Grand Prix Formuły 1, które było rozgrywane w stolicy Arabii Saudyjskiej.