Renault Master

Renault Master – najlepiej sprzedający się samochód dostawczy

Renault Master – historia modelu

Renault Master posiada bogatą historię, sięgającą lat 80. XX wieku. Pierwsza generacja tego pojazdu zadebiutowała bowiem w 1981 roku i niemal od razu stała się bardzo popularnym wyborem nie tylko we Francji, ale również i w całej Europie Zachodniej. Pierwszy Master dostępny był w wielu wariacjach i poza najpopularniejszym wanem mogliśmy go dostać również jako mikrobusa, a także w wersji z podwoziem do samodzielnej zabudowy. Na samym początku Master produkowany był w tak naprawdę wszystkich wariantach napędu – FWD, RWD oraz AWD. W kolejnych latach jednak wersje z napędem na tył oraz na cztery koła wydzielono z linii Master, tworząc zupełnie osobny model o wdzięcznej nazwie Messenger.

Pierwszy Master przeszedł parę faceliftingów, co pozwoliło mu utrzymać się na rynku aż do roku 1998. Po aż 17 latach produkcji na rynek weszła druga generacja Mastera, produkowana już nie tylko we Francji, ale również i w Brazylii. Pierwotnie nowy Master trafił na blat projektowy już w 1987 roku, lecz wokół niego pojawiło się wiele zawirowań. Najpierw projekt został porzucony z uwagi na spore koszty i dobrą sprzedaż pierwszej generacji, potem w 1989 roku nawiązano współpracę z marką DAF, lecz ta w 1993 roku zbankrutowała. W 1995 roku zaś Renault podpisało nową umowę z włoskim Iveco i nareszcie doprowadziła cały projekt do końca, ogłaszając drugą generację Mastera. Warto jednak wspomnieć, iż Master II jest bliźniaczym autem względem Nissana Interstar oraz Opla Movano.

W 2010 roku na rynek trafiła trzecia generacja Renault Master, która produkowana jest aż do dziś. Warto jednak nadmienić fakt, iż Master III przeszedł dwa mocne liftingi. Pierwszy w 2014 roku został określony „Fazą 2” rozwoju auta, zaś ten z 2019 roku analogicznie okrzyknięto mianem „Fazy 3”. Na koniec można również wspomnieć o tym, iż obecny Master jest autem bliźniaczym, tworzonym razem z Nissanem NV400 oraz – po raz kolejny – Oplem Movano. Stara miłość nie rdzewieje.

Znakomite wyniki sprzedażowe Renault Mastera

Nawet na dość specyficznym rynku dostawczaków trudno jest znaleźć modele, które przez kilkadziesiąt lat niezmiennie utrzymywałyby się w czołówce najczęściej wybieranych samochodów na rynku. Renault Master zdołał jednak taki status uzyskać i ciągle znajduje się on w ścisłej czołówce pod kątem sprzedaży na świecie, w Europie, ale także i w Polsce, choć w przypadku naszego kraju model ten zaczął święcić sukcesy dopiero od debiutu trzeciej generacji.

Obecnie Renault Master jest bezsprzecznie najlepiej sprzedającym się dostawczakiem na polskim rynku, bijąc na głowę imponującą konkurencję z Iveco Daily, Mercedesem Sprinterem czy Fordem Transitem na czele. Od stycznia do maja 2022 roku Master sprzedał się w Polsce w nakładzie 4851 sztuk, co jest ponad dwukrotnie lepszym wynikiem niż drugi w tym zestawieniu Iveco Daily. To naprawdę może robić wrażenie!

Renault Master – dane techniczne

W przypadku samochodów dostawczych o wiele trudniej jest mówić o wymiarach, ponieważ najczęściej możemy wyróżnić ich naprawdę wiele. Będziemy więc operowali na przedziałach. Renault Master może pochwalić się długością w granicach 5048-6848 mm, szerokością dokładnie 2070 mm we wszystkich wersjach oraz wysokością w przedziale 3182-4332 mm. Warto również dodać, iż waga tego auta waha się w granicach 2,8-4,5 tony, co oznacza, iż nie wszystkie warianty Mastera mogą być prowadzone przez osobę z prawem jazdy kategorii B.

Renault Master - gama silnikowa

Obecnie Renault Master posiada gamę silnikową złożoną jedynie z jednostek diesla – wszystkie spełniają normy spalin Euro 6d Final. Pojemność wszystkich jednostek wynosi 2,3 litra (dokładniej rzecz ujmując – 2299 cm3), a ich moc waha się od 130 do 180 koni mechanicznych. W zależności od wersji moc może być transferowana na przednią lub tylną oś, a od 2019 roku istnieje możliwość wyboru także wersji z napędem na cztery koła.