fotele samochodowe

Rodzaje foteli samochodowych

Fotele samochodowe to jedne z elementów każdego auta, które wbrew pozorom mają bardzo duży wpływ na zdrowie pasażerów. Dbają one bowiem o ich prawidłową posturę w aucie i gdy są kiepskie wykonane to mogą doprowadzić do tego, że ktoś dużo podróżujący samochodem będzie miał problemy ze swoim kręgosłupem.

Jak przez lata zmieniały się fotele samochodowe?

Trendem obecnym w motoryzacji jest między innymi to, że znacząco rozwija się komfort kierowcy oraz pasażerów między innymi przez zmianę foteli. W przeszłości były one zazwyczaj proste, nie miały specjalnego wyprofilowania i nierzadko potrafiły przypominać de facto drewnianą ławkę. Dziś fotele składają się z ogromnej ilości części, posiadają spore profilowanie oraz możliwość zmiany położenia w najlepszych autach nawet i w kilkunastu płaszczyznach.

Jak powstają obecnie fotele samochodowe?

W ciągu lat producenci mocno popracowali między innymi nad fotelami samochodowymi. Miało to na celu ograniczenie ich masy, gdyż ta jak wiadomo jest wrogiem przyspieszenia i gdy jest niższa sprawia, że wykorzystanie mniejszego, tańszego w produkcji silnika nie odbije się aż tak bardzo na przyspieszeniu. Dlatego standardowe fotele samochodowe przeznaczone do aut cywilnych aktualnie wykonuje się z EPP, czyli polipropylenu spienionego.

Polipropylen spieniony to podstawowy materiał używany w produkcji foteli samochodowych. Oprócz n jego znajdziemy oczywiście wypełnienie oraz obszycie, które coraz częściej tworzy się ze skóry naturalnej lub ekologicznej. Ogromne zalety wykorzystania EPP to fakt, iż stworzone przy użyciu polipropylenu spienionego fotele są dobrze wyprofilowane, lekkie oraz dobrze absorbują energię powstającą przy wszelkiego rodzaju uderzeniach.

Rodzaje foteli samochodowych wedle ich kształtu i wykonania

Najpierw warto podzielić fotele samochodowe wedle tego jaki mają kształt. Najbardziej podstawowe fotele spotykane jeszcze kilkanaście lat temu w tańszych autach nie są zbytnio profilowane i często mają kształt dwóch płaskich siedzisk, wśród których to faktyczne siedzisko jest oczywiście krótsze. Te zostały jednak w dużej mierze przez tak zwane fotele półkubełkowe. Są to wykorzystywane w cywilnych autach fotele, które są dobrze wyprofilowane oferujące wsparcie boczne zarówno dla pleców jak i nóg, dzięki czemu komfort jazdy lub podróżowania samochodem jest znacznie wyższy, a do tego pozwalają na lepsze tłumienie energii podczas uderzeń.

Następnie mamy już fotele sportowe. W niektórych autach znajdziemy cywilne wersje foteli sportowych. Są to głównie usportowione odmiany poszczególnych modeli takie jak na przykład Honda Civic Type R. W usportowionych fotelach znajdziemy mniejsze poduszki boczne, a ich rama jest bardzo często metalowa. Rama jest w nich obkładana wypełnieniem w postaci gąbki bądź styropianu, a następnie obszywana tapicerką.

W najbardziej sportowych autach znajdziemy już typowe fotele kubełkowe. Okalają one kierowcę z każdej ze stron sprawiając, że nie ma on zbyt wiele przestrzeni do ruchu na boki. Znacząco utrudnia to wsiadanie oraz wysiadanie z takiego auta, lecz w wypadku samochodów sportowych nie jest to tak ważne, Zapewniają za to inną niesamowicie ważną rzecz, a mianowicie utrzymują one kierowcę w jednym miejscu podczas zakrętów, gdy na samochód działają spore przeciążenia boczne.

Rodzaje foteli według dodatkowych funkcji

Fotele można podzielić również poprzez to jakie posiadają funkcję, czyli jak można je regulować, czy są podgrzewane itp. Najpopularniejsze są fotele z regulacją w trzech płaszczyznach. Położenia względem kierownicy, wysokości, a także kąta nachylenia oparcia, W luksusowych autach regulacja potrafi być jednak nawet 8- lub kilkunastostopniowa.

Inne funkcje po których odróżniamy fotele to na przykład to czy są podgrzewane lub wentylowane. Ta druga funkcja dodatkowo łączy się z tym jakiej tapicerki się używa. Fotele wentylowane najlepiej działają bowiem w połączeniu ze skórą perforowaną, czyli taką na której powierzchni znajdziemy wiele małych dziurek, dzięki którym chłodne powietrze jest w stanie dotrzeć do ciała osoby siedzącej w fotelu.