Samochody elektryczne i ich bogata historia
W przypadku samochodów elektrycznych wystąpił naprawdę ciekawy paradoks – konstrukcje, które jeszcze w XIX wieku były protoplastami pojazdów spalinowych, aktualnie są na najlepszej drodze, by je zastąpić. Choć głównym powodem, dla którego elektryki są tak mocno wspierane jest chęć ochrony środowiska, nie można nie wspomnieć o ich znaczących zaletach, przez które są one coraz chętniej wybierane przez przeciętnego kierowcę.
Samochody elektryczne i ich bogata historia
Nie wszyscy mogą znać fakt, iż historia pierwszych samochodów elektrycznych rozpoczyna się już w pierwszej połowie XIX wieku. To właśnie wtedy po raz pierwszy próbowano stworzyć pojazd napędzany silnikiem na prąd. Aż do końca tamtego stulecia technologia była naprawdę mocno rozwijana, a auta tworzone u schyłku wieku potrafiły osiągać prędkości nawet 100 km/h.
Potem jednak na salony weszły silniki spalinowe, które okazały się o wiele szybsze i efektywniejsze niż ówczesne elektryki. W motoryzacji cywilnej samochody na prąd odeszły w zapomnienie na dobre kilkadziesiąt lat – nie tworzono nowych technologii, gdyż było to nieopłacalne w wyniku niezwykle prężnego rozwoju motoryzacji opartej na jednostkach spalinowych.
Sytuacja zaczęła się zmieniać a latach 80. XX wieku, kiedy to coraz głośniej zaczęto mówić o zmianach klimatu, a także o skończoności pokładów ropy naftowej na świecie. Wtedy też odrodziła się idea elektrycznej motoryzacji. Choć początkowo auta elektryczne zostały uznane za nieopłacalne, niektóre marki próbowały swoich sił w nowej dla siebie gałęzi.
Na początku stawiano na silniki hybrydowe, które w latach 90. XX wieku były całkowitą nowością w branży motoryzacyjnej. Pierwszymi autami masowo produkowanymi właśnie z silnikami hybrydowymi były Honda Insight oraz legendarna już Toyota Prius, która odniosła sukces marketingowy, a także zdobyła wiele nagród i dobrych opinii od krytyków.
W ciągu następnych kilkunastu lat segment ten, wraz z rozwojem technologicznym, rozrósł się do naprawdę ogromnych rozmiarów. Wystarczy zresztą tylko przytoczyć fakt, iż w kilku krajach skandynawskich sprzedaje się aktualnie więcej aut elektrycznych i spalinowych. Aktualne samochody napędzane prądem zaczynają być naprawdę realną konkurencją dla spalinówek – zasięg osiągający nawet kilkaset kilometrów, genialne osiągi oraz coraz przystępniejsze ceny to główne powody, dla których ludzie wybierają samochody elektryczne.
Samochody elektryczne – charakterystyka
Zachowanie samochodu napędzanego energia elektryczną różni się w pewnym stopniu od jazdy autem z klasyczną jednostką spalinową. Przede wszystkim w przypadku silników elektrycznych otrzymujemy dostęp do całego momentu obrotowego w każdym momencie – pojazd nie musi zwiększać swoich obrotów, ponieważ motor działa w zupełnie inny sposób i od zera otrzymujemy możliwość korzystania z całej mocy.
Samochody elektryczne są również cichsze, a podczas jazdy nie emitują dwutlenku węgla. Same koszty ładowania auta elektrycznego są mniejsze niż w przypadku tankowania samochodów spalinowych. Systemy odzyskiwania energii pozwalają również na oszczędzanie prądu podczas hamowania, co wydłuża możliwy do przejechania dystans.
Oczywiście auta elektrycznie nie są bez wad – tylko kilka modeli może aktualnie równać się pod względem zasięgu z klasycznymi autami, a same akumulatory zużywają się podczas użytkowania i po kilku latach mogą one nie być w optymalnej kondycji. Na ten moment elektryki nadal są droższe niż auta spalinowe i na zmianę tej tendencji będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Nie zapominajmy również o długich czasach ładowania – pół godziny na stacji to aktualnie wyśmienity wynik, standardem jest natomiast 45 minut.
Samochody elektryczne – najpopularniejsze marki
Na europejskim rynku aktualnie nie ma producenta, który sprzedawałby więcej samochodów elektrycznych od Tesli. Powoli w siłę rośnie jednak Volkswagen, który wypuścił modele ID.3 oraz ID.4. Największym konkurentem marki z Wolfsburga aktualnie jest jednak Renault.
W czołówce statystyk sprzedażowych aktualnie brylują również Nissan, Volvo, Ford, Hyundai, Peugeot, BMW czy Kia. Warto również wspomnieć o takich producentach, jak Porsche, Polestar, Lucid Air, Audi czy Ford. Rynek elektryków, co widać po nazwach marek, to więc nie tylko kolejny sposób na zarobek dla największych koncernów, ale także szansa dla nowych producentów na zaistnienie w świadomości potencjalnych nowych klientów.
Więcej możesz przeczytać tutaj: Samochody hybrydowe - historia