hybryda

Samochody hybrydowe - historia

Ekologia to jeden z najważniejszych czynników w dzisiejszych czasach, na który producenci muszą zwracać uwagę przy projektowaniu samochodów i silników do nich. Restrykcyjne normy emisji spalin i chęć obniżenia spalanego paliwa sprawiły, że rozwój napędów niekonwencjonalnych ciągle postępuje i coraz częściej marki oferują samochody hybrydowe.

Samochody hybrydowe – historia

Co ciekawe pierwszy samochód hybrydowy powstał już w 1900 roku, czyli jeszcze w XIX wieku. Wtedy Ferdynand Porsche zaprezentował samochód Lohner-Porsche Mixte Hybrid, którego sprzedano 300 sztuk. Na globalną dostępność tego typu pojazdów trzeba było poczekać jednak prawie sto lat. Najbardziej rozpoznawalna hybryda świata to Toyota Prius, która do sprzedaży weszła w 1997 roku w Japonii.

To właśnie Toyota jest jedną z wiodących firm w kwestii napędów hybrydowych, która do dziś sprzedała ponad 15 milionów samochodów tego typu, z czego aż 3 miliony w Europie. Aktualnie ponad połowa nowych Toyot to właśnie samochody hybrydowe. Innymi wiodącymi producentami hybryd są marki takie jak Honda, czy aktualnie Renault, które ostatnio chwaliło się, że na rozwój napędów tego w ciągu 10 lat przeznaczyło tyle środków, co wiodąca Toyota w 30 lat.

Pierwsze hybrydy nie odniosły jednak aż tak wielkiego sukcesu i ich sprzedaż przyspieszyła dopiero w późniejszym czasie. Wynikało to z niskich cen benzyny w momencie wprowadzenia pierwszego Priusa, czy Hondy Insight.

Pierwsze współczesne hybrydy oprócz Priusa oraz Hondy Insight to same samochody japońskiej lub amerykańskiej produkcji. Na początku XXI wieku do sprzedaży wchodziły hybrydowe wersje Civica i Forda Escape, który korzystał z zaprojektowanego przez Forda napędu. Powstał on dzięki podpisaniu umowy licencyjnej na 20 patentów Toyoty na różne elementy napędów hybrydowych.

Na pierwszą hybrydę europejskiej produkcji, która sprzedawała się w liczbie większej niż kilkadziesiąt sztuk jak Audi Duo należało poczekać do 2008 roku, gdy Audi wypuściło model Q7 Hybrid. Kolejne kamienie milowe to Hyundai Elantra LPI Hybrid z 2009 roku. Koreańska konstrukcja była hybrydą, która korzystała z silnika spalinowego zasilanego LPG. Pierwszy hybrydowy diesel to za to konstrukcja Peugeota. Modelem z takim napędem był 3008 Hybrid4.

Od 2015 roku trzeba już mówić o masowej sprzedaży hybryd. Do wtedy sama Toyota sprzedała ponad 7 milionów takich samochodów, Honda ponad milion, a wszyscy producenci łącznie zbliżyli się do 10 milionów.

Samochody hybrydowe – rodzaje napędu

Należy rozróżnić typy na trzy aktualnie najpopularniejsze - miękkie hybrydy, które często otrzymują oznaczenie MHEV, pełne hybrydy, z których korzysta Toyota i marki z nią współpracujące, a także hybrydy typu plug-in, które często oznacza się jako PHEV.

Ten pierwszy typ najczęściej opiera się jedynie na tym, że silnik elektryczny nie napędza kół, a zapewnia wsparcie dla elektrycznego osprzętu samochodu i odciąża silnik spalinowy. Ponadto pozwala na wyłączanie go przy zjazdach z góry, dohamowaniach, czy przy zatrzymaniu, dzięki czemu można ograniczyć spalanie o około 10%.

Pełne hybrydy najczęściej równolegle korzystają z obu silników do napędzania samochodu, a ponadto są w stanie jechać z niewielkimi prędkościami przy wyłączonej jednostce spalinowej. W taki sposób działają auta hybrydowe od Toyoty, która jest najchętniej kupowaną marką w tym sektorze rynku. Ta technologia pozwala na ograniczenie spalania o nawet kilka litrów.

Hybrydy plug-in to samochody, które mogą działać zarówno jako zwykła hybryda, jak i samochód elektryczny. Znajdują się w nich akumulatory litowo-jonowe, które pozwalają na bezemisyjne przejechanie krótkiego dystansu wynoszącego zazwyczaj kilkadziesiąt kilometrów. Jeśli zdecydujemy się na korzystanie z takiego samochodu jak z hybrydy możemy także liczyć na spory spadek spalania. Akumulatory są doładowywane z gniazda zewnętrznego jak elektryki, więc przy miejskiej jeździe można sobie pozwolić na bezemisyjne podróże, a silnika spalinowego używać tylko przy dłuższych trasach.

Aktualnie sprzedawane modele hybrydowe

Najbardziej popularne samochody hybrydowe to przede wszystkim Toyoty, takie jak CH-R, RAV4, Auris, czy Yaris. Ponadto w Polsce coraz częściej kupuje się hybrydy PHEV różnych producentów, takich jak Opel, Citroen, czy Peugeot i wiele innych, gdyż prawie każda marka pracuje nad włączeniem takiego napędu do oferty. 

 

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Samochody dostawcze typu kontenery – historia