dostawcze kontenery

Samochody dostawcze typu kontenery – historia

Gałąź motoryzacyjna opierająca się na samochodach dostawczych jest naprawdę bardzo rozbudowana. Tak samo, jak samochody osobowe jesteśmy w stanie podzielić na kilka typów nadwozia, tak samo możemy spróbować rozdzielić typy dostawcze. Z pewnością warto w tym momencie wyróżnić samochody dostawcze typu kontenery, które są niezwykle uniwersalne. Same kontenery również możemy podzielić na kilka podtypów i z tego też względu jest to naprawdę obszerny temat.

Samochody dostawcze typu kontenery – historia

Samochody dostawcze kontener to kategoria tak stara, jak sama motoryzacja. Od kiedy tylko cztery kółka stały się najpopularniejszym środkiem transportu na świecie, auta zaczęto wykorzystywać nie tylko jako pojazdy pasażerskie, ale także jako konstrukcje bardziej użytkowe. Z tego też względu wymagane było zastosowanie szeregu najnowszych jak na konkretne czasy technologii, które pozwoliłyby na przewożenie konkretnych produktów oraz materiałów.

Producenci zaczęli szukać ciekawych rozwiązań, które pozwolą klientom na otrzymanie solidnego pojazdu dostawczego. Sprzedawano jednak również samochody do własnej zabudowy, dzięki czemu to w interesie klienta było zagospodarowanie tyłu pojazdu. Takie warianty są najczęściej najtańsze i jeżeli kupiec potrzebował auta do zadań specjalnych, których nie mógł mu zapewnić producent, decydował się właśnie na takie rozwiązanie i samodzielnie przygotowywał resztę auta.

Tak właśnie powstał podgatunek kontenerów – pojazdu przeznaczonego typowo pod przewóz wielkogabarytowych towarów. W przypadku stworzenia takiego auta, na przestrzeni do własnej zabudowy montowany jest albo dosłownie kontener, albo paka znana choćby z pick-upów. Jest to naprawdę uniwersalna zabudowa, która może posłużyć jako narzędzie do przewozu pojazdów, wielkich przedmiotów, ale przy okazji może idealnie służyć także jako zwykły dostawczak na większe i mniejsze towary.

Samochody dostawcze typu kontenery – charakterystyka

Kontenery to specjalny typ samochodu dostawczego, który charakteryzuje się montażem w części do zabudowy specjalnego kontenera. Musi być on w pełni dostosowany do potrzeb takiego auta. Przede wszystkim kierowca powinien mieć łatwy dostęp do wnętrza kontenera w postaci drzwi z boku pojazdu, dobre zamocowanie na pace, solidne zamknięcie, a także odpowiednią wagę, by pojazd nie przekroczył masy całkowitej o wartości 3,5 tony. W przeciwnym wypadku do jazdy takim pojazdem nie wystarczy prawo jazdy kategorii B bądź będziemy zmuszeni załadować mniejszą ilość towaru.

Taka sama sytuacja występuje w przypadku montażu paki znanej choćby z pojazdów typu pick-up. Samochody dostawcze tego typu również nie mogą przekraczać 3,5 tony, lecz nie muszą posiadać one zakrytego dachu. W zabudowie muszą być jednak zachowane odpowiednie środki bezpieczeństwa, dzięki czemu towar będzie przymocowany do samochodu. W przeciwnym razie narażamy się na uszkodzenie transportu podczas nagłego przyspieszania lub hamowania, zgubienie materiałów podczas jazdy lub kontrolę policji, podczas której możemy otrzymać mandat.

Typowy kontener wyposażony jest w lekkie ścianki, najczęściej wykonane z plastiku lub laminatu, podłogę ze sklejki (często w wariancie antypoślizgowym), listwy i pasy do mocowania przewożonego towaru, oświetlenie i aluminiową ramę. Zastosowanie lekkich materiałów jest kluczowe, by samochód spełniał wszystkie normy wagowe i by móc do niego załadować jak największą ilość produktów lub cięższe materiały, jak pojazdy czy materiały budowlane.

Samochody dostawcze typu kontenery – najpopularniejsze marki

Na rynku pierwotnym nie znajdziemy żadnych samochodów dostawczych typu kontenery – są one tworzone na podstawie aut pod własną zabudowę. W tym aspekcie naprawdę dobrze radzą sobie takie francuskie marki, jak Renault czy Peugeot – posiadają one wielkie tradycje związane z samochodami dostawczymi. Dobre pojazdy produkuje również Opel, Mercedes czy Ford. Wyborem wielu osób jest również Volkswagen. Znalezienie dobrego pojazdu z możliwością własnej zabudowy na aktualnym rynku nie stanowi więc większego problemu, a potem takie auto może posłużyć do zaimplementowania w nim kontenera.

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Samochody hybrydowe - historia