Solidny i niedrogi — Fiat Tipo
Fiat przez większość swojego istnienia skupiał się przede wszystkim na pojazdach miejskich oraz kompaktowych. W ten sposób mógł on dotrzeć do bardzo dużej grupy klientów, gdyż szczególnie w Europie popyt na przystępne cenowo samochodu z segmentów A, B oraz C jest niezwykle wysoki. Świetnym tego przykładem jest Fiat Tipo, który podbił polski rynek, dzięki dwóm cechom. Jest to auto niezwykle solidne, a także dostępne w rozsądnej cenie.
Fiat Tipo — historia modelu
Nazwa Fiat Tipo pojawiła się wpierw w celu określenia kompaktowego hatchbacka, który był produkowany w latach 1988-1995. Auto, o którym mowa w tym artykule powstało jednak 20 lat po zakończeniu pierwszego Tipo. Dziś znany Fiat Tipo zadebiutował bowiem dokładnie w 2015 roku.
W drugiej połowie Fiat zdecydował się na wprowadzenie nowego kompaktowego modelu, którego celem było zastąpienie między innymi dość popularnego Fiata Bravo. Oprócz tego Tipo zastąpiło trzy inne linie modelowe, do których poza Bravo należał także model Fiat Linea, a także Fiat Stilo MultiWagon.
Po raz pierwszy o Fiacie Tipo włoska firma powiedziała w 2014 roku, ogłaszając projekt Egea. Wtedy ogłoszono, że Fiat wyprodukuje nowe auto kompaktowe, które ma spełniać kilka głównych założeń. Należą do nich niskie koszty eksploatacji, niska cena, przestronne wnętrze oraz funkcjonalne rozwiązania. Nazwa projektu pochodzi od miejsca produkcji, na które wybrano Turcję. Nawiązuje ona do dzielącego Turcję i Grecję Morza Egejskiego. Taką też nazwę, czyli Egea, nosi Fiat Tipo sprzedawany w Turcji. Wedle plotek Fiat wraz z turecką spółką Tofas na produkcję i stworzenie Tipo wydał nawet 1,5 miliarda dolarów.
Udany debiut
Fiat Tipo zaliczył naprawdę udany debiut w naszym kraju, jak i w Europie. W otwierającym sprzedaż w Polsce roku 2016 Fiat planował sprzedanie 1500 egzemplarzy tego modelu. Aż 1200 z nich znalazło jednak swoich nabywców jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnej sprzedaży. Ostatecznie w pierwszym roku sprzedano niecałe 3000 egzemplarzy Fiata Tipo, co przełożyło się na 0,7% udziału w rynku.
Kolejne lata dla Fiata Tipo były jeszcze bardziej udane. W 2017 roku sprzedano 8436 egzemplarzy, rok później 8058, a w roku 2019 model ten wszedł do pierwszej dziesiątki najchętniej kupowanych nowych aut w Polsce. W 2019 roku sprzedano bowiem 9384 egzemplarze tego auta, co przełożyło się na udział w rynku rzędu 1,7% i 8 pozycję na liście sprzedaży.
Fiat Tipo — dane techniczne
Obecnie Fiat Tipo dostępny jest w dwóch odmianach nadwoziowych. Włoska marka zrezygnowała bowiem z oferowania sedana i aktualnie model ten dostępny jest tylko jako hatchback lub kombi. W wersji hatchback Fiat Tipo ma 4386 milimetrów długości przy rozstawie osi wynoszącym 2638 milimetrów. Jego szerokość to 1792 milimetry, a wysokość sięga 1495 milimetrów.
Fiat Tipo w odmianie kombi mierzy z kolei aż 4571 milimetrów długości i korzysta z takiego samego rozstawu osi, co hatchback. Wynosi on bowiem 2638 milimetrów. Szerokość jest również taka sama i mierzy 1792 milimetry, a wysokość jest nieco większa, gdyż sięga 1514 milimetrów.
Fiat Tipo — gama silnikowa
Obecnie Fiata Tipo można zakupić z jednym z trzech silników. Najsłabszy z nich to jednostka benzynowa 1.0 GSE T3. Zapewnia ona moment obrotowy rzędu 190 niutonometrów, a jej spalanie to około 5.4 litra na 100 km. Oprócz tego dostępny jest silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet o mocy 130 koni mechanicznych. Nowość w gamie to z kolei jednostka hybrydowa 1,5 I GSE T4. Składa się z jednostki spalinowej, a także dwóch silników elektrycznych. Jednego o napięciu 48V, a drugiego o napięciu 12V.
Fiat Tipo — czy warto kupić?
Fiat Tipo jest niezwykle interesującą propozycją w klasie kompaktowej. Temu autu udało się bowiem spełnić założenia, które stworzono w momencie jego projektowania. Jest to samochód dostępny w rozsądnej cenie, który zapewnia całkiem przestronne wnętrze, a także niskie koszty eksploatacji. Dlatego Fiat Tipo może być niezwykle ciekawą propozycją niezależnie od tego, czy zostanie kupiony w salonie, czy też odnajdziemy go na rynku wtórnym.