vw golf

Ile do tej pory powstało generacji Volkswagena Golfa?

W całej Europie nie ma bardziej kultowego kompakta od Volkswagena Golfa. To auto znane jako hatchback od prawie 50 lat jest dostępne w sprzedaży i w tym czasie zebrało ogromne grono zwolenników, doczekało się niezliczonej liczby generacji, a całkowita sprzedaż aut z tej linii modelowej jest liczona w dziesiątkach milionów, co nie jest często spotykane w branży motoryzacyjnej.

Volkswagen Golf — ile generacji powstało i jaka jest twoja historia?

Obecnie Volkswagen Golf posiada już osiem generacji, a najnowsza z nich zadebiutowała w 2019 roku. Przez lata model ten przeszedł przez wiele faz i był oferowany w wielu odmianach nadwoziowych. Aktualnie jednak w ofercie znajdziemy tylko dwie. Warto jednak poznać historię tego modelu od samego początku i w tym celu cofnąć się do drugiej połowy XX wieku.

Historia modelu, jakim jest Volkswagen Golf, rozpoczęła się jeszcze pod koniec lat 60. XX wieku, gdy koncern Volkswagen AG zapragnął posiadać w swojej ofercie kompaktowy samochód z przednim napędem i silnikiem montowanym z przodu. Projekt powierzono włoskiemu studiu projektowemu Ital Design, a pracom przewodził sam Giorgietto Giugiaro. Produkcja pierwszej generacji ruszyła jednak dopiero w 1974 roku, siedem lat po rozpoczęciu prac projektowych.

Volkswagen Golf okazał się ogromnym sukcesem. Dlatego zdecydowano się kontynuować ten model. Druga generacja pochodzi z 1983 roku i nie została zaprojektowana przez Giorgietto Giugiaro, a przez Herberta Schafera, który nawiązał jednak kształtem auta do projektu Włocha. Auto przede wszystkim wydłużono i mowa tu zarówno o rozstawie osi, jak i o długości. W tym kształcie samochód produkowano w latach 1983-1992.

Tym razem okres pomiędzy kolejnymi generacjami był nieco krótszy, gdyż następca zadebiutował po 8 latach. Był nim oczywiście Volkswagen Golf 3. Pierwszy raz tak poważnie zmieniono kształt, co widać szczególnie w przedniej części samochodu. Ponadto poprawiono wyposażenie, a także znacząco ubogacono paletę jednostek napędowych.

Jedną z najbardziej znanych w Polsce generacji Golfa jest jego czwarta odsłona, która zadebiutował w 1997 roku. To bardzo znane nadwozie zostało zaprojektowane przez Hartmuta Warkussa, który wcześniej pracował dla Audi. Dodatkowo zdecydowano się na pełne ocynkowanie nadwozie. Ta generacja była dość ważna, gdyż dwa lata po jej premierze linia modelowa Golf obchodziła 25. urodziny.

Volkswagen Golf — generacje w XXI wieku

Pierwsze cztery generacje Volkswagena Golfa były niesamowicie udane i cieszyły się ogromną popularnością. Takiego sukcesu nie odniósł jednak piąty w historii Volkswagen Golf. Model ten dość znacząco zmienił się wizualnie i zaczął od zostania całkiem dobrze przyjętym przez krytyków, gdyż zdobył trzecie miejsce w prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004, w którym przegrał z Fiatem Panda i Mazdą 3. Ostatecznie jednak to auto nie spełniło oczekiwań klientów, a także zarządu marki.

Niezadowalający projekt Golfa sprawił, że jego szósta odmiana zadebiutowała zaledwie pięć lat po Golfie V. Miało to miejsce w 2008 roku, a za projekt odpowiadał włoski stylista Walter de Silva, który wcześniej zaprojektował bardzo udane modele Audi takie jak Audi A3, A4 B7 i B8, Audi R8, czy też pierwszą generację Audi Q7.

W związku z tym, że szósta generacja pojazdu była jedynie głęboko zmodyfikowaną piątą odsłoną, na wprowadzenie następcy Volkswagen zdecydował się niesamowicie szybko, gdyż miało to miejsce już w 2012 roku. Auto w tej odsłonie stało się znacznie przestronniejsze od poprzedników, a także zyskało mnóstwo przydatnych systemów bezpieczeństwa. Dzięki temu produkowano go aż przez 8 lat do roku 2020.

Najnowszy Volkswagen Golf zaliczył pewien falstart. Jego premiera oficjalnie miała mieć miejsce w 2019 roku, lecz tak na dobre produkcja i sprzedaż ruszyła rok później przez spore problemy z systemem multimedialnym, które ostatecznie i tak ściągnęły 56 tysięcy Golfów do serwisu na początku 2021 roku. Mimo to Volkswagen Golf ósmej generacji to udana modernizacja tego kultowego kompakta, który niebawem będzie obchodził 50-lecie i można spodziewać się wtedy niespodzianek ze strony Volkswagena.