Spadek sprzedaży samochodów dostawczych
Jeszcze w 2021 roku rynek samochodów dostawczych w Polsce notował naprawdę dobre wyniki mimo trwającego kryzysu. Sytuacja jednak w przeciwieństwie do aut osobowych z miesiąca na miesiąc jest coraz gorsza i obecnie można zanotować naprawdę spory spadek sprzedaży aut dostawczych.
Sprzedaż aut dostawczych w 2022 roku i na początku roku 2023
W całym roku 2022 sprzedaż aut dostawczych wyniosła 62 223 egzemplarze lekkich samochodów użytkowych. O ile nie wydaje się to być liczbą bardzo niską, tak jest to wręcz tragiczny wynik w porównaniu z tym z 2021 roku. Spadek w skali rocznej wyniósł bowiem aż 15,8%. W ten sposób rynek aut dostawczych z lekkim opóźnieniem zaczął przeżywać spory kryzys. Szczególnie widoczne było to na początku oraz na końcu roku, gdy dysproporcja w wynikach pomiędzy 2021 a 2022 rokiem była największa.
Rok 2023 zaczął się nieco lepiej. Styczeń był bowiem nieznacznie lepszy niż w 2022, czy nawet w 2021 roku. Dobry początek nie przyniósł jednak poprawy w dłużej perspektywie. W lutym zanotowaliśmy już spory spadek sprzedaży na poziomie aż 8,3%. W trakcie dwóch pierwszych miesięcy 2023 roku w Polsce sprzedano zaledwie 9 959 aut dostawczych. Jest to wynik podobny do zeszłorocznego, lecz obecne trendy wskazują na to, że na koniec roku sytuacja nie będzie tak dobrze wyglądać.
Do tego w ciągu pierwszych 10 dni marca w Polsce zarejestrowano zaledwie 1263 auta dostawcze. Oznacza to spadek o aż 25%, podczas gdy na rynku samochodów osobowych w analogicznym okresie zaobserwowano wzrost o 22,3% względem pierwszych 10 dni marca 2022 roku. Rynek aut dostawczych znajduje się więc w naprawdę kiepskiej sytuacji. Wpływ na to ma z pewnością wysoka inflacja i niepewna sytuacja gospodarcza, która sprawiła, że wiele firm ma znacznie pilniejsze wydatki niż zakup nowego samochodu dostawczego.
Najpopularniejsze marki i modele samochodów dostawczych w 2023 roku
Spośród prawie 10 tysięcy samochodów najpopularniejsze znów jest Renault Master. Ten francuski pełnowymiarowy dostawczak nie rozstaje się z fotelem lidera od lat i ponownie deklasuje konkurencję. Prawie co piąty samochód dostawczy w naszym kraju, który został zarejestrowany w 2023 roku to właśnie Renault Master, gdyż na ten model decydowano się 1 764 razy.
Daleko za modelem Renault znajdziemy Iveco Daily, które dzierży drugą pozycję z wynikiem 887 sztuk. Podium zamyka z kolei Fiat Ducato z naprawdę niewielką stratą. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023 roku sprzedano bowiem 843 egzemplarze tego modelu. Kolejne pozycje w czołowej dziesiątce należą do takich modeli jak Mercedes Sprinter (695 szt.), Fiat Doblo (526 szt.), Ford Transit (442 szt.), Toyota ProAce City (430 szt.), Peugeot Boxer (302 szt.), Volkswagen Crafter (301 szt.) oraz Ford Transit Connect (261 szt.).
Bardzo znajoma jest też sytuacja, gdy spojrzymy na wyniki dotyczące zsumowanej sprzedaży wszystkich marek. Lider to oczywiście Renault, które może pochwalić się wynikiem wynoszącym 2 266 zarejestrowane samochody dostawcze. Francuzi kolejny rok będą więc dominować konkurencję na polskim rynku i wydaje się, że z tronu mógłby zrzucić ich jedynie prawdziwy kataklizm i ogromne problemy z dostępnością aut Renault.
Bardzo dobry wynik osiągnął też Fiat, który może pochwalić się drugim stopniem podium za okres styczeń-luty 2023. Udało się to dzięki sprzedaży na poziomie 1512 aut dostawczych. Nieco mniej, bo 1265 samochodów użytkowych sprzedał z kolei Ford, który zamyka podium.
Czwarte miejsce należy do Mercedesa, któremu do podium zabrakło całkiem sporo, gdyż Niemcy sprzedali 897 dostawczaków. Zaledwie 10 mniej aut, bo 887 sprzedało z kolei Iveco, które w segmencie do 3,5 tony oferuje tylko model Daily. Kolejne pozycje należą do marek takich jak Toyota (821 szt.), Volkswagen (670 szt.), a czołową dziesiątkę zamykają marki ze starej grupy Stellantis, czyli Opel (438 szt.), Peugeot (415 szt.) oraz Citroen (222 szt.). Trzeba powiedzieć, że ich wyniki są naprawdę rozczarowujące w ostatnich latach.