Na rynku opon widać wyraźne zmiany
Cywilizacja postępuje, a przetasowania widoczne są również na rynku opon. Nowe rozwiązania motoryzacyjne, takie jak choćby samochody elektryczne czy rosnąca popularność pojazdów typu SUV, w odczuwalny sposób wpływają na to, co Polacy kupują do swoich aut. Oddziałują na to również ważne wydarzenia o charakterze globalnym, takie jak pandemia Covid-19 czy inwazja Rosji na Ukrainę.
W nowym raporcie Oponeo.pl przygląda się wpływowi obecnej sytuacji na świecie na branżę oponiarską, a także nowym preferencjom kierowców, dotyczącym nabywanego ogumienia. Analizie poddano informacje z okresu między 2019 a 2022 rokiem, w tym dane sprzedażowe spółki, a także te udostępnione przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego oraz Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
Ogumienie całoroczne przejmuje rynek
Jeszcze w 2019 roku opony całoroczne stanowiły jedynie 13,1% wszystkich sprzedawanych modeli. Udział ogumienia wielosezonowego znacznie wzrósł w stosunku do wersji letnich i zimowych i obecnie wynosi już 23,1%. To pokazuje, że Polacy cenią sobie komfort związany z możliwością używania jednego kompletu opon przez cały rok. Niewątpliwie wpływ na taką sytuacją mają również zmiany klimatyczne, skutkujące coraz łagodniejszymi zimami i rzadszymi opadami śniegu.
Stawiamy na opony w większych rozmiarach
Najpopularniejszym rozmiarem jest 16" – stanowi on aż 32% wszystkich sprzedawanych opon. Jednak coraz częściej kierowcy wybierają ogumienie o większych średnicach 17, 18 i 19 cali. Na taki stan rzeczy niewątpliwie wpływa rosnąca moc silników, a także wzrastająca popularność SUV-ów. Większe możliwości aut skłaniają do wyboru ogumienia o wyższych indeksach nośności oraz prędkości.
Idziemy w kierunku aut elektrycznych
W 2035 roku na terenie Unii Europejskiej ma być w prowadzony zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Jednak już teraz auta elektryczne są coraz częściej spotykanymi na drogach pojazdami. Większa liczba elektryków w widoczny sposób przekłada się także na oferty opon z oznaczeniem EV, czyli dostosowanych do aut napędzanych energią elektryczną. Producenci wprowadzają do swoich katalogów coraz więcej takich modeli. Tylko Bridgestone podaje, że obecnie 11% całej oferty, trafiającej na pierwszy montaż do fabryk aut osobowych, to opony do samochodów elektrycznych. To trzykrotnie więcej niż w 2019, w 2024 roku udział ten ma wzrosnąć do 20%.
Motocykliści kupują więcej
Okazuje się także, że znacznie częściej kupowane są opony przeznaczone do motocykli. Od 2019 roku sprzedaje się ich aż o 8% więcej. Tendencję potwierdzają zarówno dane zebrane przez Oponeo.pl, jak i te pokazane w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Świadczy to o odczuwalnie większym zainteresowaniu segmentem motocyklowym.
Pełen raport dostępny jest na stronie Oponeo.pl