Hyundai Ioniq SEVEN

Hyundai Ioniq SEVEN – elektryczny SUV, który wprowadza nową erę w gamie Ioniq

Pod koniec tego roku na rynku pojawi się nowy trzyrzędowy dużych rozmiarów elektryczny SUV Hyundaia, który wprowadza nową erę w gamie Ioniq i wiemy już na pewno, że będzie nosił nazwę Ioniq 9. Przez pewien czas kwestia nazewnictwa stała pod znakiem zapytania, ponieważ koncepcja projektu tego elektryka, nosi nazwę “SEVEN”. Jednak nazwa ta nigdy nie była do końca ustalona. Dopiero pod koniec sierpnia bieżącego roku firma koreańska potwierdziła, że “SEVEN” stanie się 9.

Gotowy do produkcji model samochodu zadebiutuje oficjalnie w listopadzie na Los Angeles Auto Show 2024. LAAS to również miejsce, w którym zadebiutowała wersja koncepcyjna samochodu 2021 roku.

Na czym w ogóle polega koncepcja “SEVEN”?

Jak to pięknie Hyundai ubrał w słowa: “to całkowita zmiana w podejściu do wnętrza samochodu, bo stawia się na komfort i swobodę pasażerów jak nigdy dotąd”. Tak naprawdę ten model ma być fundamentem dla kolejnych aut z rodziny IONIQ. Jak twierdzi producent, przyszłe auta będą zaprojektowane z myślą o ludziach, aby poprawić wrażenia z jazdy. 

Hyundai Ioniq 9: Oto co wiemy w temacie wyglądu 

Możemy się spodziewać, że ten duży, SUV będzie miał podobne wymiary do obecnego modelu Palisade (498 cm - 197,5 cm - 175 cm), ale z dłuższym rozstawem osi, co oznacza więcej miejsca w trzecim rzędzie. Nie będzie jednak tak "kanciasty" jak Kia EV9, bo zdjęcia, które wyciekły pokazują bardziej zaokrągloną sylwetkę. Szyba przednia jest mniej pionowa, a linia nadwozia płynniejsza, zwłaszcza w tylnej części.

Jeśli chodzi o wnętrze, najnowsze zdjęcia pokazują, że przód kabiny wygląda prawie identycznie jak w nowym Santa Fe - nawet kierownice są prawie nie do odróżnienia. Główna różnica to środkowa konsola, która w Ioniq 9 nie łączy się z deską rozdzielczą, jak ma to miejsce w Santa Fe. Ten brak połączenia, wynika z pewnością z tego, że Ioniq 9 nie potrzebuje tunelu transmisyjnego, jako że jest to elektryk. W produkcyjnej wersji spodziewamy się także nowości w postaci obrotowych foteli w tylnych rzędach.

Ile będzie kosztował samochód?

Oczekuje się, że cena bazowa samochodu będzie wynosić około 60 000 USD i wzrośnie do około 80 000 USD w najwyższej wersji wyposażenia

Jakie wersje wyposażenia będą dostępne?

Dokładnie specyfikacje są nadal owiane tajemnicą, ale spodziewamy się, że układy wykończenia będą zgodne ze wzorem ustalonym przez Kia EV9, z która opisywane auto dzieli platformę E-GMP. Zatem na start możemy się spodziewać trzech różnych wersji napędu Ioniq 9:

  • Ioniq 9 RWD (podstawowy) - podstawowa wersja będzie miała pojedynczy silnik zamontowany z tyłu, który generuje 150 kW, co daje 201 KM i moment obrotowy 350 Nm. Jeśli chodzi o zasięg, ta wersja prawdopodobnie będzie korzystać z akumulatora o pojemności 76,1 kWh, co pozwoli na przejechanie  około 370 km.
  • Ioniq 9 RWD (wyższe wyposażenie) - jeśli zdecydujesz się na wyższą wersję RWD, to dostaniesz ten sam silnik, ale z większą mocą 160 kW, czyli 214 KM, przy zachowaniu tego samego momentu obrotowego. W tej konfiguracji zasięg ma szansę wynieść nawet około 480 km na jednym ładowaniu, dzięki akumulatorowi 99,8 kW.
  • Ioniq 9 z napędem na wszystkie koła (AWD) - wersja AWD będzie bardziej sportowa, bo w sumie będzie miała 379 KM oraz 600 Nm momentu obrotowego, dzięki dwóm silnikom. Całość zasilana będzie przez akumulator o pojemności 99,8 kWh.

Jak długo będzie się ładował Hyundai Ioniq 9?

Dzięki wysokiemu napięciu (około 800 V), obie baterie mogą być naładowane od 10% do 80% w zaledwie 25 minut przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Port ładowania najpewniej znajdzie się po prawej stronie z tyłu auta.

Co znajdziemy w wyposażeniu Ioniq 9?

Oto kilka ciekawych funkcji wyposażenia, które zapewne pojawią się w samochodzie:

Rozbudowane oświetlenie ambientowe 

Z tego co wiemy, dostępne będzie podświetlenie ambientowe w 64 kolorach. Opcja to będzie mogła zostać połączona z systemem Speed Sync Lighting, który automatycznie dostosowuje jasność świateł w zależności od prędkości. 

Zaawansowane i ekologiczne materiały 

W koncepcyjnym modelu SEVEN użyto np. biofarby, a we wnętrzu znalazły się takie materiały jak gips mineralny, bambusowe listwy i wykładziny, czy biożywica. Wysoce prawdopodobnie, że w modelu produkcyjnym również znajdziemy niektóre z tych materiałów.

Systemy wspomagania kierowcy umożliwiające jazdę na 3 poziomie autonomiczności 

Niższe wersje Ioniq 9 powinny mieć funkcje, które już znamy z modelu Hyundai Ioniq 5. Ten elektryczny crossover jest wyposażony w systemy takie jak Highway Driving Assist 2 (HDAII), asystent unikania kolizji (FCA), inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA) i wiele innych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Na liście funkcji wspomagania kierowcy znajdzie się także Remote Smart Parking Assist (RSPA).

Bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto

W ogłoszeniu z września 2023 roku Hyundai potwierdził, że w przyszłości wprowadzi bezprzewodowe połączenie dla Android Auto i Apple CarPlay poprzez aktualizację oprogramowania dla modeli, w tym Ioniq 5. Spodziewamy się, że ta funkcja będzie fabrycznie zainstalowana w Ioniq 9.

V2L (Vehicle to Load)

Jedną z pierwszych funkcji, którą powinna być dostępna w Ioniq 9 jest technologia V2L, któa pozwala na wykorzystanie prądu w akumulatorze do zasilania zewnętrznych urządzeń, takich jak sprzęt domowy, wyposażenie kempingowe, elektronika użytkowa itd. Dzięki V2L można także ładować akumulator innego elektryka. 

Czy samochód trafi na europejskie rynki?

Największym rynkiem Ioniq 9 będzie z pewnością Stany Zjednoczone. Nie ma oficjalnych deklaracji, ale wygląda na to, że Europa nie będzie priorytetem. Michael Cole, prezydent i dyrektor generalny europejskiego oddziału Hyundai, zaznaczył, że firma nie planuje sprzedawać Ioniq 9 w dużych ilościach na Starym Kontynencie, ponieważ jest to duży SUV. Oznacza to, że w Europie auto raczej nie stanie się bestsellerem, tak jak Ioniq 5 czy Ioniq 6.