Volvo XC90

Volvo XC90 - jaki silnik najlepszy

Volvo XC90 to osobowy samochód wyższej klasy, zaliczany do kategorii SUV i największy model producenta. Obecnie w sprzedaży znajduje się druga generacja tego modelu, która trafiła na rynek w 2014 roku. Gama silnikowa pojazdu obejmuje jednostki benzynowe oraz diesla, a także wariant hybrydowy z napędem elektrycznym. XC90 od momentu wejścia na rynek jest bardzo cenionym modelem. Chwalony jest przede wszystkim za trwałość, ale i za wysokie bezpieczeństwo, jakie zapewnia wszystkim pasażerom.

Obecnie używane Volvo XC90 można kupić w cenie zaledwie 1/5 nowego egzemplarza, ale nie warto kupować tego modelu pod wpływem impulsu. Dlaczego, skoro cechuje go taka trwałość i solidność? I co najważniejsze, jeśli decydujemy się na Volvo XC90 jaki silnik wybrać?

 

Silniki benzynowe Volvo XC90

Volvo XC90 trafiło do sprzedaży w wersjach z różnymi silnikami benzynowymi. Jako jednostka podstawowa posłużył pięciocylindrowy motor z turbodoładowaniem, o pojemności 2,5 litra oraz mocy 210 KM. Model ten nie zapewnia doskonałych osiągów, jednak jego zaletą jest trwałość. Awarie występują w nim rzadko, jednak warto kontrolować stan turbosprężarki przy większych przebiegach.

Drugi z dostępnych wariantów to rzędowa szóstka T6 o pojemności 2,9 litra oraz mocy 272 KM, wyposażona w dwie turbosprężarki. Model ten również nie jest szczególnie awaryjny, jednak występuje wyłącznie w wariancie z dość problematycznym automatem – naprawa może okazać się kosztowna. Wersja ta uznawana była za najmocniejszą jednostką dla Volvo XC90 aż do 2005 roku, kiedy to do sprzedaży trafił kompaktowy wariant silnik V8 o pojemności 4,4 litra oraz mocy 315 KM. Do jego zalet należy najwyższy moment obrotowy w całej gamie, który wynosi 440 Nm. Mimo dużej mocy, nie zapewnia jednak najlepszych osiągów. Jego wadą jest też wysokie zużycie paliwa, które średnio sięga nawet 15-16 l/100 km.

Dobre parametry oferuje też wzmocniony model D4, posiadający moc 185 KM i moment obrotowy 400 Nm, jednak tym przypadku mogą występować problemy z łańcuchem rozrządu i szybkim zużyciem się ślizgów, nawet po przejechaniu zaledwie 120-150 tys.km.

W nowych wersjach z salonu mamy dostępne także wersje hybrydowe. Volvo jako jeden z pierwszych koncernów motoryzacyjnych postawił na elektryfikację swoich modeli. I tak oto w gamie pojawiły się aktualnie produkowane modele w wersjach Mild-Hybrid lub Recharge (hybrydy typu plug-in). Dostępny jest zatem i nowy XC90, jednostką benzynową, oprócz elektrycznej, napędzany jest wariant Recharge.

   

Silniki diesla oraz hybrydowe Volvo XC90

Do jakości silników benzynowych zbliżyły się aktualnie mocno polecane diesle D3 oraz D5, które trafiły na rynek w 2010 roku. Oba modele posiadają pojemność 2,4 litra i moment obrotowy 420 Nm. Wyróżniają się też dobrą mocą - 163 KM w przypadku D3 oraz 200 KM w D5. Jednostki te są dynamiczne oraz oszczędne, jednak nie są całkowicie pozbawione wad. Najwięcej problemów sprawia w nich układ wtryskowy, co objawia się usterkami wtryskiwaczy oraz pękaniem węży wysokiego ciśnienia. W porównaniu do modeli benzynowych, jednostki wysokoprężne dla Volvo XC90 zapewniają zauważalnie gorsze osiągi. Zużywają jednak mniej paliwa - średnio 10 l na 100 km.

Dostępne są ponadto wersje Mild-Hybrid Volvo XC90 oraz wspomniana hybryda typu plug-in Volvo XC90 Recharge. Pierwsza opcja to jest zasilana jednostką Diesla, a w drugiej mamy połączenie silnika benzynowego z elektrycznym.

 

Volvo XC90 – zalety i wady

Volvo XC90 to prestiżowy SUV, nawet egzemplarze z rynku wtórnego zapewniają luksusowy poziom z bardzo bogatym wyposażeniem. Używane modele można kupić za znacznie niższą cenę niż nowe wersje z salonu. Może to być bardzo kuszącą propozycję zważywszy na to jak bardzo cenione są modele szwedzkiego producenta za solidność i jakość.

Jednak warto tu pamiętać, że jako marka premium eksploatacja tego SUV-a jest kosztowna. Chociażby z tego powodu na rynku wtórnym mamy wiele zaniedbanych modeli, a stąd mamy tak obniżone ceny. Do najbardziej dopracowanych i bezawaryjnych silników Volvo XC90 należą jednostki D3 oraz D5 w modelach produkowanych od 2010 roku. Gdy znajdziemy zadbany model możemy być pewni, że poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko.

 

 

Zobacz także: Volvo XC70 - wybór silnika