Co oznacza rok produkcji na szybie auta?
Nawet niezbyt spostrzegawcze osoby z pewnością zauważą, że na szybach samochodowych znaleźć można szereg oznaczeń. Jest ich całkiem sporo i dla wielu osób mogą wydawać się niezrozumiałe. Ich celem jest jednak przekazanie dosyć ważnych informacji, na które warto zwrócić uwagę na przykład przy zakupie samochodu osobowego. Co oznaczają więc oznaczenia na szybach samochodów osobowych i jak je odpowiednio czytać?
Czym są oznaczenia na szybach samochodowych?
Każda z szyb w samochodzie osobowym posiada szereg istotnych oznaczeń. Mówią one o bardzo ważnych rzeczach dotyczących auta osobowego i ich sprawdzenie powinno stanowić jeden z etapów oględzin używanego auta. Można z nich dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.
Najczęściej na szybie znajduje się sześć lub siedem różnych oznaczeń. Na start pójdzie to które rozszyfrować najłatwiej, lecz pojawia się tylko na szybach z fabryki lub tych montowanych jako oryginalne w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Oznaczeniem tym jest oczywiście logo producenta samochodu. Jeśli takowe na szybie się znajduje to mamy praktycznie pewność, że jest ona oryginalna.
Drugie oznaczenie, które nie pojawia się na każdej szybie samochodowej to logotyp producenta szyby. Niektóre marki nie zajmują się tym bowiem samodzielnie i zamiast tego zlecają produkcję szyb do swoich samochodów innym firmom w ten sposób często ograniczając koszty. Takie logo znajduje się na każdym zamienniku, a także na każdej szybie wyprodukowanej dla producenta aut przez inną firmę
Pozostałe oznaczenia znajdują się już na każdej szybie samochodowej. W oczy rzuca się zazwyczaj przede wszystkim spora litera z numerem otoczona kołem. Mówi ona o kraju, w którym dana szyba otrzymała homologacja. Nie oznacza ona jednak miejsca produkcji szyby, gdyż mogła ona otrzymać homologację w kraju innym niż ten, w którym została wyprodukowana. Poniżej pojawią się najpopularniejsze oznaczenia homologacji szyb.
· E1 – Niemcy
· E2 – Francja
· E3 – Włochy
· E4 – Holandia
· E5 – Szwecja
· E6 – Belgia
· E7 – Węgry
· E8 – Czechy
· E9 – Hiszpania
· E11 – Anglia
· E12 – Austria
· E20 – Polska
· E21 – Portugalia
Mniej zrozumiałe oznaczenia szyb
Na prawo od literki E oznaczającej kraj homologacji spotkamy numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Jest on poprzedzony znakami 43R. Idąc rząd niżej od lewej mamy wymieniony rodzaj szyby. Jest to kod AS z cyfrą odpowiadającą rodzajowi. AS1 to szyba laminowana, AS2 to szyba hartowana, a pod znakiem AS3 spotkamy szyby laminowane lub hartowane o ciemnym kolorze. Na prawo z kolei znajdziemy kod DOT. Poprzedza on cyfry oznaczające daną fabrykę, która stworzyła szybę. Oznaczeń DOT jest kilkaset i każde z nich oznacza inną fabrykę, wśród których znajdziemy zakłady na całym świecie. Listę fabryk można znaleźć korzystając ze strony https://www.carwindshields.info/dot_db.
Pora na najważniejsze, czyli datę produkcji. Oznaczona jest ona za pomocą kropek oraz jednej lub dwóch cyfr. Jest to zawsze jedna lub dwie ostatnie cyfry z danego roku, czyli szyba wyprodukowana w roku 2012 będzie oznaczona cyfrą 2 lub liczbą 12. Ta z roku 1999 będzie miała za to oznaczenie 9 lub 99. Oprócz cyfr znajdziemy również kropki. Może być ich sześć i oznaczają one miesiąc wyprodukowania. Kropki odpowiadające za miesiące od stycznia do czerwca są przed liczbą, a pozostałe za liczbą.
Na koniec trzeba pamiętać, że umiejscowienie poszczególnych oznaczeń może różnić się w zależności od producenta szyby. Wszystkie jednak mają znaki szczególne takie jak ciąg znaków, czy też liczb na początku danego oznaczenia.
Zobacz także: Czy można naprawić szybę samochodu?
Dlaczego warto czytać oznaczenia szyb?
Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta. Pozwala nam to na odkrycie czy szyba jest oryginalna. Jeśli z oznaczeń wyczytamy, że jest starsza niż nasz samochód to najprawdopodobniej jest ona w pełni oryginalna i była montowana w fabryce. Gdy jest już jednak młodsza to warto dokładnie wypytać właściciela, gdyż była ona wymieniana. Warto więc znać powód, gdyż może być nim na przykład wypadek. Może być to również spory odprysk od na przykład kamienia, więc trzeba pamiętać by nie wyciągać pochopnych wniosków.