przegląd samochodu

Co sprawdzane jest na przeglądzie samochodu?

W ciągu każdego roku praktycznie wszyscy właściciele aut osobowych są zmuszeni zawitać do specjalnego warsztatu czy też stacji diagnostycznej z odpowiednimi uprawnieniami by auto przeszło badanie techniczne, które jest niezbędne do legalnego poruszania się po polskich, a także zagranicznych drogach. Jak wygląda przegląd, ile kosztuje i co dokładnie jest sprawdzane?

Jakie auta są zmuszone do przejścia badania technicznego?

Na coroczny przegląd, czyli obowiązkowe badanie techniczne stawić się musi praktycznie każdy samochód osobowy zarejestrowany w naszym kraju. Istnieją jednak wyjątki od tego. Przez pierwsze 3 lata od zakupu zwolnieni są właściciele pojazdów, które zostały kupione jako fabrycznie nowe w salonie. Na badanie nie muszą się stawiać również właściciele pojazdów, które mają status zabytkowego. Nie dotyczy to jednak wszystkich takich aut. Badane muszą być bowiem te pojazdy zabytkowe, które służą do prowadzenia działalności zarobkowej.

Gdzie można wykonać przegląd i ile on kosztuje?

Cennik dotyczący badania technicznego jest niezwykle rozbudowany z racji ogromnej ilości zmiennych. Najtańsze badanie jest wtedy, gdy chcemy po prostu zalegalizować zamontowany hak holowniczy i wbić go w dowód. Kosztuje ono 35 złotych. Za 63 zł badanie techniczne mają przeprowadzane właściciele motocykli. 98 złotych to koszt przeglądu dla zwykłego samochodu osobowego. Dodatkowe 63zł muszą dopłacić właściciele aut wyposażonych w instalację LPG. Nie można także zapomnieć o konieczności uiszczenia opłaty ewidencyjnej w wysokości zazwyczaj od 1 do 3 złotych.

Na okresowe badanie techniczne udajemy się swoim samochodem do stacji kontroli pojazdów. Może to być zarówno stacja podstawowa, jak i lokalna. Ponadto nie ma obowiązku obecności właściciela przy badaniu. Samochodem może przyjechać inna osoba, lecz musi ona otrzymać nie tylko kluczyki do auta, ale też wymagane do przeglądu dokumenty.

Co sprawdza diagnosta podczas przeglądu technicznego?

Lista tego co jest sprawdzane przez diagnostę jest dość długa. Badanie techniczne przede wszystkim skupia się na upewnieniu, że dany samochód jest bezpieczny dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego, a także nie stwarza zagrożenia dla środowiska. Całość zaczyna się od identyfikacji pojazdu. W jej ramach sprawdza się numer VIN auta i jego zgodność z dokumentami.

Druga część przeglądu to sprawdzenie dodatkowego wyposażenia. Mowa tu głównie o samochodach osobowych wyposażonych w instalacje na gaz LPG lub CNG. Część ta również jest dość krótka. Najdłuższa jest ostatnia sekcja badania. Mowa tu o dokładnej ocenie poszczególnych układów oraz podzespołów auta.

Diagnosta sprawdzając stan techniczny auta patrzy kolejno na układ kierowniczy pod kątem występowania luzów. Wtedy sprawdza się też czy na przykład drążki kierownicze są w dobrym stanie. Nie obędzie się również bez dokładnego sprawdzenia układu hamulcowego. Diagnosta musi sprawdzić stan hamulców, a także to czy hamulec awaryjny działa odpowiednio. Kolejne istotne dla bezpieczeństwa układy to oświetlenie oraz ogumienie. Diagnosta ma bowiem obowiązek sprawdzenia czy stan bieżnika jest zgodny z prawem, a także czy działają wszystkie lampy i reflektory w samochodzie oraz czy są odpowiednio ustawione.

Pod kątem bezpieczeństwa środowiska patrzy się na układ wydechowy, czyli to jak jest głośny oraz ile emituje szkodliwych związków. Wszelkie przekroczenia dozwolonych wartości muszą zostać skorygowane przez właściciela. Nie można również pominąć sprawdzenia działania elementów bezpieczeństwa oraz obowiązkowego wyposażenia.

Podczas badania diagnosta uważnie kontroluje również stan zawieszenia, by upewnić się, że żaden element nie ma ponadprogramowych luzów. Skontrolowany musi zostać również silnik na obecność wycieków, które są potencjalnie niebezpieczne dla środowiska naturalnego.

Gdy badanie zakończy się bez zastrzeżeń to czeka nas rok spokoju. Gdy jednak diagnosta nie jest w pełni zadowolony to mogą czekać nas kłopoty. Wszystko zależy jednak od rozmiaru usterki. Niektóre powinno usunąć się w najbliższym czasie, lecz można auto wciąż prowadzić. Inne kwalifikują się do natychmiastowej naprawy, a także do zatrzymania dowodu rejestracyjnego do czasu pozytywnego przejścia przez badanie techniczne.