zawieszenie

Jakie są rodzaje zawieszenia w samochodzie?

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów samochodu. Ma on bowiem bezpośrednie przełożenie na to jak wygląda kontakt auta z podłożem i jego stabilność podczas prowadzenia. Istnieje jednak wiele odmian zawieszenia samochodowego. Jakie wyróżniamy rodzaje zawieszenia samochodowego, czym się różnią i jak dokładnie działają?

Zawieszenie – czym jest i jaka jest jego historia

Wiele osób może o tym nie wiedzieć, lecz tak w zasadzie historia zawieszenia jest znacznie dłuższa niż historia samochodów. Zawieszenie zaczęło być projektowane, tak by zapewniać jak największy komfort i stabilność już setki lat temu, a dokładniej w wozach konnych, które korzystały przecież z drewnianych kół, a drogi były znacznie gorsze niż dziś, więc komfortowe zawieszenie było niezwykle ważne i pożądane.

Mówiąc o tym co ma na celu zawieszenie tak w zasadzie wystarczy powiedzieć, że jego zadaniem jest zapewnianie przyczepności, a także stabilności auta oraz umożliwienie kierowcy kontroli nad nim. Układ zawieszenia łączy przede wszystkim koła i jest integralną częścią podwozia, której uszkodzenie może oznaczać brak możliwości dalszej jazdy.

Zawieszenie można podzielić na trzy części, które są wyróżniane przez fakt tego, za co odpowiadają dane jego elementy. Mamy więc elementy zajmujące się prowadzeniem koła. To one wpływają na geometrię zawieszenia. Oprócz tego znajdziemy elementy resorujące takie jak sprężyna śrubowa, czy też resor piórowy oraz elementy tłumiące, czyli głównie mowa tu o amortyzatorach.

Rodzaje zawieszenie – charakterystyka, sposób działania

Wiele osób przy czytaniu katalogów poszczególnych modeli, czy też danych ich dotyczących na przeznaczonych do tego stronach może czuć się zagubiona czytając takie nazwy jak belka skrętna czy też kolumna MacPhersona. Mówią one w końcu bardzo niewiele. Są to jednak reprezentanci najbardziej popularnych odmian zawieszenia. Tych wyróżniamy dokładnie trzy.

Na start pod lupę weźmiemy zawieszenie zależne. Jego przykładem jest na przykład sztywny most oparty na resorach piórowych. W zawieszeniu zależnym oba koła na osi są połączone ze sobą sztywno i bezpośrednio oddziałują na siebie. Jeśli więc jedno koło się przechyli przez na przykład nierówność drogi podąży za nim drugie umiejscowione na danej osi, przez co auto może utracić swą stabilność. Z tego powodu zawieszenie to jest raczej stosowane tylko przy osi tylnej, która nie jest skrętna.

Największe zalety zawieszenia zależnego to jego trwałość oraz duża wytrzymałość. Posiada ono jednak spore wady. Mowa tui na przykład o dużej masie, czy też konieczności zaplanowania auta tak, by było miejsce na ruch pionowy takiego zawieszenia. Dlatego wykorzystuje się je w samochodach ciężarowych, czy też terenowych.

Pośrednia opcja to zawieszenie półzależne. Jest ono dość często spotykane w przypadku osi tylnej i jego przykładem jest belka skrętna. W takim rodzaju oba koła wciąż są ze sobą połączone, lecz belka poprzeczna, która łączy wzdłużne wahacze pozwala na częściowe wytłumienie wstrząsów. Tego typu zawieszenie jest jednak podatne na wstrząsy wynikającego z nierówności. Zapewnia ono jednak niezłą przyczepność, a ponadto jest względnie tanie w produkcji oraz eksploatacji.

Ostatnia odmiana zawieszenia to zawieszenie niezależne. Jego dobrym przykładem jest bardzo często spotykana w samochodach osobowych kolumna MacPhersona. W tego typu zawieszeniu oba koła są absolutnie niezależne od siebie. Generuje to jednak pewne problemy jak wysokie koszty produkcji, większa awaryjność, czy też koszty eksploatacji. Wynika to z tego, iż do zawieszenia niezależnego trzeba wykorzystać po prostu więcej wszelkiego rodzaju drążków czy też wahaczy.

Zawieszenie niezależne takie jak na przykład kolumna MacPhersona ma jednak wiele zalet. Szczególnie kolumna MacPhersona opatentowana w połowie XX wieku jest lekka, kompaktowa i dość prosta. Pozwala ona na dobre tłumienie nierówności, stabilność auta podczas hamowania, a także proste sterowanie pojazdem. Wady to jednak dość mocne przenoszenie drgań na karoserię, a także podatność na uszkodzenia podczas jazdy po nierównej drodze.