napęd na tył

Czym różni się samochód z napędem na tył od samochodu z napędem na przód?

W samochodach, które dostępne są na naszych drogach, jesteśmy w stanie znaleźć trzy różne rodzaje napędu – na cztery koła, na przód oraz na tył. Zaimplementowanie konkretnego typu do samochodu jest w stanie diametralnie zmienić jego charakterystykę, a kierowcy poszukujący auta dla siebie naprawdę sporą uwagę zwracają na tę kwestię. Dzisiaj weźmiemy pod lupę napęd na przód oraz na tył – czym dokładnie się one różnią, jakie są ich wady oraz zalety, a także który z nich jest uważany za bezpieczniejszy wybór?

Napęd na tył – działanie, wady oraz zalety

Napęd na tył często jest oznaczany skrótem RWD – Rear Wheel Drive. Jest on również często opisywany jako napęd klasyczny, bowiem pierwsze auta wyposażone były właśnie w taki typ napędu. Opisując konfigurację z silnikiem z przodu (najczęściej wykorzystywany sposób na umieszczanie silnika w motoryzacji cywilnej), silnik jest umieszczany nad osią przednią i z pomocą specjalnego wału moc jest przenoszona na półoś, która następnie napędza tylne koła. Jest to oczywiście dość uproszczona charakterystyka, która jednak dobrze pokazuje zasadę działania takiego napędu.

Ogromnym plusem układu z tylnym napędem jest fakt, iż jeden zestaw kół odpowiada za wprawianie auta w ruch, zaś drugi – przedni – za sterowanie. Zwiększa to jego precyzję oraz sprawia, iż zużycie opon jest bardziej równomierne. Brak ciągłej presji na przednią część zawieszenia, które i tak jest obciążone przez silnik oraz wiele innych układów, pozwala na lepsze rozłożenie masy.

Zauważalną wadą napędu tylnego jest fakt, iż tylna oś rzadko jest wystarczająco mocno dociążona, co może powodować spadki przyczepności, w szczególności w gorszych warunkach pogodowych. Konieczność poprowadzenia wału napędowego w podłodze sprawia zaś, iż kolumna środkowa w środku pojazdu musi zostać mocniej rozbudowana, co ogranicza ilość dostępnego miejsca. Zmniejszona jest również przestrzeń z tyłu auta, a dodatkowo konieczne jest zastosowanie kompletnie innego projektu tylnego zawieszenia.

Napęd na przód – działanie, wady oraz zalety

Auto z napędem na przód określane jest skrótem FWD – Forward Wheel Drive. W tym przypadku możemy wyróżnić dwa sposoby na umieszczenie napędu - silnik może być osadzony wzdłużnie przed osią przednią. Skrzynia biegów zaś umieszczona jest za osią. W drugim wypadku silnik jest umieszczany poprzeczne, a cały układ osadzony jest przed osią przednią.

Jedną z największych zalet napędu na przód są jego kompaktowe rozmiary, dzięki czemu idealnie nadaje się on do stosowania w hatchbackach czy pojazdach miejskich. Pozwala to na zwiększenie powierzchni kabiny pasażerskiej oraz bagażnika, bowiem z tyłu dostępna jest większa ilość miejsca. Samochód z napędem na przód jest bardziej podsterowny, co sprawia, iż jego zachowanie jest bardziej przewidywalne.

Posiadając auto z napędem na przód musimy natomiast liczyć się z tym, iż pod maską będziemy mieli o wiele mniej miejsca. Przednie zawieszenie w takich autach jest bardzo skomplikowane, bowiem musi unieść większość masy pojazdu. Szybka jazda takim autem również jest trudniejsza, bowiem napęd na przód generuje naprawdę sporą podsterowność. W tak zwanych hot-hatchach jest to wykorzystywane jako zaleta, lecz w klasycznych konstrukcjach może to utrudniać agresywniejszą jazdę.

Który napęd jest bezpieczniejszy – na tył czy na przód?

W ogólnej świadomości przyjęło się, że napęd na tył jest tym bardziej niebezpiecznym. Czy tak rzeczywiście jest? Ogólnie rzecz biorąc, taki typ napędu zapewnia nam większą kontrolę nad samochodem, lecz równocześnie może on częściej powodować utratę przyczepności, co oczywiście jest prostą drogą do niekontrolowanego poślizgu. Wielu doświadczonych kierowców jest jednak zdania, iż napęd tylny jest mimo wszystko opcją o wiele bezpieczniejszą. Różnica w zdaniach bierze się głównie z kwestii umiejętności – osoby z wieloletnim doświadczeniem, kierowcy zawodowi czy kierowcy wyścigowi potrafią kontrolować samochody w o wiele pewniejszy sposób i dla nich nadsterowność jest bardziej pożądana niż nadsterowność. Prawda jest taka, iż autem z napędem na przód trudniej jest o wpadnięcie w poślizg, lecz łatwiej jest z niego wyjść pojazdem z napędem na tył. Który napęd jest więc bezpieczniejszy? Wszystko zależy tak naprawdę od kierowcy oraz warunków.