napęd

Jakie są rodzaje napędów w samochodach?

Samochody jak powszechnie wiadomo mogą być napędzane na wiele sposobów. Od tego zależy wiele rzeczy takich jak charakterystyka prowadzenia, zużycie paliwa czy też to jak wygląda sama budowa samochodu. Niektóre rodzaje napędu wymagają bowiem pewnych kompromisów na etapie projektowania samochodu. Jakie są więc rodzaje napędów w aucie?

Czym jest napęd samochodu?

Na start warto jest rozjaśnić czym dokładnie jest napęd. Sam układ napędowy, a w zasadzie układ przeniesienia napędu to układ, który zajmuje się przeniesieniem energii generowanej przez silnik na koła. Bez tego układu niemożliwa jest jakakolwiek jazda, gdyż sam w sobie silnik potrafi jedynie generować energię i potrzebuje specjalnych podzespołów, które są ją w stanie przetworzyć.

Układ napędowy składa się z wielu elementów. Wśród nich ważne to kolejno koło zamachowe bądź tak zwana dwumasa, sprzęgło, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, wał napędowy bądź półoś napędowa oraz piasta koła. Oprócz tego w niektórych napędach znajdziemy takie elementy jak reduktor, sprzęgło wiskotyczne, a także zwolnica.

Jak dzieli się rodzaje napędu samochodu osobowego

Klasyczne auto osobowe jest dwuosiowe i rodzaje układu przeniesienia napędu powstają w wyniku po prostu wzięcia pod uwagę tego, która oś jest napędzana. Niektórzy ponadto dzielą to przez pryzmat tego, gdzie umiejscowiona jest jednostka napędowa. Jest to ważne w przypadku aut z napędem tylnym oraz na cztery koła, gdyż w nich jednostka jest umiejscowiona w różnych miejscach. Oto najbardziej popularne rodzaje napędu.

Napęd na przód

Napęd przedni jest jednym z najczęściej spotykanych w dzisiejszych samochodach. Korzysta z niego znaczna większość mniejszych aut i tych oferowanych przez producentów z półki niższej oraz średniej. W napędzie przednim moc jest przenoszona tylko na przednią oś, a silnik zamontowany jest z przodu pod maską. Napęd przedni jest najbardziej ekonomiczny, gdyż wszystkie jego elementy, czyli silnik, skrzynia biegów, dyferencjał czy też dalsze elementy układu znajdują się w jednym miejscu.

Kolejne zalety napędu FWD (Front Wheel Drive) to przede wszystkim duża przestrzeń bagażowa i pasażerska. Ponadto zużywają one mniej paliwa. Maja one jednak swoje wady. Największa to fakt, iż w napędzie na przód przy gwałtownym ruszeniu z miejsca masa przenosi się na tył pojazdu. To powoduje stratę przyczepności kół i znacząco utrudnia szybką jazdę. Dlatego napęd ten stosowany jest głównie w autach miejskich.

Napęd tylny

Napęd tylne jest uwielbiany przez fanów dynamicznej i widowiskowej jazdy. Pozwala on na uzyskanie dobrej przyczepności napędzanej tylnej osi, gdyż podczas przyspieszania masa przenosi się na tył i w ten sposób dociska opony do ziemi tym samym zapewniając im większą przyczepność. Z tego powodu ten napęd stosuje się głównie w autach luksusowych oraz sportowych.

Auta z napędzaną tylną osią można również podzielić ze względu na umiejscowienie silnika. Ten może być zamontowany z przodu jak w napędzie FWD. Zdarzają się jednak auta, w których silnik jest zamontowany z tyłu bądź umieszczono go centralnie. Pozwala to na uzyskanie lepszego rozkładu masy i zapewnienie większej przyczepności z tyłu, co pomaga z problemem nadsterowności, do której auta z napędem na tył mają sporą skłonność.

Napęd AWD/4W4, czyli na cztery koła

Ostatni rodzaj to napęd, w którym moc otrzymują wszystkie cztery koła. Trzeba jednak rozróżnić napęd 4WD od AWD. W napędzie 4WD wszystkie koła otrzymują taką samą moc, co sprawia, że takie auta są dość mało ekonomiczne, a ponadto nie radzą sobie z nagłymi zmianami przyczepności na poszczególnych kołach. Napęd ten stosuje się jednak w autach terenowych.

Napęd AWD jest już bardziej skomplikowany. W nim komputer steruje tym jak moc jest przenoszona na każde z kół. Pozwala to sprawnie wyjechać z trudnego terenu, gdyż moc otrzymują wtedy te koła, które mają większą przyczepność tym samym pozwalając ruszyć się auta, gdy jedno z kół na przykład kręciłoby się w miejscu gdyby otrzymało zbyt wiele mocy. Podobnie jak w przypadku 4WD największym problemem AWD jest jego paliwożerność. Różnica między napędem na jedną oś, a obie osie wynosi zazwyczaj około litra, lecz różnice te mogą być jeszcze większe.