co2

Które samochody wydzielają najwięcej CO2?

Dwutlenek węgla to jeden z gazów cieplarnianych, którego emisja jest uważnie kontrolowana przez Unię Europejską w nowych samochodach osobowych. Obecnie jest ona ograniczona do 95 gram dwutlenku węgla na kilometr jazdy i przekroczenie tej wartości oznacza karę w wysokości nawet 95 euro za gram przekroczenia. Które auta emitują jednak najwięcej CO2?

Jakie ograniczenia dotyczące emisji CO2 obowiązują w Europie i jak zmieniały się przez lata?

Aktualnie Unia Europejska to najbardziej rygorystyczne miejsce na całym świecie jeśli chodzi o ograniczenie dozwolonej emisji dwutlenku węgla. Auta mogą bowiem średnio emitować 95 gram na kilometr. Średnia emisja spalin dla każdego producenta to po prostu średnia ze wszystkich sprzedanych aut. Dlatego producenci mogą oferować auta takie jak Ford Mustang w normalnych cenach, gdyż kary nie są liczone pojedynczo dla każdego modelu, a ogólnie dla całego producenta.

Co do kar za przekroczenie to aktualnie emitowanie jednego grama za dużo to 5 euro. Kolejny kosztuje aż 15 euro, trzeci gram to koszt rzędu 25 euro, a za każdy kolejny gram trzeba zapłacić już 95 euro. W ten sposób kary nakładane na producentów w Unii Europejskiej są liczone w miliardach euro. W 2021 roku wyniosły one ponad 14 miliardów euro.

Którzy producenci mają problem ze spełnieniem norm?

W największe kłopoty wpadła grupa Jaguar Land Rover. Udało jej się obniżyć emisję ze 151,5 do 135 gram na kilometr, lecz w 2021 roku i tak zapłacą oni 93 miliony euro kary, czyli aż 404% przychodów. Niezbyt korzystnie wypada również znana z tradycyjnego podejścia Mazda. Japońska marka przeciwstawiła się downsizingowi i efektem tego jest średnia emisja na poziomie 123,6 g/km. To oznacza karę w wysokości aż 877 milionów euro i w wypadku Mazdy jest to około 115% przychodów całego koncernu. Tylko ta dwójka z największych 13 producentów będzie zmuszona do zapłacenia kar w wysokości ponad 100% przychodów.

Trzeba pamiętać o tym, że liczba 95 g/km to jedynie średnia. Limit dla każdego z koncernów zależy od średniej masy własnej pojazdów. Dlatego kara grupy Jaguar Land Rover to „tylko” 93 mln euro, gdyż w ich wypadku cel to aż 130,6 g/km. Dla przykładu Mazda posiada limit na poziomie 94,9 g/km, a koncern FCA musi już ograniczyć emisję do zaledwie 92,8 g/km.

Które marki dobrze radzą sobie z obniżeniem emisji CO2?

Świetnie radzi sobie oczywiście Tesla, która sprzedaje tylko elektryki. Wśród koncernów oferujących auta spalinowe najlepiej wypada Toyota. Cel w wypadku japońskiej marki to 94,9 g/km, a został on przekroczony o zaledwie 0,2 g/k,. gdyż udało się obniżyć średnią emisję z poziomu 100,9 g/km do zaledwie 95,1 g/km. Dzięki temu kara ma wynosić około 18 milionów euro, czyli zaledwie 0,1% przychodów koncernu.

Oprócz Toyoty do poziomu 95 g/km zbliżył się tylko koncern PSA z wynikiem 95,6 g/km. W ich wypadku jednak limit został ustalony na poziom 91,6 g/km z racji na to, że koncern ten podobnie jak FCA, z którym dokonał on fuzji sprzedawał głównie auta o niewielkiej masie własnej. Dlatego kara dla PSA prognozowana jest na poziom 938 milionów euro, czyli około 21,3% tej francuskiej grupy.

Które auta emitują najwięcej dwutlenku węgla?

Wyniki na temat emisji dwutlenku węgla pochodzą z 2020 roku i jest to analiza aut sprzedanych w okresie od stycznia do listopada. Mówią one o tym, że najwięcej dwutlenku węgla emitują samochody z jednostką wysokoprężną. Ich wynik to 122.2 g/km. Diesle posiadały w tym czasie 28% rynku. Niewiele z tyłu plasuje się lider rynku, czyli auta benzynowe, do których w tamtym czasie należało aż 51% udziałów w rynku. Wynik aut benzynowych to 121.2 g/km.

Auta hybrydowe z wynikiem 10% udziałów w rynku mają średnią emisję na poziomie 104.1 g/km dwutlenku węgla. Bardzo niski, lecz przekłamany wynik z racji na nieodpowiednie procedury testowe mają hybrydy plug-in ze średnią 40.1 g/km. Oczywiście auta elektryczne nie emitują ani grama dwutlenku węgla na kilometr. Trzeba jednak pamiętać, że też potrafią odpowiadać za emisję spalin, gdyż prąd często pochodzi z elektrowni w których spala się paliwa kopalne.