Historia numeru VIN
Dziś numer VIN to absolutny standard i rzecz, która jest nie tylko obecna, ale też wymagana w każdym aucie. Dzięki jego istnieniu ma się dostęp do historii auta i można mieć pewność, że jest ono autentyczne i nie dochodziło w nim na przykład do zmiany integralnych części nadwozia poprzez na przykład zespawanie dwóch różnych aut. Jak on jednak powstał?
Czym jest VIN?
VIN to skrót od angielskich słów Vehicle Identification Number, co można przetłumaczyć jako "Numer Identyfikacyjny Pojazdu". Jest on ustandaryzowany i indywidualny dla każdego pojazdu. Informacje na jego temat znajdują się w dowodzie rejestracyjnym i różnych miejscach auta. Umieszcza się go na przykład pod maską, pod przednią szybą, czy też we wlewie paliwa. Musi on być dokładnie taki sam w każdym miejscu. Co ciekawe VIN jest również źródłem informacji na temat samochodu takich jak jego marka, model, wersja nadwozia, silnik, wersja wyposażenia, a nawet i lakier nadwozia czy rozmiar felg.
Kiedy powstał numer VIN?
Pierwsze pojawienie się numeru VIN datuje się na rok 1954. Wtedy producenci zaczęli oznaczać swoje pojazdy za pomocą unikalnego dla każdego modelu numeru. Nie był on jednak w żaden sposób ustandaryzowany i regulowany, co mogło prowadzić do sporego chaosu. Dlatego w 1981 roku zdecydowano się na jego standaryzację. Na całym świecie składa się on z 17 znaków. W UE korzysta się z normy ISO-3799, a w Ameryce Północnej obowiązuje ich własny system z cyfrą kontrolną, który jest jednak kompatybilny z tym europejskim.
Zobacz także: Co można sprawdzić po numerze VIN?
Z czego składa się numer VIN?
Numer VIN w Europie według norm ISO 3779 jest trzyczęściowy. Pierwsza jego część to WMI. Jest to skrót od angielskiego World Manufacturer Identifier, czyli odpowiada ona za zidentyfikowanie marki danego pojazdu, a także jego regionu. Pierwszy znak odpowiada za region. Każdy posiada własną. Dla Afryki zarezerwowano litery od A do H. W Azji znajdziemy litery od J do R, a w Europie od S do Z. Dla pozostałych kontynentów przeznaczono numery. W Ameryce Północnej są to cyfry od 1 do 5 z czego 1, 4 oraz 5 odpowiada za USA, Oceanii przeznaczono cyfry od 6 do 7, a auta z Ameryki Północnej na samym początku mają cyfry od 8 do 0. Kolejne dwie cyfry z WMI to osobista identyfikacja producenta. Dla przykładu Nissan ma oznaczenie JN, a Toyota JT.
Kolejna część to VDS, czyli Vehicle Descriptor Section. Są to znaki od 4 do 9. Odpowiadają one za określenie typu pojazdu. Tutaj producenci mają dowolność i każdy oznacza to na swój sposób. Producenci używają tam oznaczeń regulowanych prawnie w swoich krajach, czy też informujących o tym jakie jest nadwozie auta i jaka to konstrukcja.
Znaki na pozycjach od 10 do 17 są już z kolei indywidualne dla każdego samochodu. Bardzo często informują o dokładniejszych cechach samochodu. Mowa tu na przykład o takich rzeczach jak silnik, rodzaj napędu czy też wersja wyposażenia. Niektórzy z producentów wybierają z kolei te znaki automatycznie. Jedyna dotycząca ich zasada to to, że ostatnie 4 z nich muszą być cyframi.
Co ciekawe niektóre znaki są zakazane w numerach VIN. Mowa tu o literach takich jak I, O oraz Q, a nie stosuje się zazwyczaj także cyfry 0, a także liter U oraz Z. Wszystko to ma zminimalizować ryzyko pomyłki przy przepisywaniu, która następnie mogłaby sporo namieszać w papierach lub sprowadzić spore problemy prawne na właściciela, którego można nawet i posądzić niesłusznie o fałszerstwo.
Jak odczytać numer VIN?
Aby zrozumieć co oznaczają poszczególne znaki w numerze VIN trzeba by było mieć ogromną wiedzę. Dlatego powstały specjalne aplikacje będące dekoderami numeru VIN, które rozszyfrowują co dokładnie mówi numer VIN na podstawie algorytmu i źródeł danych, które posiada dekoder. Takowy oferuje na przykład CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Chcąc z niego skorzystać należy podać numer VIN, numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji samochodu osobowego. Często skorzystanie z takowej aplikacji jest płatne i przy okazji otrzymujemy pełen raport na temat historii samochodu, przez co jest to rzecz często wykorzystywana przez osoby, które szukają sobie samochodu używanego i chcą poznać jego dokładną historię.