Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq – nowoczesny samochód osobowy – na miarę naszych czasów?

Jak powstał koncern Hyundai i stał się globalną marką?

Hyundai to południowokoreański koncern różnego rodzaju samochodów – od osobowych, przez dostawcze, ciężarowe, na vanach i SUV-ach kończąc. Zaistniał w roku 1967 pod nazwą Hyundai Motor Co. Ltd., a rok później oferował swój pierwszy wehikuł osobowy, Cortinę, jednak na licencji Forda. Koncern po raz pierwszy usamodzielnił się w roku 1974, kiedy to do salonów sprzedaży trafił model Pony. To właśnie od tego momentu Hyundai wyszedł ze swoją ofertą daleko poza odbiorcę z Azji i Korei Południowej.

Obecnie firma Hyundai Motor Group jest znana w zasadzie na każdym kontynencie, a każdy kolejny model samochodu jest globalnym wydarzeniem w świecie motoryzacji. Najłatwiej udaje się zauważyć zainteresowanie autami osobowymi, które mają nieraz tyle wersji, na ile rynków są produkowane. Do najchętniej kupowanych można zaliczyć takie modele osobowe Hyundai, jak m.in.: I30, I20, Kona, I40, I10, a także Elantra, Santa Fe, czy Tuscon oraz Ix20.

Hyundai Ioniq – pierwsza generacja

Hyundai Ioniq to jeden z tych modeli, które powstały z potrzeb współczesnego odbiorcy i otoczenia, w jakim żyje. Ioniq to samochód osobowy, który bazuje na napędzie hybrydowym lub elektrycznym. To auto Hyundaia konkurowało z Toyotą Prius, dlatego też jest w nim wiele podobnych rozwiązań, jednak lepiej dopracowanych. Pierwsza generacja Ioniqa pojawiła się na rynku w roku 2016 i była produkowana do roku 2020. Ioniqa jedynkę można było kupić w trzech różnych wariantach, jeśli chodzi i motor, czyli standardowo hybrydowej lub w postaci plug-in, a także z napędem elektrycznym. 

To, co wyróżnia Hyundaia Ioniq, to skórzana kierownica, a także udogodnienia w postaci systemu niezależnego hamowania awaryjnego, czy utrzymania pasa ruchu. W wersjach opcjonalnych dostępne też było podgrzewanie (kierownica i siedzenia), a także wentylacja siedzeń. Technologia także stała się cechą rozpoznawczą Ioniqa, czyli 7-calowy system skorelowany z Android Auto i Apple Car Play, wyposażony w nawigację i zapewniający blok informacyjny oraz rozrywkowy. 

Po modernizacji w roku 2019 Ioniq m.in. lepiej się prezentował pod względem przedniego zderzaka, czy świateł. Wewnątrz zaś podniesiono komfort użytkowania, doposażając ten model w system sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją.

Hyundai Ioniq współcześnie

Hyundai Ioniq trafił do sprzedaży na początku 2021 roku. Poprzez wykorzystanie platformy E-GMP, auto zyskało dłuższy rozstaw osi i bardziej masywną formę. W środku Ioniqa można liczyć na 12-calowy wyświetlacz TFT, a także tak samo duży system rozrywkowo-informacyjny, znany z pierwszej generacji. Pasażer siedzący obok kierowcy może docenić znajdujący się na dole podnóżek, który szczególnie dobrze sprawdza się, gdy podróż trwa wiele godzin.

Wskaźnik emisji CO2 w Hyundaiu Ioniq

Pomimo tego, że oficjalnie można spotkać się z danymi, z których wynika, że Hyundai Ioniq emituje tylko *26 g/km CO2, warto podejść do nich z dystansem. Wszystko jednak zależy od tego, jak kierowca będzie użytkował taki pojazd, dlatego też wskaźniki te mogą być albo jeszcze niższe, albo znacznie wyższe.

Poza tym są dostępne modele w różnych wersjach, jeśli chodzi o napęd, co także może przełożyć się na inne wartości pod względem emisji CO2. Warto natomiast pamiętać, że parametr ten nie powinien być wyższy niż 95 g/km dwutlenku węgla, gdyż jest to obecnie obowiązująca norma dla samochodów osobowych.