Ile jest gwarancji na części samochodowe?
Jak długa gwarancja jest nakładana na poszczególne części samochodowe i od czego zależy?
Kiedy części samochodowe są objęte gwarancją?
Tutaj warto rozróżnić dwa rodzaje części samochodowych. Po pierwsze mamy części samochodowe w nowych autach osobowych. Te bardzo często są obejmowane gwarancją przez producenta w celu zachęcenia klientów do zakupu. Drugi rodzaj to części zamienne w wypadku których gwarancja jest udzielana przez producenta danej części samochodowej.
Jakie części samochodowe są obejmowane gwarancją?
Tutaj sytuacja tak naprawdę zależy tylko i wyłącznie od producenta samochodu czy też części. Najczęściej gwarancja nakładana jest na takie elementy jak na przykład opony. Mowa także o amortyzatorach, klockach hamulcowych czy tarczach. Nie ma co się spodziewać gwarancji w wypadku części kiepskiej jakości, gdyż te po prostu szybciej się zepsują i gwarancja byłaby nieopłacalna dla producenta.
Ile trwa gwarancja na części samochodowe?
Tutaj ponownie wszystko zależy od producenta auta bądź danej części. Gdy w umowie gwarancyjnej nie jest podany żaden okres to wedle prawa przyjmuje się iż jest ona ważna przez dwa lata. W zależności od zapisów może jednak trwać nawet rok, kilka lat, kilkanaście czy też dożywotnio. Przyjęło się, że te najbardziej awaryjne komponenty otrzymują gwarancję dwuletnia.
Inaczej sprawa ma się na przykład w wypadku ogumienia. Gdy mowa o oponach dobrej jakości, a nie tanich zamiennikach. W ich wypadku klienci spodziewają się zazwyczaj nawet pięcioletniej gwarancji. Ta w większości wypadków i tak nie będzie musiała zostać wykorzystana, a jest bardzo dobrym chwytem marketingowym, o czym doskonale wiedzą producenci opon samochodowych.
Jak walczyć o swoje prawa, gdy zepsuje się część objęta gwarancją?
Podstawa to dokładne przestudiowanie umowy gwarancyjnej. Ta często zawiera całe mnóstwo zapisów mówiących o tym, że firma nie odpowiada za awarię, czy uszkodzenie w danych sytuacjach. Gdy jednak nasza sytuacja kwalifikuje się do zgłoszenia reklamacji to wszystko zależy od tego kto był nabywcą części. Gdy zostały one zakupione przez warsztat samochodowy to pracownik warsztatu powinien zgłosić reklamację.
Aby otrzymać zwrot pieniędzy potrzebna jest przede wszystkim jakakolwiek informacja dotycząca zakupu. Mowa tu o dowodzie w postaci paragonu bądź faktury VAT. Gdy posiadamy jeden z tych dokumentów mamy prawo do złożenia reklamacji niezależnie od sposobu płatności. Gdy zakup został sfinansowany za pomocą przelewu to można wykorzystać potwierdzenie płatności takie jak na przykład wyciąg z konta bankowego.
O czym pamiętać przy wyborze części zamiennych?
Naprawianie auta to raczej nie jest czynność, którą chętnie wykonywałby każdy z kierowców. Potrafi ona być naprawdę kosztowna dlatego wiele osób szuka sposobu na oszczędność. To nie zawsze się jednak opłaca. Jakie więc mamy opcje przy naprawie auta w kwestii doboru części?
W czystej teorii najlepsze będą oczywiście części w pełni oryginalne, które pochodzą od producenta danego samochodu osobowego. Takowe komponenty najłatwiej jest zakupić w Autoryzowanej Stacji Obsługi danej marki.
Równie dobre mogą być części oznaczane literą Q, czyli tak zwane oryginalne zamienniki. W czystej teorii są to dosłownie te same części co oryginalne i nierzadko produkowane są na tej samej linii. Oferowane są przez firmę, która odpowiadała za produkcję danej części i największa różnica to brak oznaczeń producenta samochodu, a także niższa o nawet 20 procent cena.
Ostatni w miarę opłacalny wybór to zamienniki nieoryginalne, lecz produkowane w zgodzie z tymi samymi standardami i założeniami. Spotkamy je z oznaczaniem P. Ich producenci zaświadczają, że ta część jest tej samej jakości co oryginalna, lecz często różni się trwałością. Mimo to jest to dobra opcja dla osób szukających nieco oszczędności, gdyż takie części wciąż zapewniają odpowiednie właściwości, a są znacznie tańsze.