Ile jest gwarancji na samochody elektryczne?
Pojawienie się na rynku samochodów elektrycznych to nie tylko nowe szanse dla producentów samochodów osobowych, ale też nowe problemy. Elektryki składają się bowiem z części niespotykanych wcześniej w autach osobowych, które zużywają się w inny sposób i których zużycie ma kompletnie inny efekt taki jak na przykład zmniejszenie zasięgu w wypadku baterii. Jakie są gwarancje na oferowane auta elektryczne?
Jakie problemy w kwestii gwarancji stworzyły samochody elektryczne?
Samochody elektryczne są uznawane za zbawienie dla środowiska przez wielu ekologów czy też na przykład Unię Europejską. Nie można jednak zapomnieć o tym, że generują one całe mnóstwo problemów, spośród których większość z nich dotyczy baterii. Te dotyczą nie tylko gwarancji, ale ich dużej ceny oraz wagi w stosunku do pojemności czy też wątpliwego wpływu na środowisko podczas produkcji. Pojawiają się bowiem badania, które mówią, że produkcja przeciętnej baterii elektrycznej potrafi pochłonąć ilość diesla równego jeździe przez 130 tysięcy autem o spalaniu rzędu około 5-6 litrów.
W kwestii gwarancji z kolei problemem jest charakterystyka baterii litowo-jonowych. W przeciwieństwie do zbiornika na paliwo ich pojemność nie jest bowiem stała, gdyż wraz z upływem wieku pojemność baterii litowo-jonowych zmniejsza się. Szczególnie negatywny wpływ ma ładowanie ich do pełna, czy też wyładowanie do bardzo skrajnych wartości, a także zmiany temperatur ze szczególnym zaznaczeniem niskich temperatur, które tymczasowo znacząco zmniejszają ich pojemność, a ponadto nieco ograniczają je w dłuższej perspektywie.
Dlatego gwarancje na baterie elektryczne są problematyczne i nad ujednoliceniem ich tak by było to korzystne dla kierowców pracuje między innymi ONZ, czyli Organizacja Narodów Zjednoczonych. Ustalenia mówią o dwóch różnych progach. Miałyby one zakładać, że gwarancja jest udzielana na okres 5 lat lub 100 kilometrów i w tym czasie zużycie nie mogłoby być większe niż 20%. Druga to maksymalne zużycie na poziomie 30% w ciągu 8 lat lub 160 tysięcy przejechanych kilometrów.
Jakie gwarancje producenci udzielają na auta elektryczne?
Obecnie producenci coraz częściej oferują gwarancje podobne do tych, których wprowadzenia chciałoby ONZ. Dlatego możliwe jest, że zakup aut elektrycznych będzie coraz bardziej opłacalny z racji na to, że ich posiadacze będą zabezpieczeni przed nagłą degradacją baterii, która ograniczy zasięg na tyle, że korzystanie z auta szczególnie podczas dłuższych tras będzie bardzo uciążliwe.
PRODUCENT | OKRES GWARANCJI | LIMIT KILOMETRÓW |
Audi | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
BMW | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Citroen | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Dacia | 8 lat | 120 tysięcy kilometrów |
DS | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Fiat | 8/10 lat | 160/220 tysięcy kilometrów |
Ford | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Honda | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Hyundai | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Jaguar | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Kia | 7 lat | 150 tysięcy kilometrów |
Lexus | 10 lat | 1 milion kilometrów |
Mazda | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Mercedes | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Nissan | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Peugeot | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Porsche | Minimum 3 lata | Minimum 60 tysięcy kilometrów |
Renault | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Volkswagen | 8 lat | 160 tysięcy kilometrów |
Jak widać producenci samochodów elektrycznych posiadają naprawdę niezłe gwarancje. W większości są one oferowane na okres 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów i co za tym idzie większość kierowców może czuć się bezpieczna w razie nagłego spadku pojemności baterii. Ogromna zaleta nowoczesnych akumulatorów w autach elektrycznych to to, że w razie spadku wydajności wymieniane mogą być poszczególne moduły co zmniejsza koszty takiej operacji.
Trzeba naprawdę pochwalić producentów aut, gdyż pomimo tego, iż samochody elektryczne stworzyły nowe problemy dotyczące gwarancji przede wszystkim na baterie do elektryków to poradzili sobie oni naprawdę dobrze i w tym momencie gwarancja o długości 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów na baterie w elektryku jest już standardem, który spełnia znaczna większość producentów oferujących swoje elektryki w Polsce.