Ile rocznie w Polsce złomuje się samochodów?
Istnieje wiele powodów, przez które niektóre samochody prędzej czy później trafiają niestety na złomowisko. Nieopłacalność napraw, szkoda całkowita czy inne przyczyny, przez które właściciele chcą trwale i na stałe pozbyć się swojego pojazdu. Statystyki ukazujące liczbę złomowanych aut w Polsce są dość imponujące, lecz niestety także i martwiące. Dlaczego?
Liczba złomowanych aut spada. Dlaczego?
Złomowanie samochodów jest naturalną koleją rzeczy, choć liczby mogą się w tej kwestii dość dynamicznie zmieniać. Dla przykładu, od 2018 roku możemy zauważyć konsekwentny spadek liczby aut oddanych do kasacji. Za taki stan rzeczy odpowiedzialnych jest kilka zmiennych oraz pewne światowe trendy.
Przede wszystkim spory spadek liczby złomowanych aut był dość mocno powiązany z pandemią, która wpłynęła na wszystkie aspekty naszego życia. W momencie, gdy korzystanie z komunikacji publicznej było dość mocno ograniczone i wręcz odradzane, samochody przydatne były jak nigdy wcześniej. Sprawiało to, iż nawet jeżeli auto nadawało się na złom, to było używane dopóki tylko było ono w stanie jeździć.
Kolejna przyczyna znowu jest powiązana z pandemią, a chodzi tutaj o wzrost cen samochodów używanych. W tym momencie możemy obserwować kilkunastoprocentowy skok przeciętnej wartości pojazdów w każdym zakresie cenowym. Sprawia to, że właściciele rzadziej pozbywają się swoich aut, gdyż najzwyczajniej w świecie mogą nie być w stanie pod względem finansowym na zakup nowego pojazdu.
Liczba zezłomowanych aut w 2020 roku
Ile pojazdów zostało oficjalnie zezłomowanych w zeszłym roku kalendarzowym? Liczba ta jest imponująca, gdyż wynosi ona ponad 400 tysięcy sztuk. Nawet pomimo spadku jest to wartość robiąca niemałe wrażenie. Najczęściej demontowanie samochodów dotyczy pojazdów, które pochodzą jeszcze ze zeszłego stulecia, co idealnie widać, gdy spojrzymy na czołówkę najczęściej oddawanych na stacje demontażu pojazdów marek.
Najczęściej „kasowanymi” producentami w Polsce są kolejno Opel, Volkswagen, Fiat i Renault. Zaraz za nimi znajdują się zaś Ford oraz Daewoo, a na dalszych pozycjach – Audi, Peugeot, Seat oraz Skoda. Jeżeli zaś chodzi o konkretne modele, w czołówce brylują Opel Astra oraz Volkswagen Golf. Liczby tych dwóch samochodów odbiegają dość mocno od reszty modeli w rankingu najczęściej złomowanych aut w Polsce – Opla Corsy, Fiata Seicento, Opla Vectry, Fiata Punto, Volkswagena Passata czy Forda Focusa.
Dzikie złomowiska mają się dobrze
Bardzo martwiąca jest jednak statystyka mówiąca o tym, iż łącznie w Polsce każdego roku złomuje się nawet milion samochodów. Skąd aż tak ogromna różnica w porównaniu z oficjalnymi informacjami? Wiele osób korzysta z usług dzikich bądź nielegalnych złomowisk, które oferują większe pieniądze za wraki. Nie załatwia to jednak sprawy wyrejestrowania samochodu, przez co naraża nas to na dodatkowe kary. Jeżeli chodzi o procentowy udział nielegalnie złomowanych samochodów w całej puli demontowanych aut, Polska jest niestety w ścisłej europejskiej czołówce. Nie jest to bynajmniej powód do dumy. Samochody dostawcze i osobowe powinny być złomowane w odpowiednich do tego celu punktach.
Więcej możesz doczytać tutaj: Jakie części samochodu podlegają recyklingowi?