Jakie normy emisji spalin mają samochody ciężarowe?
Jak sprawdzić normę emisji spalin w samochodzie ciężarowym?
Pierwsze normy emisji spalin były już wprowadzane na samym początku XXI wieku i od tego czasu są one skrupulatnie i konsekwentnie zaostrzane wobec coraz to nowszych silników. Dlaczego są one wprowadzane? Odpowiedź jest niezwykle prosta – walka z zanieczyszczeniami, jakie generowane są przez pojazdy niespełniające określonych norm. Kiedyś wielkie silniki pojazdów ciężarowych generowały naprawdę ogromne ilości spalin. Dziś jednak to ulega zmianie, a samochody ciężarowe stają się coraz to bardziej ekologiczne.
Co, jednak jeżeli koniecznie musisz sprawdzić normę emisji spalin w konkretnym aucie ciężarowym? Gdzie szukać do tego informacji? Mamy w takim kontekście kilka różnych możliwości. Norma powinna być na przykład zapisana w dowodzie rejestracyjnym ciężarówki, w karcie pojazdu bądź w specjalnym certyfikacie EURO, który wystawiany jest właśnie w celu potwierdzenia normy emisji spalin. W ostateczności zawsze możemy pokusić się o skorzystanie z pomocy Internetu. Wpisując dokładny rodzaj silnika, model, producenta oraz rok produkcji powinni bez problemu znaleźć informację o konkretnym poziomie normy emisji spalin. Tylko jak właściwie są one podzielone?
Poziomy emisji spalin w samochodach ciężarowych
W przypadku samochodów ciężarowych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, normy emisji spalin wyglądają dokładnie tak samo, jak w przypadku samochodów osobowych. Najniższą klasą emisji jest Euro 0 i posiadają ją najczęściej samochody produkowane jeszcze przed 1999 rokiem. Dopiero po tej dacie bowiem wprowadzono system EURO. Jeżeli nasz pojazd produkowany był w latach 2000-2004, prawdopodobnie będzie on posiadać normę Euro 3, zaś przedział 2005-2008 to w większości przypadków poziom Euro 4.
Ostatnimi dwoma najwyższymi poziomami norm emisji spalin jest Euro 5, które najczęściej posiadają samochody produkowane od października 2009 do września 2014 roku. Po tej dacie zaś samochody ciężarowe muszą spełniać najwyższą normę Euro 6, co również oczywiście oznacza najniższy poziom generowanych spalin. Od 2021 roku w życie weszło rozszerzenie Euro 6D, które jest swoistym etapem przejściowym. W niedalekiej przyszłości bowiem do gry wejdzie również norma Euro 7, o której nieco więcej powiemy sobie potem.
Na co pozwalają normy emisji spalin?
Normy emisji spalin oczywiście nie są tworzone jako fanaberia rządzących – niosą one bowiem bardzo wymierne korzyści, a także mogą umożliwić nam wjazd w niektóre miejsce. Poza sporą redukcją emisji niektórych spalin (jednostki napędowe z normą Euro 6D generują nawet do 95% mniej tlenków azotu względem normy Euro 0), ze starszymi silnikami najzwyczajniej w świecie nie wjedziemy w niektóre przestrzenie miejskie. Wielkie miasta na zachodzie Europy, jak Paryż, Berlin, Wiedeń, Bruksela czy Amsterdam, objęte są strefą niskiej emisji, w wyniku czego w ich granice mogą wjechać tylko pojazdy z normami emisji Euro 5 i wyższymi. Sprawia to, że bardzo często właściciele firm transportowych zmuszeni są do kupowania nowych samochodów z lepszą normą.
Norma emisji spalin Euro 7 i problemy z nią związane
Wspomnieliśmy już dość krótko o normie emisji spalin Euro 7, która ma zostać wprowadzona w 2025 roku. Norma ta zmieni naprawdę wiele – prawdopodobnie w samochodach ciężarowych mogą zawitać systemy miękkiej hybrydy, dotrysk AdBlue stanie się jeszcze ważniejszy, zaś cały osprzęt ciężarówki będzie musiał być o wiele trwalszy – według ustawodawców, nawet do 1,3 miliona kilometrów bez konieczności wymiany. Analitycy obawiają się jednak, iż te wszystkie zmiany doprowadzą do sporego skoku cen samochodów ciężarowych na rynku. Jak dużego? W zależności od danych rozwiązań i modelu, może to być przedział od 1500 do nawet 4500 euro, co jest już naprawdę zauważalną różnicą!