Samochody ciężarowe nowe i używane

Samochody ciężarowe - ogłoszenia sprzedaży z całej Polski

Auta ciężarowe na sprzedaż

Samochody ciężarowe i związany z nimi transport stanowią jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki. Początki tego sektora motoryzacji sięgają 1896 roku i połączone są z założycielem marki Mercedes. To wtedy powstał pierwszy samochód ciężarowy. Kolejne lata przynosiły coraz to lepsze rozwiązania, a po ponad 120 latach po drogach poruszają się miliony aut niekiedy lepiej wyposażonych od samochodów osobowych. Do najpopularniejszych marek aktualnie należą Scania, DAF, Volvo, Mercedes-Benz czy Iveco. Każdy z nich w swojej ofercie ma samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe, które można konfigurować wedle własnych wymagań. Na rynku rozróżnia się wiele typów tych pojazdów, najczęściej wybierane to chłodnia, izoterma, kontener z windą, skrzynia, skrzynia z plandeką czy firana. Ładowność samochodów ciężarowych uzależniona jest od ilości osi i może wynosić nawet kilkanaście ton. W standardowych konfiguracjach wielkość przestrzeni ładunkowej wynosi nie więcej niż 50m3. Firmy zajmujące się przewozem nietypowych towarów muszą zazwyczaj konfigurować pojazd na indywidualne zamówienie, w pozostałych przypadkach bardzo dobrze sprawdza się rynek aut używanych lub pojazdy stockowe producentów. Zatem bez względu czy interesują Cię nowe czy używane samochody ciężarowe, sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie – tu z pewnością znajdziesz pojazd, który spełni Twoje wymogi.

Mercedes-Benz Actros 2545 BIGSPACE BDF Salon Polska Euro 6 Jak Nowy! Ciężarowe 2017

Mercedes-Benz Actros 2545 BIGSPACE BDF Salon Polska Euro 6 Jak Nowy!

faktura VATdo negocjacji
128.000 PLNbrutto
TOM-TRANS
location_onDaleszyce
Renault PREMIUM 310 DXI Kontener Sprowadzony Euro 5 Ciężarowe 2014

Renault PREMIUM 310 DXI Kontener Sprowadzony Euro 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
95.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Renault MIDLUM 220 DXI Chłodnia Sprowadzony Euro 5 Ciężarowe 2012

Renault MIDLUM 220 DXI Chłodnia Sprowadzony Euro 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
68.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Renault PREMIUM 270 DXI Kontener Sprowadzony Euro 5 Ciężarowe 2011

Renault PREMIUM 270 DXI Kontener Sprowadzony Euro 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
85.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
DAF LF 45.160 Kontener Sprowadzony EEV EURO 5 Ciężarowe 2013

DAF LF 45.160 Kontener Sprowadzony EEV EURO 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
67.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Scania G410 Standard E.6 Hydraulika Mały Przebieg Ciężarowe 2015

Scania G410 Standard E.6 Hydraulika Mały Przebieg

faktura VATdo negocjacji
119.000 PLNbrutto
TOM-TRANS
location_onDaleszyce
KLIMATYZACJA
IVECO Daily 2022r Autolaweta 2022

IVECO Daily 2022r

faktura VATdo negocjacji
143.700 PLNbrutto
www.chrzanki.gratka.pl
location_onWielka Wieś
DAF CF 65.300 Kontener Sprowadzony Euro 5 Ciężarowe 2013

DAF CF 65.300 Kontener Sprowadzony Euro 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
90.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Renault Midlum 220 DXI sypialna euro 5 burto firanka winda klapa Ciężarowe 2013

Renault Midlum 220 DXI sypialna euro 5 burto firanka winda klapa

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
89.000 PLNnetto
KATDAR
location_onGóra Kalwaria
DAF LF 55.220 Euro 5, DMC14000kg kontener 14 palet winda Sprowadzony Ciężarowe 2012

DAF LF 55.220 Euro 5, DMC14000kg kontener 14 palet winda Sprowadzony

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
83.000 PLNnetto
KATDAR
location_onGóra Kalwaria
Iveco Stralis Ciężarowe 2017

Iveco Stralis

Abs , Immobilizer , Elektryczne szyby , Halogeny przeciwmgielne ...
faktura VAT
119.900 PLNnetto
Auto-SpeeD Krystian Brudło
location_onGrodzisk Wielkopolski
Volvo EC250DL Inny 2014

Volvo EC250DL

do negocjacji
400 EURnetto
Ritchie Bros. Shared Services B.V.
location_onKraków
DAF XF106.460 Space Cab Standard Automat Krajowy Ciężarowe 2015

DAF XF106.460 Space Cab Standard Automat Krajowy

faktura VATdo negocjacji
107.500 PLNbrutto
TOM-TRANS
location_onDaleszyce
DAF XF106.460 Super Space Automat Standard Ciężarowe 2016

DAF XF106.460 Super Space Automat Standard

faktura VATdo negocjacji
123.000 PLNbrutto
TOM-TRANS
location_onDaleszyce
MAN TGM 18.290 Przebieg Udokumentowany Sprowadzony EURO 5 Ciężarowe 2012Zawiera wideo

MAN TGM 18.290 Przebieg Udokumentowany Sprowadzony EURO 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
83.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
DAF CF 65.300 Kabina Sypialna Firanka Zsuwany Dach EEV EURO 5 Ciężarowe 2013

DAF CF 65.300 Kabina Sypialna Firanka Zsuwany Dach EEV EURO 5

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
faktura VATdo negocjacji
89.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Inna Zabudowa Burto Plandeka z Zsuwanymi Bokami i Dachem Ciężarowe 2009

Inna Zabudowa Burto Plandeka z Zsuwanymi Bokami i Dachem

faktura VATdo negocjacji
13.500 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Iveco Stralis Ciężarowe 2021

Iveco Stralis

Abs , Retarder ...
faktura VAT
496.142 PLNbrutto
PKO LEASING S.A
location_onGrójec
MAN TGS 26.400 Hakowiec 6x2 Meiller+ Emtech Przyczepa do Hakowca Ciężarowe 2012

MAN TGS 26.400 Hakowiec 6x2 Meiller+ Emtech Przyczepa do Hakowca

faktura VATdo negocjacji
189.900 PLNbrutto
TOM-TRANS
location_onDaleszyce
Volvo  G930 Inny 2014

Volvo G930

do negocjacji
400 EURnetto
Ritchie Bros. Shared Services B.V.
location_onKraków
Volvo  EC210D Inny 2020

Volvo EC210D

do negocjacji
400 EURnetto
Ritchie Bros. Shared Services B.V.
location_onKraków
Volvo  A30F Inny 2013

Volvo A30F

do negocjacji
400 EURnetto
Ritchie Bros. Shared Services B.V.
location_onKraków
Volvo  EC250ELR Inny 2016

Volvo EC250ELR

do negocjacji
400 EURnetto
Ritchie Bros. Shared Services B.V.
location_onKraków
Inna Zabudowa Chłodnia Aubineau Sprowadzona Ciężarowe 2006

Inna Zabudowa Chłodnia Aubineau Sprowadzona

faktura VATdo negocjacji
21.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
DAF CF 75.310 Euro 5 Sypialna kontener 20 palet winda klapa Ciężarowe 2012

DAF CF 75.310 Euro 5 Sypialna kontener 20 palet winda klapa

Abs , Centralny zamek , Elektryczne szyby , Elektrycznie ustawiane lusterka ...
faktura VATdo negocjacji
89.900 PLNnetto
KATDAR
location_onGóra Kalwaria
MAN TGM 18.290 , EURO 5 , Książka Serwisowa , Sprowadzony Ciężarowe 2012Zawiera wideo

MAN TGM 18.290 , EURO 5 , Książka Serwisowa , Sprowadzony

Abs , Immobilizer , Centralny zamek , Elektryczne szyby ...
do negocjacji
96.000 PLNnetto
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
location_onŁazy
Mercedes-Benz AROCS Ciężarowe 2017

Mercedes-Benz AROCS

Abs , Elektryczne szyby , Elektrycznie ustawiane lusterka , Pneumatyczne zawieszenie ...
faktura VATdo negocjacji
499.000 PLNnetto
FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA "LUK-POL"
location_onPoręba
Mercedes-Benz AROCS Ciężarowe 2017

Mercedes-Benz AROCS

Abs , Elektryczne szyby , Elektrycznie ustawiane lusterka , Pneumatyczne zawieszenie ...
faktura VATdo negocjacji
499.000 PLNnetto
FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA "LUK-POL"
location_onPoręba
MAN TGX Ciężarowe 2019

MAN TGX

faktura VAT
302.102 PLNbrutto
PKO LEASING S.A
location_onGrójec
Mercedes-Benz Actros Ciężarowe 2020

Mercedes-Benz Actros

Abs ...
faktura VAT
308.994 PLNbrutto
PKO LEASING S.A
location_onGrójec

Samochody ciężarowe

Samochody ciężarowe nie znajdują się zbyt często w blasku fleszy. Są to jednak bardzo ważne dla całego przemysłu oraz branży transportowej maszyny. Oto szeroka wiedza o samochodach ciężarowych podana w przyjemnej formie!

Samochody ciężarowe – definicja

Zanim przejdziemy do omawiania kolejnych podpunktów, warto rozważyć dokładną definicję samochodu ciężarowego. Według polskiego ustawodawstwa, za taki pojazd możemy uznawać samochód, który został skonstruowany do przewozu ładunków. W naszym kraju istnieją trzy kategorie homologacyjne, ułatwiające klasyfikację samochodów ciężarowych. Homologacja N1 przysługuje pojazdom ciężarowym, które nie przekraczają dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 ton – nie ma ich jednak za wiele i stanowią znaczną mniejszość rynku. O wiele ważniejsze w tym kontekście są dwie pozostałe kategorie – N2, która oznacza pojazd przekraczający swoją DMC 3,5 tony, ale ważący mniej niż 12 ton. Homologacja N3 odpowiada zaś za samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. 

Jeżeli chodzi o rodzaje samochodów ciężarowych, najczęściej w tym kontekście mówimy o ciągnikach siodłowych, potocznie nazywanych ciężarówkami. To właśnie na tego typu pojazdach będziemy najmocniej się skupiać w tym tekście, bowiem to one są najważniejszą składową całego rynku pojazdów ciężarowych.

Samochody ciężarowe – transport – drogowy w Polsce i Europie

Transport drogowy ma w Europie naprawdę olbrzymie znaczenie. Mimo że cały Stary Kontynent nie należy do najmniejszych obszarów, przewóz towarów za pomocą pojazdów ciężarowych ma tutaj o wiele więcej sensu niż na przykład w Ameryce czy w Azji. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o dystans, jaki musi zostać pokonany z punktu A do punktu B, ale również o infrastrukturę drogową – w Europie stoi ona na najwyższym poziomie. 

Polska w ciągu ostatnich kilkunastu lat również poczyniła w tym aspekcie gigantyczne postępy. Sieć dróg ekspresowych oraz autostrad w naszym państwie nie tylko jest naprawdę spora, ale stoi również, na poziomie którego naprawdę mogłyby pozazdrościć niektóre państwa Europy Zachodniej – nie ma w tym ani grama przesady. W kontekście transportu oraz tranzytu najważniejszymi ścieżkami handlowymi są łączące Polskę w osi wschód – zachód autostrady A2 oraz A4, a także autostrada A1 oraz droga ekspresowa S3, która stanowi ścieżkę tranzytu w osi północ – południe. Dzięki temu poruszanie się po naszym państwie jest obecnie naprawdę proste i przyjemne, a rozbudowana sieć dróg szybkiego ruchu sprawia, że tranzyt oraz przewóz towarów może odbywać się naprawdę sprawnie. Nic więc dziwnego, iż jeśli chodzi o branżę transportową Polska jest jednym z największych potentatów na scenie europejskiej.

Nie oznacza to jednak, iż polskie podwórko nie ma szansy rozwinąć się jeszcze mocniej. Według raportów, planów oraz przewidywań, w następnych latach jesteśmy w stanie spodziewać się dodatkowych wzrostów w kontekście polskiego transportu. Według specjalistów obecny wzrost całej gałęzi polskiego transportu, który oscyluje w okolicach 10 procent rocznie, może jeszcze mocniej przyspieszyć z uwagi na restrukturyzacje flot w wielu firmach, a także postępy w dziedzinie automatyzacji i autonomizacji, które prowadzą do oszczędzania większych ilości pieniędzy.

Równocześnie jednak nie można zapominać o problemie, jaki toczy obecnie europejski oraz polski transport – brak rąk do pracy. Na ten moment w naszym kraju brakuje około 200 tysięcy zawodowych kierowców. Luka podaży jest naprawdę spora, a mając na uwadze fakt, iż 1/3 obecnych kierowców zbliża się powoli do wieku emerytalnego, problem staje się jeszcze poważniejszy. Przyciągnięcie świeżej krwi do branży jest jednym z najpoważniejszych wyzwań, które obecnie stoją przed sektorem logistycznym.

Ciągniki siodłowe – generacje – Jak w ostatnich latach zmienił się transport drogowy?

Ciągniki siodłowe, nazywane potocznie ciężarówkami, zmieniały się naprawdę mocno na przestrzeni lat. Oczywiście obecne konstrukcje w praktycznie niczym już nie przypominają tych produkowanych 60 czy 70 lat temu. Obecne ciągniki siodłowe to niezwykle skomplikowane maszynerie – zdolne do przemierzania dziesiątek tysięcy kilometrów bez zająknięcia się, z potężnymi silnikami, lecz dzięki postępowi techniki – równocześnie coraz bardziej przyjazne środowisku.

Największymi zmianami w kontekście obecnych ciągników siodłowych niewątpliwie jest rozwój technologii, dzięki któremu kierowcy są w stanie widzieć i wiedzieć zdecydowanie więcej o samym samochodzie, a także o tym, co dzieje się na drodze wokół nich. Jednym z największych problemów podczas jazdy ciągnikiem siodłowym jest bowiem naprawdę spore martwe pole z uwagi na wysokość, na jakiej siedzi kierowca, a także ogromne naczepy, które skutecznie zasłaniają to, co za tirem. Trzeba również wspomnieć o bardzo ważnych zmianach, jeżeli chodzi o konstruowanie silników – muszą być one o wiele bardziej ekologiczne, lecz nadal oferować wystarczającą moc do poprawnego działania. O tym jednak powiemy sobie trochę więcej w kolejnych podpunktach.

Ciężarowe – wyposażenie podstawowe i dodatkowe opcje

Jeżeli chodzi o wyposażenie samochodów ciężarowych, w ostatnim czasie zmieniło się ono naprawdę mocno, co z pewnością można było wyczytać z poprzedniego akapitu. Zarówno w kontekście dodatkowych aspektów i technologii, jak i obowiązkowych elementów wyposażenia samochodu ciężarowego, zmieniło się dość wiele. Kiedyś ta kwestia nie była za dobrze uregulowana, zaś obecnie każdy producent oraz właściciel firmy logistycznej czy spedycyjnej musi dokładnie stosować się do funkcjonujących przepisów.

Zaczynając o wyposażeniu podstawowym bądź obowiązkom – w zależności od tego, kto jak lubi te elementy nazywać – z pewnością znajdziemy parę absolutnych podstaw: gaśnicę, dwa trójkąty ostrzegawcze, kamizelkę odblaskową, a także apteczkę. Jeżeli kierowca jest wysyłany w dłuższą podróż, nie ma dodatkowo opcji, by na wyposażeniu ciągnika siodłowego nie było łóżka. Mówiąc zaś o obowiązkowych systemach w nowoczesnych ciężarówkach, należy wspomnieć na przykład o automatycznym hamulcu awaryjnym, systemie ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu, a także pełnym zestawie wspomagań. W przypadku hamowania obowiązkowo w ciągniku siodłowym muszą znaleźć się ABS, ASR oraz BAS. Daleko nie zajedziemy również bez systemu stabilizacji jazdy w zakrętach ESP, a także wspomaganiu kierownicy oraz... klimatyzacji.

Co zaś w kontekście wyposażenia dodatkowego? Tutaj nie ma mowy o oszczędnościach – producenci samochodów ciężarowych wkładają naprawdę wiele pieniędzy w badania oraz rozwój, dlatego też w najnowszych ciągnikach siodłowych jesteśmy w stanie znaleźć naprawdę wiele innowacyjnych rozwiązań. Powiedzmy sobie na przykład o kamerze 360, która podczas manewrowania ogromnym pojazdem z naczepą może okazać się istnym zbawieniem. To jednak oczywiście nie wszystko. Wiele najnowszych ciężarówek posiada na przykład asystenta hamowania awaryjnego. Jeżeli pojazd zacznie za szybko zbliżać się do pojazdu z przodu, samodzielnie rozpocznie procedurę hamowania, aby uchronić kierowcę przed kolizją. Systemy, takie jak LCS, LDW oraz LRA znacznie zwiększają bezpieczeństwo i pomagają samochodowi ciężarowemu utrzymać się w drodze, a także dają kierowcy wystarczająco dużo czasu na podjęcie odpowiedniej reakcji. Wspomnieć należy również o adaptacyjnym tempomacie, który podczas dłuższych tras jest naprawdę nieocenioną pomocą.

Transport drogowy – przyszłość i ekologia

Co niesie przed nami przyszłość transportu drogowego w Polsce, w Europie oraz na całym świecie? Przede wszystkim sporą rewolucję ekologiczną. W 2025 roku na Starym Kontynencie ma zadebiutować nowa norma emisji spalin: Euro 7. Ograniczy ona po raz kolejny limity spalin, jakie może wypuszczać z siebie pojazd, a na dodatek ma wymusić na producentach tworzenie bardziej wytrzymałego osprzętu. W tego typu samochodach kwestią czasu jest również rozprzestrzenienie się rozwiązań hybrydowych – wraz z ograniczeniem emisji spalin w parze musi iść bowiem brak spadku mocy ciągników siodłowych. Wiele mówi się również o automatyzacji oraz autonomizacji branży. Do ciężarówek, które nie potrzebują ludzi do jazdy oczywiście nie możemy jeszcze mówić, lecz chodzi o wiele innych procesów, które składają się na ten biznes. Raporty sygnalizują, iż już w 2025 roku redukcje kosztów dzięki autonomizacji transportu mogą wynieść aż 28 procent, co jest naprawdę imponującym rezultatem.

Statystyki sprzedaży samochodów ciężarowych w Polsce

Podczas gdy cała branża samochodowa znajduje się obecnie w głębokim kryzysie, a producenci notują spadki sprzedaży bądź w najgorszym wypadku jej stabilizację na miernym poziomie, samochody ciężarowe... sprzedają się tak dobrze, jak jeszcze nigdy dotąd! Grudzień 2021 roku był najlepszym miesiącem w całej historii badania rynku. W Polsce sprzedano wtedy aż 3818 egzemplarzy pojazdów ciężarowych. W całym 2021 roku wynik ten wyniósł 32 681 pojazdów ciężarowych, co jest wzrostem sprzedaży o 15,4 procent względem 2019 oraz o aż 58,1 procent względem 2020 roku.

Jeśli zaś chodzi o najpopularniejsze w naszym kraju marki, obecnie nikt nie może się równać z DAF-em. Producent z Holandii w 2021 roku sprzedał dokładnie 7348 sztuk swoich pojazdów na polskim rynku, co stanowi aż 24 procent całej sprzedaży. Kolejne miejsca przypadają kolejno Volvo oraz Mercedesowi, a czołówka uzupełniona jest przez MAN-a, Scanię, Renault, Iveco oraz Forda. Co ciekawe, czołowa ósemka całkowicie zdominowała Polskę – ta grupa bowiem stanowi aż 99,1 procent całego naszego rynku samochodów ciężarowych.

Ogłoszenia samochodów ciężarowych na samochody.pl

Potrzebujesz pozyskać samochody ciężarowe bądź ciągniki siodłowe? Na stronie samochody.pl poczujesz się jak u siebie w domu! W ogłoszeniach publikowanych przez użytkowników będziesz w stanie natrafić na naprawdę szeroki wybór najpopularniejszych obecnie modeli. Szeroka baza pojazdów na sprzedaż sprawia, że bez problemu będziesz w stanie znaleźć to, czego potrzebujesz dla swojej firmy lub na swój własny użytek, a następnie szybko skontaktujesz się ze sprzedawcą. To naprawdę proste!

Artykuły i porady

Samochody ciężarowe FAQ:


O czym warto pamiętać, kupując używane samochody ciężarowe?

Kupno jakiegokolwiek używanego pojazdu wiąże się z pewnym ryzykiem. Nigdy bowiem nie możemy być do końca pewni tego, czy to, co przedstawia nam sprzedający, ma pełne odzwierciedlenie w rzeczywistości. To właśnie dlatego warto jest pamiętać o kilku prawidłach, dzięki którym będziemy w stanie kupić samochód ciężarowy w bezpieczny i skuteczny sposób. 

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na to, skąd kupujemy nasz ciągnik siodłowy. Zdecydowanie warto szukać firm, które posiadają renomę na rynku i są godne polecenia przez swoich byłych klientów. Pewny sprzedawca to już połowa sukcesu.

Jeżeli będziemy już bliscy kupna konkretnego egzemplarza, nie bójmy się wyłożyć trochę pieniędzy z budżetu i wysłać daną ciężarówkę na przegląd. Da nam to absolutną pewność, iż z autem jest wszystko w porządku. Zdecydowanie warto również wspomnieć o umowie – musi zostać ona stworzona w sposób czytelni i precyzyjny, by w przyszłości nie pojawiły się żadne większe wątpliwości w kontekście tego, w jaki sposób zakupiliśmy samochód.

Jakie wyposażenie mają samochody ciężarowe?

Wymagania dotyczące samochodów ciężarowych znacznie wzrosły na przestrzeni ostatnich lat. Oczywiście jednym z najważniejszych aspektów jest tutaj kwestia bezpieczeństwa. Każdy samochód ciężarowy, który rusza w dłuższą trasę, musi posiadać odpowiednie wyposażenie, które nie tylko będzie w stanie uratować kierowcę oraz przewożony towar w sytuacji kryzysowej, ale sprawi również, iż podróż nie będzie wywoływała u kierującego dyskomfortu. Każdego dnia spędza on bowiem w kabinie kilka, o ile nie kilkanaście godzin.

Jeżeli chodzi o tak zwane bezpieczeństwo czynne, podstawowymi elementami wyposażenia ciężarówki są oczywiście systemy ABS oraz ASR, układ ESP usprawniający jazdę po łuku, wspomaganie układu kierowniczego oraz system BAS wspomagający hamowanie. Fotel kierowcy koniecznie musi posiadać możliwość regulacji, a w kabinie koniecznie musi być dostępna klimatyzacja. Jeżeli zaś chodzi o bezpieczeństwo bierne, żaden samochód ciężarowy nie może być używany bez trzech sprawnych elementów – pasów bezpieczeństwa, zestawu poduszek powietrznych, a także i zagłówka.