Jakie są rodzaje zabudów samochodów dostawczych?
Jakie są rodzaje zabudów samochodów dostawczych?
Świat samochodów dostawczych jest naprawdę mocno rozbudowany - nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o liczbę producentów, ich koneksje, a także mnogość modeli na rynku. Tak samo bowiem jak ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych, auta dostawcze możemy podzielić na wiele typów pod kątem zabudowy przestrzeni załadunkowej. W niektórych przypadkach wybrane typy możemy kupić bezpośrednio u producenta, w innych zaś najpierw trzeba zaopatrzyć się w podwozie do zabudowy i dopiero potem działać dalej. Jakie są więc rodzaje zabudów samochodów dostawczych?
Furgony
Dla wielu osób furgon jest typem auta dostawczego, który jest wypisz wymaluj synonimem dostawczaka. Nie powinno nas to dziwić, bowiem jest on najczęściej wybieraną odmianą tego typu pojazdów i bardzo często stanowi bazę dla konstrukcji stworzonych do przewozu zarówno materiałów, jak i ludzi. Furgon jest tak naprawdę busem transportowym, a przestrzeń załadunkowa posiada bezpośrednie połączenie z kabiną pasażerską. Jako cechy charakterystyczne furgonów możemy bez problemu wymienić zamknięte nadwozie, sztywny dach i ściany boczne, a także przesuwne drzwi tylne. Furgony nadają się perfekcyjnie do przewozu przesyłek, ale również do transportu ludzi, choć wtedy konieczne jest oczywiście odpowiednie wyposażenie takiego pojazdu.
Kontenery
Pierwszą odmianą samochodów dostawczych, których nie spotkamy raczej w salonie samochodowym, są tak zwane kontenery. Nazwa otwarcie sugeruje, czym charakteryzują się takie auta i nie ma tutaj większej filozofii – bardzo często na przestrzeni do zabudowy dosłownie montowany jest specjalny kontener. Do czego jednak wykorzystuje się tego typu auta dostawcze? Między innymi do przewozu żywności lub do produktów, których rozładunek nie należy do czynności najszybszych. W takich pojazdach z łatwością można zamontować specjalną windę, dzięki czemu pakowanie i wypakowywanie produktów z kontenera jest o wiele prostsze i szybsze.
Samochody dostawcze skrzyniowe (plandeka)
Nadwozie skrzyniowe jest poniekąd całkiem podobną konstrukcją w stosunku do kontenerów, lecz warto tu wskazać parę istotnych różnic. Oczywiście bazą takiego pojazdu jest tak zwana skrzynia – specjalna przestrzeń ładunkowa, na którą składa się oczywiście podłoga, otwierane ścianki, a także klapa z tyłu. Nie ma tu więc mowy o zamkniętej przestrzeni, choć często taka skrzynia jest dodatkowo zabudowywana bądź nakrywana plandeką. Nie jest to rozwiązanie zaliczane do najbardziej profesjonalnych, lecz bez wątpienia jest ono szybkie, wygodne i tanie.
Takimi pojazdami, ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, nie możemy jednak przewozić każdego typu produktów. Najczęściej do takich pojazdów trafiają materiały, które umieszczane są na paletach, materiały sypkie lub jakiekolwiek inne produkty, którym niestraszna jest zmiana temperatur i jedyne, czego potrzebują, to bezpiecznego umiejscowienia na pace i ochrony przed zmianą pogody.
Wywrotka
Oczywiście nie można zapomnieć o bardzo charakterystycznym typie samochodów dostawczych, jakim jest wywrotka. Każdy z nas z pewnością spotkał się z takim rodzajem pojazdu, który oczywiście służy do przewożenia sypkich materiałów. Paka wywrotki konstruowana jest w taki sposób, by jej opróżnianie odbywało się w możliwie najszybszy sposób. To właśnie dlatego skrzynia montowana jest na specjalnych podnośnikach hydraulicznych, które w razie konieczności rozładunku możemy podnieść, a po otwarciu klapy ładunek wysypie się ze skrzyni. Stąd oczywiście wzięła się nazwa wywrotki, która jest naprawdę trafna.
Naczepa
W ramach małego bonusu w tej części tekstu warto wspomnieć o jeszcze jednym, dość typowym dla nas rodzaju zabudowy do samochodu dostawczego, choć w pierwszej chwili wcale nie wydaje się nam to tak oczywiste. Chodzi bowiem o naczepę, którą oczywiście kojarzymy najczęściej z ciężarówkami. Nie będzie jednak kłamstwem stwierdzenie, iż samochód ciężarowy też jest mimo wszystko autem dostawczym – oczywiście kompletnie innego kalibru, lecz nadal spełnia wszystkie funkcje dostawczaka. Oczywiście naczepy są naprawdę dużymi zabudowami, które mogą być najczęściej obsługiwane jedynie przez ciągniki siodłowe. Charakteryzują się prostą konstrukcją, imponującą ładownością oraz długością, a także wytrzymałością, dzięki czemu są one w stanie przebyć pod dużym obciążeniem setki, a czasem nawet i tysiące kilometrów.
Zabudowy specjalistyczne – gdy od samochodu potrzebujemy czegoś więcej
Powyżej przedstawiliśmy popularne typy zabudów do samochodów dostawczych, które albo możemy otrzymać bezpośrednio u producenta, albo niewielkim kosztem zakupić na rynku zewnętrznym. Nadal jednak są to pojazdy, które w większości przypadków mają za zadanie wyłącznie przewóz dość typowych towarów, czasem ewentualnie też i ludzi. Nie możemy jednak zapominać o tym, że nie zawsze takie typy, jak furgon, kontener czy skrzyniowiec są w stanie zaoferować nam wszystko to, czego potrzebujemy. Czasem musimy bowiem posiadać pojazd do konkretnego celu, a tym samym konieczne jest zainwestowanie w specjalistyczny osprzęt.
Na rynku jesteśmy w stanie znaleźć wiele firm, które są w stanie dostosować samochód dostawczy pod zadania specjalne. Dzięki temu jest w stanie otrzymać wiele zupełnie nowych funkcjonalności, co może być niezwykle przydatne w wielu dziedzinach naszego życia. O jakich specjalistycznych typach warto wspomnieć w szczególności?
Zabudowa kurierska
W teorii za wóz kurierski mógłby odpowiadać byle furgon, który byłby trzymany w odpowiednim porządku. Często jednak to za mało, bowiem w przypadku firm kurierskich niezwykle ważne jest dopilnowanie maksymalnego bezpieczeństwa przesyłek. Zwykły furgon nie jest w stanie tego zaoferować, dlatego też specjalna zabudowa kurierska jest w większości przypadków wręcz wymagana. Taki pojazd musi mieć w przestrzeni załadunkowej punkty mocowania, na których można przytwierdzić specjalne półki do bezpiecznego przechowywania delikatnych przesyłek. Dzięki temu nie dojdzie do sytuacji, w której przy mocniejszym hamowaniu czy skręcie paczki będą bezwładnie poruszać się po przestrzeni załadunkowej.
Izoterma
Izotermy są bardzo ważnymi środkami transportu. Przede wszystkim używane są w przypadku przewozu żywności, której wysoka temperatura mogłaby bardzo zaszkodzić, na przykład nabiał czy owoce. Nadwozie izotermy stworzone jest ze specjalnych materiałów termoizolacyjnych, dzięki czemu wymiana ciepła z otoczeniem jest mocno ograniczona. Najczęściej grubość takiego materiału wynosi około 4 centymetry. Izoterma sprawi, że temperatura we wnętrzu przestrzeni załadunkowej będzie niska, lecz nigdy nie spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza, co w przypadku niektórych produktów jest informacją wręcz kluczową.
Chłodnia
W porównaniu do izotermy chłodnia działa na trochę innych zasadach. Oczywiście te dwa typy zabudowy łączy jedno – celem jest utrzymanie niskiej temperatury w przestrzeni załadunkowej. Efekt końcowy jest jednak zupełnie inny. Chłodnia bowiem wyposażona jest w osobny system chłodzenia, który nie tylko izoluje zabudowę od świata zewnętrznego, ale również sam schładza jej wnętrze. Dzięki temu w chłodni jesteśmy w stanie osiągnąć temperaturę nawet do -20 stopni Celsjusza! Oczywiście więc za pomocą chłodni możemy przewozić wszelkie produkty, które wymagają przechowywania w ujemnych temperaturach.
Karetka
Tak – karetka także zaliczana jest do grupy zabudów pojazdów dostawczych. Jako bazę do stworzenia karetki wykorzystuje się oczywiście furgony, które potrzebują jednak mieć odpowiednią homologację, pozwalającą na ich przerobienie pod ambulans. By auto mogło zostać karetką, potrzebuje odpowiednich wymiarów oraz odpowiedniej mocy (często silniki do karetek są wzmacniane). Cała zabudowa pojazdu jest jednak tworzona praktycznie od podstaw. Wymienia się podłogę, ściany boczne oraz sufit w taki sposób, by spełniały one odpowiednie wymogi. Montuje się również szafki, a także prowadzi się wiązkę elektryczną, dzięki czemu we wnętrzu przestrzeni załadunkowej można uruchomić niezbędną aparaturę, która oczywiście również jest tam montowana. Przerobieniu ulega również reszta samochodu, lecz to akurat jest temat na kompletnie inną historię...