amortyzatory samochodowe

Jakie są rodzaje amortyzatorów samochodowych?

Amortyzatory jak sama nazwa wskazuje mają amortyzować wszelkiego rodzaju nierówności. Zajmują się one tłumieniem drgań powstałych w wyniku wjechania na przykład w dziurę i stanowią integralną część zawieszenia samochodu osobowego. Jak są zbudowane, jak działają i jakie są rodzaje amortyzatorów?

Czym jest amortyzator?

Amortyzator samochodowy to jeden z elementów zawieszenia. Odpowiada on w nim za tłumienie wszelkiego rodzaju drgań i przenosi je na nadwozie, dzięki czemu auto jest znacznie bardziej stabilne, a sama podróż nim komfortowa. Oprócz tego amortyzator zajmuje się stabilizacją toru jazdy i dzięki temu, że kontroluje pozycję sprężyn pozwala na to by zachowany został ciągły kontakt pomiędzy kołami samochodu, a nawierzchnią.

Rodzaje amortyzatorów

To, jaki jest amortyzator można ustalić na różne sposoby. Jednym z branych pod uwagę kryteriów jest stopień twardości. Spotykamy to amortyzatory twarde, czyli zazwyczaj te montowane fabrycznie w samochodach osobowych. Zapewniają one większą siłę tłumienia, gdyż potrafią pochłonąć więcej energii. Wpływa to jednak na większe kołysanie się auta podczas pokonywania zakrętów, czyli mniejszą jego stabilność.

Drugi rodzaj patrząc na to jak twardy jest amortyzator to amortyzatory twarde, które de facto są przeznaczone do użytku sportowego. Przez to, że są one twardsze absorbują mniej energii i przenoszą na nadwozie więcej drgań, lecz pozwalają one na znaczne zmniejszenie przechyłów w zakrętach, przez co są one w stanie znacząco poprawić torowe osiągi samochodu.

Drugi sposób, w który można dokonać podziału amortyzatorów to wzięcie pod uwagę tego, co znajduje się wewnątrz amortyzatora. Tutaj wyróżniamy dwa typy. Najpopularniejsze są amortyzatory olejowe. Składają się one z rury, która de facto pełni rolę cylindra wypełnionego olejem hydraulicznym. W jej środku znajdziemy tłok, który wręcz idealnie przylega do ścian rury, dzięki czemu jest on w stanie podzielić cylinder na dwie komory. Jest możliwy przepływ oleju pomiędzy nimi dzięki zastosowaniu zaworów.

Amortyzatory olejowe są najpopularniejsze nie bez powodu. Są tanie, a ponadto bardzo trwałe. Powinny one wytrzymać długie lata. Ponadto są one miększe od pozostałych typów. Mają jednak swe wady, wśród których znajdziemy powolną reakcję na to jak zmienia się droga, a także sporą masę. Dlatego jest to wybór mniej komfortowy mimo tego, że charakterystyka pracy takich amortyzatorów jest miększa.

Drugi rodzaj to amortyzatory gazowo-olejowe zwane gazowymi. W nich w cylindrze znajdziemy nie tylko olej hydrauliczny, ale też gaz, a dokładniej sprężony azot. Pozwala to na to, by przy niewielkich nierównościach pracował sam gaz, a olej wchodzi do gry dopiero gdy potrzeba większego wytłumienia. Sprawia to, że amortyzatory gazowe górują pod względem osiągów i wygody.

Największe zalety amortyzatorów olejowo-gazowych to niższa masa, progresywne działanie, wysoka efektywność pracy i umożliwienie tego, że samochód jest w stanie szybko i dokładnie złapać trakcję. Wśród wad należy jednak wymienić brak możliwości regeneracji w przeciwieństwie do amortyzatorów olejowych oraz oczywiście wyższą cenę i nieco mniejszą trwałość.

Amortyzatory – na co wpływa ich zużycie i po czym je poznać?

Zużyte amortyzatory raczej nie są elementami, które chcemy posiadać w naszym samochodzie. Wynika to z faktu, iż te części gdy nie są już w najlepszej kondycji potrafią powodować nierówne zużycie ogumienia, nadmierne przenoszenie drgań na karoserię, zwiększone kołysanie nadwozia, czy też bardzo słyszalne dźwięki takie jak piszczenie, skrzypienie oraz stukanie. To właśnie te dźwięki najczęściej informują nas o tym, że amortyzatory nie pracują już najlepiej i warto skontrolować ich stan.

Najczęściej zużycie amortyzatora można również poznać po tym, że na przykład jest na nich widoczny wyciek oleju. Zazwyczaj oznacza to, że ich dalsze użycie nie będzie możliwe, lecz amortyzatory olejowe w niektórych przypadków mogą zostać zregenerowane i dalej nam służyć. Wszystko zależy jednak od opinii mechanika, który zajmuje się naszym samochodem.