przekładnia kierownicza

Jakie są rodzaje przekładni kierowniczej?

Przekładnia kierownicza jest jednym z najważniejszych elementów układu kierowniczego, bez którego kierowanie samochodem byłoby po prostu niemożliwe, gdyż to ona odpowiada w znacznej części za przełożenie siły wkładanej w obrót kierownicy na siłę, która jest w stanie przekręcić koła. Jakie są rodzaje przekładni kierowniczych i czym one się różnią?

Przekładnia kierownicza – czym jest?

Układ kierowniczy odpowiada za to by wszelkie ruchy kołem kierownicy miały przełożenie na to jak ułożone są koła, a co za tym idzie by dało się sterować ruchem samochodu. Praktycznie największy w tym udział ma przekładnia kierownicza. Jest ona elementem, którego zadaniem jest przemiana ruchu obrotowego z koła kierownicy w siły osiową, która jest w stanie skręcić koła. Można więc powiedzieć, że bez niej skręcenie byłoby niemożliwe. Bywa nazywana maglownicą, lecz to określenie pasuje zaledwie do jednego z wielu rodzajów przekładni kierowniczej.

Rodzaje przekładni kierowniczych

Jedna z najczęściej spotykanych przekładni kierowniczych to przekładnia zębatkowa potocznie zwana maglownicą. Jak sama nazwa wskazuje jest w stanie przełożyć ona obrót koła kierownicy na siłę osiową za pomocą zębatek, które nachodzą na siebie. Dokładniej ruch obrotowy przenoszony jest przez wałek zębaty na zębatą listwę. Może ona się przesuwać w prawo lub w lewo tym samym pozwalając na skręcenie kół w pożądaną przez nas stronę. Właśnie listwa zębata to tak zwana maglownica.

Do maglownicy przyczepione są również drążki kierowniczy wraz z przegubami kulowymi. Popularność przekładni zębatkowej wynika przede wszystkim z tego, że jest względnie niewielka i lekka, prosta w wykonaniu, a do tego posiada wysoką sprawność i kulturę pracy przy odpowiednim smarowaniu. Przekładnia ta oczywiście posiada również wady, wśród których można wymienić sztywną geometrię, konieczność smarowania w dosyć obfitych ilościach, a także brak naturalnych zabezpieczeń przed przeciążeniami.

Kolejny rodzaj przekładni kierowniczej to tak zwana przekładnia ślimakowa, która bywa nazywana również przekładnią globoidalną. Ona również korzysta z kół zębatych. Głównym elementem przeniesienia napędu jest w niej tak zwany ślimak. Pierwotnie były one dość podatne na zużycie głównie przez wysokie tarcie. Udało się to poprawić przez wprowadzenie przekładni globoidalnej, w której ślimak globoidalny wraz z innymi elementami generował tarcie mniejsze aż o 85%, co pozwoliło na znaczne wydłużenie żywotności, a także wydajności tej przekładni kierowniczej.

Ostatni z najczęściej spotykanych rodzajów przekładni kierowniczych to przekładnia śrubowo-kulowa. Wyparła ona przekładnie ślimakowe oraz globoidalne, lecz aktualnie zastosowanie znajdują one głównie w samochodach dostawczych oraz ciężarowych. Przekładnia śrubowo-kulowa jest podobna do ślimakowej. Największa różnica to wykorzystanie kulek łożyskowych.

Inne sposoby rozróżniania przekładni kierowniczych

Przekładnia kierownicza jest ściśle powiązana z systemem wspomagania kierownicy, który sprawia, że obrót koła kierownicy nie wymaga wkładania ogromnej siły i jest możliwy do wykonania w dość lekki i prosty sposób. Dlatego należy rozróżnić także przekładnie przez to, z jakim rodzajem wspomaganie współpracują.

Istnieje mechaniczne wspomaganie kierownicy. Korzysta ono z wałka i listwy zębatej, a także korpusu. W nieco starszych, lecz wciąż używanych w naszym kraju autach spotkamy często wspomaganie hydrauliczne. Korzysta ono z płynu, który jest wtłaczany do komory tłoka i płyn ten znacząco pomaga w wykonaniu skrętu. Obecnie samochody wykorzystują wspomaganie elektryczne, które korzysta z małego silnika elektrycznego, który jest w stanie sprawić, iż obrót kierownicy jest możliwy nawet przy użyciu bardzo małej siły, na przykład za pomocą jednego palca.

Po czym poznać awarię przekładni kierowniczej

Przekładnia kierownica jest dość groźna i warto zająć się nią natychmiast. Rozpoznamy ją poprzez na przykład problemy z kołem kierownicy takie jak większy opór, luzy, czy też drgania. Na to, że doszło do awarii przekładni wskazać może również wyciek płynu hydraulicznego z systemu wspomagania kierownicy.