chłodnica samochodowa

Jakie są rodzaje płynów do chłodnicy samochodowej?

Rodzaje płynów do chłodnicy

Układ napędowy to bardzo skomplikowana konstrukcja, która do odpowiedniego funkcjonowania potrzebuje dobrej opieki i odpowiedniej pielęgnacji. Nie można na przykład zapominać o uzupełnianiu na czas płynów eksploatacyjnych, a do tej grupy wlicza się na przykład płyn do chłodnicy. Dlaczego jest on jednak aż tak ważny i jakie są jego rodzaje?

Wszystkie samochody, nieważne czy mowa tu o małym miejskim hatchbacku, czy supersamochodzie, muszą posiadać odpowiednio działającą chłodnicę, która pozwoli mu zachować pełną sprawność przez długi czas. Pompuje ona bowiem specjalny płyn przepływający w zamkniętym obiegu po silniku. Odprowadza on ciepło z jednostki napędowej, które następnie jest uwalniane w chłodnicy, a następnie ponownie schłodzony płyn ponownie wędruje do silnika. Dzięki temu jednostka napędowa jest w stanie utrzymać odpowiednie okno temperaturowe i pracować prawidłowo. Płyn do chłodnicy jest więc przewodnikiem ciepła, który odprowadza je z silnika. Taki środek musi spełniać również kilka innych wymagań, na przykład być odpowiednio zabezpieczony przed zamarzaniem, zabezpieczać silnik i układ chłodzenia przed korozją i być odporny na wytrącanie się substancji, a także być odporny na wrzenie.

To właśnie dlatego zwykła woda nie jest w stanie pełnić funkcji zastępczej dla płynu do chłodnicy. Zazwyczaj takie płyny eksploatacyjne składają się z wody jedynie w połowie, zaś reszta to inne substancje z glikolem etylenowym bądź propylenowym na czele.

Płyny chłodnicze możemy podzielić na trzy rodzaje – IAT, OAT oraz HOAT. IAT wykorzystywany jest najczęściej w starszych egzemplarzach, w których konieczne jest wykorzystywanie składników nieorganicznych, zapewniających maksymalną ochronę jednostki napędowej. Warto pamiętać, iż taki płyn wymaga wymiany co najmniej raz na dwa lata. Płyn typu OAT jest przystosowany do nowszych aut i charakteryzuje podobną skutecznością, lecz mniejszą powłoką ochronną. Jego wymianę zaleca się raz na pięć lat. HOAT zaś przystosowany jest do układów aluminiowych i bazuje on na hybrydowych dodatkach organicznych.

Płyn gotowy a koncentrat – co to za różnica?

Szukając płynu do chłodnicy możemy spotkać się z dwiema opcjami – możemy od razu zaopatrzyć się w gotowy płyn, który możemy od razu zaaplikować do układu lub wybrać koncentrat płynu chłodniczego. Jakie różnice możemy jednak zauważyć pomiędzy tymi dwoma substancjami i który wybór jest najlepszy?

Jak nietrudno jest się domyślić, płyn chłodniczy jest już produktem gotowym, który od razu po kupnie możemy zaaplikować do naszego układu chłodniczego. Składa się on w około 50 procentach z wody demineralizowanej oraz w 48-49 procentach z glikolu – etylenowego lub propylenowego, który zabezpiecza płyn przed zamarzaniem lub wrzeniem, a także wzmaga efektywność procesu chłodzenia. Reszta składu to domieszki chemiczne, które zapobiegają osadzaniu się kamienia, wytrącaniu się innych substancji czy blokują tworzenie się piany.

Koncentrat płynu do chłodnic to zaś specjalna substancja, która pozwala nam na samodzielne wymieszanie koncentratu w wodą i następnie na aplikację przygotowanego roztworu do chłodnicy. Powinniśmy robić to w proporcjach 50:50 z użyciem wody destylowanej, choć w najgorszym wypadku nada się również zwykła kranówka. Jaka jest zaleta kupowania koncentratu? Można powiedzieć, iż oszczędność, lecz tak naprawdę możemy o niej mówić kupując większą ilość takiego koncentratu.

Jak odpowiednio dbać o swoją chłodnicę?

Tak naprawdę najlepszym sposobem dbania o kondycję swojej chłodnicy jest kupowanie płynu wysokiej jakości. Dzięki temu będziemy mieli pewność, iż chłodzenie będzie przebiegało na odpowiedniej intensywności, w układzie nie będą osadzały się zanieczyszczenia, a płyn nie zacznie wrzeć lub nie zamarznie, co może prowadzić do bardzo poważnego uszkodzenia całego układu, a nawet jednostki napędowej.