Jakie są stacje ładowania samochodu elektrycznego?
Postępująca na całym świecie, a także i w Polsce, rewolucja elektryczna w świecie motoryzacji sprawia, że konieczne jest nie tylko wprowadzanie dotacji na takie pojazdy czy promowanie ich w kampaniach społecznych bądź reklamach, ale także odpowiednie rozbudowywanie infrastruktury, by jazda takim samochodem nie była udręką, a także aby inni potencjalni klienci nie zostali przez ten fakt zniechęceni do wybrania elektryka. Bardzo ważnym aspektem w tym kontekście są stacje ładowania samochodów elektrycznych, których z rok na rok jest coraz więcej. Czym one dokładnie są, gdzie je znajdziemy, jakie są ich rodzaje, a także czy są one jedyną opcją na ładowanie naszego auta elektrycznego?
Czym są stacje ładowania samochodów elektrycznych?
Najprościej rzecz ujmując, stacje ładowania samochodów elektrycznych są w punktami, w których za odpowiednią opłatą jesteśmy w stanie naładować auta elektryczne, tak aby były one gotowe do dalszej jazdy. Samochody elektryczne wykorzystują bowiem do poruszania się akumulatory, które są wbudowane w podwozie samochodu, najczęściej w podłogę. Jako że akumulatory, tak samo zresztą jak zbiornik paliwa w klasycznym samochodzie spalinowym, posiadają swoją ograniczoną pojemność, co jakiś czas konieczne jest ich ładowanie. Stacje ładowania oferują bardzo szybki proces ładowania samochodu.
Jak działają stacje ładowania samochodów elektrycznych? Podjeżdżamy do punktu i zajmujemy specjalnie wyznaczone miejsce. Jeżeli stoi na nim już jakiś inny ładujący się samochód, pozostaje nam tylko poczekanie na to, aż kierowca ponownie ruszy w drogę bądź poszukanie innej ładowarki. Kiedy jednak zajmiemy już miejsce, bierzemy z podajnika odpowiedni kabel i wpinamy go do gniazda w nadwoziu auta. Następnie blokujemy kabel i rozpoczynamy ładowanie. Czas jego trwania jest zależny od rodzaju stacji, z jakiego korzystamy.
Ile obecnie znajduje się stacji ładowania w Polsce oraz w Europie?
Infrastruktura stacji ładowania samochodów w elektrycznych w Polsce na ten moment znajduje się niestety w bardzo miernym stanie. Na 1 kwietnia 2022 roku stan tego typu stacji w naszym kraju wynosi zaledwie 2166. Jest to naprawdę niewiele mając na uwadze fakt, iż w całej Europie w sumie znajduje się aż 200 tysięcy tego typu punktów. To zaledwie... 0,01 procenta wszystkich elektrycznych ładowarek na całym kontynencie – w takiej skali statystyka ta wygląda więc wręcz dramatycznie.
Nie oznacza to jednak, iż w innych państwach jest komfortowa. Liczba 200 tysięcy ładowarek na Starym Kontynencie jest już teraz za mała. Komisja Europejska przewiduje, iż do 2030 roku konieczne będzie osiągnięcie pułapu 3,9 miliona ładowarek w naszym regionie, zaś ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów mówi wręcz o liczbie w okolicach... 7 milionów. Przed Europą więc jeszcze naprawdę daleka droga.
Zobacz także: Katalog samochodów elektrycznych – wszystkie modele dostępne w sprzedaży w 2022 roku
Rodzaje stacji ładowania
Tak naprawdę stacje ładowania samochodów elektrycznych możemy podzielić na dwa rodzaje – AC oraz DC. W przypadku AC, czyli prądu zmiennego, ładowanie jest tańsze, lecz dość długotrwałe. Najbardziej poszukiwane są więc stacje DC, w których w Polsce jesteśmy w stanie ładować nawet z mocą 130-150 kW (w Europie istnieją już ładowarki o mocy nawet 300 kW). W przypadku takich ładowarek samochód może być naładowany do 80% nawet w 20-30 minut! To znaczny progres patrząc na sytuację jeszcze kilka lat temu.
Czy można ładować samochód elektryczny poza stacją?
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by nasze auto elektryczne ładować w innym miejscu niż stacja ładowania. Bardzo tanim sposobem bowiem jest ładowanie samochodu w domu. Mamy na to kilka opcji. Najprostszą, lecz równocześnie dość czasochłonną opcją, jest wykorzystanie gniazdka z domu. Ładowanie auta w taki sposób potrwa jednak naprawdę długo. Innym sposobem jest zaś kupienie tak zwanego wallboxa, który sprawi, iż moc ładowania się zwiększy i przez noc auto przywita nas w pełni naładowanym akumulatorem.