Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Citroen C5
Citroen C5 jest przedstawicielem klasy średniej w segmencie sedanów i kombi w gamie francuskiej marki. Produkowany w latach 2001-2017 ma powrócić już niebawem w nowoczesnej odsłonie i znów zebrać grono zadowolonych użytkowników. Aktualnie fani C5 mogą liczyć jedynie na pobocznego SUVa C5 Aircross, który znajduje się jednak zaledwie w segmencie C.
Citroen C5 – historia modelu
Citroen C5 do produkcji na początku XXI wieku i był jednym z modeli, które rozpoczęły trwającą do dziś erę w historii marki, w której nazewnictwo opiera się na literze C oraz towarzyszącemu jej numerowi oznaczającemu wielkość i klasę auta, a także opcjonalnemu przydomkowi, który najczęściej nadaje się SUVom, czy crossoverom. Jego prezentacja miała miejsce jeszcze w minionym wieku, a dokładniej w grudniu 2020 roku.
C5 pierwszej generacji charakteryzuje do dziś trwałość i solidne wykonanie, ale mowa tu o późniejszych egzemplarzach, gdyż pierwsze nękały irytujące usterki, z którymi serwisy sobie nie do końca radziły, lecz po latach można zauważyć, że słusznie był on krytykowany za dość nieciekawy design, który nie przykuwa wzroku, a wręcz sporo osób może stwierdzić, że Citroen C5 jest brzydki. W tej kwestii sprawdza się jednak powiedzenie, że nie liczy się wygląd, a to co jest w środku. Dobre jednostki napędowe i trwałość poliftowych egzemplarzy sprawiły, że do zakończenia produkcji w 2008 roku wybudowano grubo ponad 700 tysięcy sztuk tego modelu.
Przy premierze drugiej generacji pod koniec 2007 roku Citroen zrezygnował z produkcji liftbacków i ten typ nadwozia w ofercie został zastąpiony przez sedany. Co ciekawe druga generacja C5 jest dość długa, jak na swój segment i ma niemały rozstaw osi przez to, że przy budowie zastosowano płytę podłogową z modelu C6.
Citroen C5 II nie przyjął się tak dobrze jak poprzednik i przez aż 9 lat wyprodukowano zaledwie 430 tysięcy tego modelu. Z tego powodu Zwyczajna C5 zniknęła z oferty, a rolę flagowego modelu marki przeznaczonego dla rodzin przejął pokrewny C5 Aircross, który plasuje się klasę niżej, lecz jest bardzo dobrze wyposażony, jak na swój segment.
Następca w segmencie D ma pojawić się na ulicach w najbliższym czasie i jego nazwa to Citroen C5X. Zaprezentowano go w tym roku i od razu rozbudził dyskusję, gdyż łączy w sobie cechy crossovera, kombi, a także sedana, co jest dość niecodziennym połączeniem.
Citroen C5 – dane techniczne i wymiary
Przed liftingiem Citroen C5 I był długi na 4618 mm, a szerokość wynosiła 1770 mm. Wysokość sięgała 1476 mm. Wymiary te były większe w wypadku kombi i wynosiły w nim 4756x1770x1558. Facelifting tego modelu przyniósł spore zmiany gdyż długość uległa zwiększeniu o około 100 milimetrów w obu odmianach, szerokość zyskała 10 milimetrów, a cały samochód stał się minimalnie niższy. Masa własna zaczynała się od 1310 kilogramów, a bagażnik mieścił 456 i w wersji poliftowej 471 litrów.
W wypadku drugiej generacji spore wymiary nie zniknęły i długość wynosiła 4779 mm, oraz 4829 mm w przypadku kombi. Szerokość obu wersji to 1860 mm, a wysokość sięgała 1451 mm, lub 1495 w wypadku zakupu kombi. Pojemność bagażnika wynosiła 467 litrów, a model w kombi mógł pochwalić się aż 533 litrami.
Citroen C5 – gama silników i napęd
Pierwsza generacja oferowała naprawdę spory wybór jednostek benzynowych o pojemnościach 1.8 i 2.0 litra, a dostępne było nawet 3.0 V6, które potrafiło wytworzyć do 235 koni mechanicznych. Dostępne silniki wysokoprężne to znane również z Peugeotów 2.0 GDI i mocy 90, lub 110 KM, a także 2.2 16V o mocy 133KM. Lifting do gamy dodał jednostkę 1.6 HDI, a dotychczasowe 2.2 HDI występowało w 170-konnej odmianie Bi-Turbo.
C5 drugiej generacji oferuje spory wybór dla fanów diesli. Dostępne są jednostki 1.6 HDI, pięć odmian silnika 2.0 HDI, a także dwa różne 2.2 HDI Bi-Turbo oraz duże 2.7 V6 HGI i 3.0 V6 Bi-Turbo.
Samochody używane z silnikiem benzynowym pod maską mogą występować w czterech konfiguracjach. Dostępne jednostki to 1.8 16V, 2.0 16V, przykład downsizingu, czyli 1.6 16V THP, które jest mocniejsze niż dwie większe od siebie jednostki, a także największe i najmocniejsze 3.0 V6 generujące 211 koni mechanicznych.
Citroen C5 – ceny samochodów używanych
Citroen C5 I to naprawdę tani samochód. Przedliftowe egzemplarze z lat 2001-2003 można znaleźć już od 3 tysięcy, a ceny nie przekraczają bariery 10 tysięcy złotych. Bardziej trwałe egzemplarze poliftowe to już wydatek od 6 do 12 tysięcy. Szukając modeli drugiej generacji najtańsze będą wystawione za nieco ponad 15 tysięcy złotych. Najmłodsze egzemplarze to już jednak spory wydatek, gdyż można mówić o cenach sięgających 40 tysięcy złotych. Pokrewne modele C5 Aircross, czyli jedyne, które można kupić nowe mieszczą się w zakresie 100-140 tysięcy w przypadku tradycyjnej edycji, a wersje z hybrydą plug-in osiągają ceny 175 tysięcy złotych.