Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Citroen C4
Citroen jest marką, która często skręca w nieoczywiste drogi. Najlepiej widać to jednak w czasach współczesnych – w żadnej innej marce nie uświadczymy modeli, które stanowią pomost pomiędzy klasycznymi autami a crossoverami, które przecież same w sobie są już krzyżówkami hatchbacków oraz SUV-ów. W niezwykle podobną stronę poszedł Citroen C4, który w najnowszej generacji przeszedł ogromną metamorfozę.
Citroen C4 – historia modelu
Choć odmian modelu C4 było kilka, jak na przykład przełomowy dla marki Citroen wariant C4 Cactus, skupimy się dzisiaj wyłącznie na głównej linii modelowej, zapoczątkowanej w 2004 roku. Wtedy to na Paris Motor Show widzowie mogli po raz pierwszy zobaczyć Citroena C4. W dniu premiery samochód wyglądał naprawdę dobrze, co potwierdzili sami krytycy, przyznając temu pojazdowi w 2006 roku nagrodę za Najlepszy Design Samochodu na Świecie.
Projektanci postanowili jednak nieco odświeżyć koncepcję przy okazji liftingu w 2008 roku – Citroen C4 stał się wtedy bardziej unikatowy w kontekście wyglądu. Pod względem technologicznym C4 także stało na wysokim poziomie – bogate wyposażenie, imponujące jak na koniec zeszłej dekady technologie oraz szeroka gama silnikowa zapewniająca idealną jednostkę nawet dla najbardziej wymagających osób sprawiły, iż w 2005 roku auto to otarło się o wygraną w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.
Druga generacja C4 pojawiła się na rynku w 2010 roku i nie da się ukryć, iż ten francuski hatchback po dziś dzień wygląda naprawdę nowocześnie. Nisko poprowadzona linia boczna, charakterystyczny dla Citroena grill dobrze wkomponowany w przód auta, wytłoczenia w okolicy progów oraz wyraziste linie – to wszystko składa się na elegancki i nadal świeży projekt.
Poza udaną stylistyką, samochód wyróżniał się świetnymi silnikami, dobrą ergonomią wnętrza oraz dobrymi wynikami testów bezpieczeństwa. Jego produkcja zakończyła się jednak w 2017 roku, a Citroen nie spieszył się z ogłoszeniem następcy. Ten pojawił się trzy lata później i wzbudził ogrom kontrowersji.
Samochód jest inspirowany crossoverami i rzeczywiście tak wygląda, choć francuski producent twardo stoi przy określaniu go hatchbackiem. Design jest ekstrawagancki i podzielił społeczność fanów tego modelu. Niektórzy jednak doceniają nowego C4 za świeże podejście do zagadnienia wyglądu hatchbacków, który przez ten model jest definiowany na nowo od premiery pierwszej generacji.
Citroen C4 – dane techniczne i wymiary
Trzecie wcielenie Citroena C4 jest odrobinę większy względem swojego poprzednika. 4360 mm długości, 1800 mm szerokości i 1525 mm wysokości to gabaryty adekwatne do segmentu C, choć na żywo ze względu na nową myśl projektową samochód wizualnie wydaje się o wiele większy.
Spory prześwit, który w nowym Citroenie C4 wynosi aż 15,6 cm, pozwala na sprawniejsze pokonywanie przeszkód na drodze czy wjeżdżanie na wyższe krawężniki bez obawy o uszkodzenie podłogi. Warto wspomnieć, iż model ten, ze względu na koneksje w koncernie Stellantis, posiada trójkę rodzeństwa zbudowaną na tej samej platformie – Opla Mokkę, Peugeota 2008 oraz DS-a 3 Crossback.
Citroen C4 – gama silnikowa
Nowy Citroen C4 na ten moment oferuje trzy silniki – benzynowy, wysokoprężny oraz elektryczny. W tym pierwszym przypadku, otrzymujemy trzycylindrowego PureTecha o pojemności 1,2 litra i mocy 102, 130 i 156 koni mechanicznych. W przypadku diesla, jest to 1.5-litrowe Blue HDI o mocy 102 lub 130 KM. Silnik elektryczny w Citroenie e-C4 potrafi zaś wykrzesać z siebie 136 koni mechanicznych, a baterie o łącznej pojemności 50 kWh pozwalają na przejechanie do 350 kilometrów na jednym ładowaniu.
Citroen C4 – samochody nowe i używane
Nowego Citroena C4 trzeciej generacji z rocznika 2021 jesteśmy w stanie kupić już za 87 300 złotych. W przypadku wyższych wersji wyposażenia, cena ta może jednak podskoczyć do okolic 120 000 złotych. Ceny Citroena e-C4 zaczynają się zaś od 149 400 złotych.
Samochody używane z najnowszego wcielenia tego auta nie są jeszcze szeroko dostępne na rynku wtórnym. Drugą generację tego hatchbacka w solidnym stanie można za to znaleźć już za 20 tysięcy złotych. Egzemplarze z końcówki produkcji i niskim przebiegiem potrafią jednak osiągać ceny podobne do aut nowej generacji.