Co prawda rynek kombiwanów nie ma się aktualnie tak dobrze, jak jeszcze na początku XXI wieku, lecz wielu producentów nadal produkuje auta mieszczące się w tym segmencie. Stanowią one idealny pomost między dużym, rodzinnym autem, a samochodem stworzonym pod zadanie dostawcze i budowlane. Citroen Berlingo jest jednym z najpopularniejszych kombiwanów, który w gamie francuskiego producenta widnieje już od 25 lat.
Pierwsza generacja Citroena Berlingo zadebiutowała w 1996 roku w Europie i w 1997 roku w Ameryce Południowej. W chwili swojej premiery był modelem przełomowym, tworząc od podstaw segment kombiwanów wraz ze swoim pobratymcem, Peugeotem Partnerem. Citroen Berlingo z miejsca stał się hitem sprzedażowym na każdym rynku, a jego popularność było widać chociażby po liczbie egzemplarzy poruszającej się po polskich ulicach.
Citroen postanowił trochę zaoszczędzić na częściach, lecz Berlingo wyszło to zdecydowanie na dobre. Zawieszenie zostało żywcem zapożyczone z innych modeli francuskiej marki, dzięki czemu poruszanie się tym samochodem było naprawdę komfortowe. W 2002 roku Berlingo otrzymało facelifting, który odświeżył nieco archaiczny wygląd tego samochodu.
Istniało wiele wersji tego kombiwana, a zdecydowanie najciekawszą był Citroen Berlingo X-TR, który został zaprojektowany pod wyzwania pracy w terenie. Choć model ten otrzymywał ogromne wsparcie marki przez cały okres produkcji, debiut drugiej generacji powoli stawał się nieunikniony.
Drugie wcielenie Berlingo zadebiutowało w 2008 roku. Nie był to samochód rewolucyjny, lecz poprawiał pewne niedociągnięcia poprzednika. Wyglądał naprawdę dobrze jak na kombiwana i jak na ten segment rynku został przez Citroena naprawdę dobrze wyposażony w najnowsze technologie, szczególnie po faceliftingu w 2015 roku. Za wkładem finansowym w parze szła również naprawdę dobra sprzedaż.
Aktualnie w salonach króluje trzecia generacja tego auta, która oczywiście posiada wyjątkowo kontrowersyjny design, jak wszystkie nowe konstrukcje marki Citroen. Auto posiada aż trzech bliźniaków – Opla Combo, Peugeota Partnera i Toyotę ProAce City – lecz nie przeszkadza mu to w plasowaniu się w czołówce najchętniej kupowanych samochodów segmentu kombiwanów.
Najnowszy Citroen Berlingo znacznie urósł w porównaniu do swoich starszych braci. Długość 4753 mm w wersji XL to naprawdę sporo, nawet jeśli mowa o kombiwanach (wersja standard ma 4403 mm długości). Szerokość i wysokość Berlingo również robi wrażenie: kolejno 1848 mm i 1844 mm. Gdy dodamy do tego wagę ponad półtorej tony i ładowność na poziomie 745 kilogramów, otrzymujemy wyjątkowo wszechstronne auto. Nie zawsze co prawda sprosta wszystkim zadaniom budowlanym, lecz idealnie nada się jako miniwan na siedem osób.
Nowe Berlingo zostało wyposażone w wiele technologii już w swojej standardowej wersji. Bez dopłat otrzymamy na przykład zestaw asyst, czujniki ciśnienia, pakiet Safety z asystentem pasa ruchu, systemem rozpoznawania znaków drogowych czy hamowania awaryjnego, a także usprawniony system audio. Berlingo łączy więc użyteczność z wygodą i bezpieczeństwem podróży.
Aktualnie w ramach modelu Berlingo możemy się zdecydować na trzy rodzaje jednostek w zależności od wersji. W przypadku wana, dostępny mamy benzynowy silnik 1.2 PureTech o mocy 110 koni mechanicznych lub dieslowe 1.5 BlueHDI w trzech odmianach: 75, 102 oraz 130 koni mechanicznych.
Istnieje również wersja w pełni elektryczna – silnik jest w stanie wygenerować nawet 136 koni mechanicznych i pokonać do 280 kilometrów na jednym ładowaniu dzięki akumulatorom o pojemności 50 kWh.
W zależności od wyboru wielkości oraz ilości miejsc za nowego Citroena Berlingo przyjdzie nam zapłacić od 71 100 do 110 340 złotych. Wariant e-Berlingo to zaś koszt w granicach 137 140 – 150 140 złotych.
Jeżeli zaś chodzi o samochody używane, na rynku wtórnym nie da się znaleźć nieuszkodzonych Berlingo najnowszej generacji w cenach innych niż te salonowe. Warto jest więc zwrócić uwagę na drugie i pierwsze wcielenie. Dobry egzemplarz w tym pierwszym przypadku można znaleźć już za 13 – 15 tysięcy złotych.